Vyzkoušeli jsme nové KTM EXC ve Španělsku
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný | Foto: KTM, Marco Campelli, Sebas Romero | Zveřejněno: 1.6.2016 | Zobrazeno: 46 002x
Kapitoly článku
Na pár vět s Bernhardtem Plazzotou
Jak probíhá vývoj endura a je to tak, že nejprve vyrobíte motokrosový model, ze kterého vychází enduro?
Nedá se rozhodně říct, že enduro vychází z motokrosu. Začínáme pracovat na motokrosech a endurech souběžně a vše přizpůsobujeme dané třídě. V první řadě máme stejný základ, který upravujeme dané kategorii. U endura musíme hledět například na velkou nádrž a tomu vše přizpůsobit. Pochopitelně musíme hledět na homologace, které je nutné striktně splňovat. Právě homologace zaberou poměrně dost času. Na začátku také musíme vzít v potaz jinou ergonomii a geometrii endur a motokrosů. Rozdíl je například ve stupačkách, sedlech nebo v pérování. Také máme verze XC pro Ameriku a například nádrž je stejná jako pro evropské modely. Zajímavostí je, že XC modely přichází ve stejný čas jako motokrosy.
Mezi endurem a motokrosem je velký rozdíl v charakteristice motoru. Jak probíhá úprava motoru pro enduro?
Pochopitelně je zde velký rozdíl. Motokrosy mají pět, v některých případech čtyři rychlosti a endura vždy šest. Rozdíl je také v zapalování, jiná je kliková hřídel, také jiná komprese. Úplně jiný je výfukový systém a zrovna tak palivové mapy. To vše musíme přizpůsobit dané kategorii.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm