husqvarna_svartpilen_801_2




Michelin Starcross 5 - Rychlé špunty

Michelin přichází na trh s úplně novou motokrosovou pneumatikou, která nemá s předchozí generací lautr nic společného. Vývojáři sáhli po nových materiálech, pohráli si s designem a namíchali komplet novou směs. Jak funguje jsme si vyzkoušeli na šestnáctkovém motokrosovém nářadí nejrůznějších značek na rozmanité trati nedaleko Frankfurtu.

Kapitoly článku

Je to už sakra dávno, kdy Michelin uvedl na trh motokrosové pneumatiky Starcross MS3, MH3, Sand 4 a HP4. Třináct let uteklo jako voda a Michelin představuje novou generaci motokrosových pneumatik Starcross 5. Podle slov vývojového týmu si na „pětce“ dali hodně záležet a než ji pustili na trh, testovali, až se z nich kouřilo. Při vývoji využili nové materiály, technologie a navrhli design vzorku.

Jeden by řekl, co na tom, vždyť je to jenom motokrosová bačkora, ale věřte nebo ne, upéct dobrou pneumatiku je veliká alchymie. Vše se točí kolem životnosti a co nejdelší doby, kdy servíruje ideální vlastnosti. Krom toho se veliký důraz přikládá samočistící funkci, protože bahnem zalepená pneumatika jednoduše nefunguje a trakce je mizerná. Právě kvůli lepšímu čištění se na pneumatikách Starcross Medium a Soft objevilo jemné příčné proužkování mezi špunty.

Aby se v terénu docílilo co nejlepší akcelerace a maximálního záběru, je potřeba získat co největší kontaktní plochu a vzorek nabrousit ostrými hranami. To však nesmí být na úkor jízdních vlastností a jednoduché ovladatelnosti především v zatáčkách. Proto se změnila celá konstrukce pneumatik a jak příčný řez ukazuje, pneumatika se nepatrně snížila a zároveň rozšířila hroty do stran. Díky tomu se Starcrossy 5 dají foukat na 1,2 barů místo 1 barů, takže se eliminuje riziko naražených ráfků.

Kostry pneumatik jsou nyní vyráběny ze dvou polyester vrstev, které mají mnohem vyšší hustotu vláken, než předchozí vyráběné ze tří vrstev nylonu. Výsledkem je lepší trakce při akceleraci v přímém směru, zrovna tak lepší stabilita v zatáčkách, ale i lepší vnitřní tlumení. Ač se to nezdá, pneumatiky se výrazně podílí na pérování, takže také zde je přínosem nová kostra. V neposlední řadě se inženýři soustředili na redukování celkové váhy, protože jak známo, neodpružená rotační hmota dost zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Na toto konto si nelze nevzpomenout na výrobce motokrosových mašin, kteří odlehčují kde se dá a práci si dají nejen s ráfky, ale odtučňovací kůrou proženou také výplet kol. Michelinu se ve finále podařilo na sadě Medium a Sand v rozměru 80/100 21 - 110/90 19 ušetřit téměř jedno kilo, což není zrovna málo. Motokrosové pneumatiky si dost často motokrosaři přezouvají sami „na koleni“, a také z tohoto důvodu je kostra mnohem pružnější, což přezouvání usnadní.

Michelin Starcross se prodává ve čtyřech verzích a liší se pochopitelně podle povrchu určení. Asi největší specialitou je verze „Sand“, tedy pneumatika do písku a hodně kyprého terénu, kdy vzorek připomíná lopatky vodního mlýnu.

Dále je zde pneumatika pod označením „Hard“, kdy už samotný název říká, že se jedná o gumu pro tvrdý až kamenitý povrch. Stejně jako „Sand“ se tato pneumatika vyrábí pouze v ryze motokrosových rozměrech.

Jejím protikladem je pneumatika „Soft“, kterou Francouzi upekli pro smíšený měkký terén a rozbahněné trati. Na první pohled pneumatiku soft poznáme podle řidšího vzorku a dvojici příčných proužků na středních špuntech. Tyto proužky plní hlavně rozlišovací funkci, kdy je například narovnané v dodávce okamžitě poznáte od Media, který má proužek jeden. Poznáme je také podle podélných „křidélek“na zadní pneumatice, které zaručují lepší samočisticí efekt a do jisté míry zlepšují boční přilnavost na měkkém terénu.

Pneumatika s vůbec nejširším spektrem použití je označena jako Medium. Díky svým vlastnostem dokáže pokrýt od tvrdého až po měkký bahnivý terén a oproti předchozí MH3 se po stránce použití výrazně rozšířila na obě strany. Vývojáři se snažili vyrobit pneumatiku, která se hodí na co nejvíce povrchů a jezdci tak nebudou muset trénink od tréninku přezouvat nebo vozit další sadu kol pro jiný terén. Jak už bylo zmíněno, právě tento typ shodil na sadě ve srovnání s předchozí generací MH3 téměř jedno kilo váhy. Konkrétně je to 230 g na předku a 750 g na zadku (sada 80/100 21, 110/90 19). Starcross 5 Medium, se vyrábí v motokrosových, ale i enduro rozměrech, tedy zadní osmnáctce. Toto platí i o předchozí pneumatice na měkký povrch „Soft“.

Pneumatiky máme příležitost vyzkoušet na motokrosové trati Bauschheim nedaleko frankfurtského letiště. Výběr trati se organizátorům fakt povedl, protože není nikterak záludná a dokáže se na ní dokáže svézt úplně každý. Nechybí dlouhé lavice, tobogany, skoky za horizont, ale ani rychlé zatáčky nebo naopak hodně utažené vingly. Podle místních několik dní před akcí slušně pršelo a trať také podle toho vypadá. Z pohledu testu pneumatik se dá mluvit o ideálních podmínkách. Některé úseky jsou fest rozbahněné a některé naopak téměř suché, ovšem hezky kypré. Co víc si může tým pneumatikářů přát?

Podle stavu trati v brzkých ranních hodinách technici rozhodli, že motorkám naordinují „media“ na zadek a „softy“ na předek. Jednoduše jsou přesvědčeni, že tato kombinace je pro takový terén nejlepší variantou. Do motokrosových bačkor Starcross 5 jsou obuty krosky nejrůznějších značek a nechybí ani ostrá endura. Každý máme šest dvacetiminutových jízd a já je trávím ve společnosti FC 250, RMZ 250, YZ250F a 250 SX-F. Kromě ryzích motokrosů zkouším také enduro 350 EXC-F.

Nové Starcrossy odvádějí dobrou práci a s různorodým terénem nemají problém. Na rozbahněných úsecích je šance sledovat samočisticí funkci, která plní své poslání velice zodpovědně a pneumatiky se nepříjemně nenabalují. Je to znát hlavně při průjezdu pomalejších rozbahněných zatáček, kdy i při nízké rychlosti zůstává vzorek čistý a motorka z nich vystřeluje jak se sluší a patří. Do určité míry v tom mají prsty boční „špunty“, které zaručují dobrý záběr v náklonu. 

Při prezentaci jsem měl obavy, jestli pneumatiky nafoukané na 1,2 baru nebudou moc tvrdé. Obavy se však nepotvrdily a všechno funguje jak má. Motorky se hezky ovládají, parádně se mi projíždějí zatáčky v koleji a ani při jízdě po rozbité rovince nebo po doskocích větších lavic necítím, že by se nějak negativně projevoval větší tlak v pneumatikách. Na toto konto tlak ufukuji na jedna celá a snažím se vnímat rozdíl. Musím přiznat, že nic zásadního necítím a ovladatelnost je stále plus mínus stejná, stejně jako akcelerace na výjezdech ze zatáček. Nevím, jestli je to jen vsugerovaný pocit, ale zdá se mi o chlupek lepší průjezd rozbahněných pasáží, zrovna tak průjezd rozbité rovinky nebo zrychlení z rychlých táhlých zatáček.

Po motokrosech sahám také po soutěžním enduru a jednu dvacetiminutovku dávám za jeho hefty. Enduro „na pětkách“ upaluje jedna radost a výborně se ovládá. Proto je dobře, že se novinka od Michelinu vyrábí jako Soft a Medium také v enduráckém „osmnáctipalci“.  Určitě se hodí obout při nejrůznějších cross-coutry závodech, ale i enduro sprintech, kdy není nutné jet homologované FIM pneumatiky. Endurákům přijde vhod širší konstrukce pneumatiky a tím pádem dobrý záběr v náklonech, vyjetých kolejích, ale i při zdolávání nejrůznějších krkolomných výjezdů.

Po seznámení s motokrosovými pneumatikami Starcross 5 musím uznat, že se Michelinu podařilo upéct opravdu dobrou pneumatiku a poněkud delší čekání na novou generaci se rozhodně vyplatilo. Pochvalu bezesporu zaslouží systém samočištění, ke kterému přispívá drážkování mezi špunty, ale i možnost gumy foukat na 1,2 barů, čímž se eliminují naražené ráfky.

Podle použitých materiálů a technologii si vývojové centrum dost máklo a motokrosové pneumatice věnovalo hodně času a testování. To probíhalo jak v laboratořích, tak na tratích španělského a francouzského mistráku, kde se jejich jezdům nadmíru dařilo. Pneumatiky je možné pořídit u prodejců už nyní. Během prvního seznámení nebylo pochopitelně možné zjistit životnost pneumatik a ani to, zda se díky nové pružnější kostře lépe přezouvají. Na to by mohl odpovědět dlouhodobější test sady Medium, kterou nám poskytl prodejce Chára Sport Pneu.  

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist