Testujeme KTM 1290 SuperDuke R 2017
Text: Petr Poduška | Foto: Press | Zveřejněno: 8.12.2016 | Zobrazeno: 20 429x
Pamatujete si na ten poprask, jaký způsobil Super Duke před třemi lety? Náš kolega Tommy se tehdy vrátil z prvního testování úplně rozjančenej. A my jsme se ani moc nedivili, protože něco takovéhu tu nikdy předtím nebylo. A KTM teď tvrdí, že druhá generace bude ještě mnohem lepší! Je to vůbec možné?
Super Duke je překoňovaná bestie, ale umí se chovat i slušně, takže jsme ho mohli bez obav projet i v přísně střežených ulicích hlavního města Kataru. O jeho skutečné povaze ale víc prozradilo půl dne na okruhu Losail, kde se mimochodem příští rok odehraje ostrá premiéra KTM v seriálu MotoGP.
Ale zpátky k novince. Model 2017 dostal v první řadě řadu úprav na motoru, aby splnil normu Euro 4. Výsledkem je podle fabriky 177 koní maximálního výkonu s ještě lepším průběhem než u první generace. K tomu si přidejte obousměrný quickshifter, vylepšené odpružení WP, monobloky Brembo a zatáčecí ABS neboli MSC od Bosche. Z designu pak novou přední masku, hezčí přístrojovku s TFT displejem a širší řídítka, z výbavy tempomat a bezklíčkové zapalování. No řekněte: chybí tu něco k dokonalosti?
Nějaké drobné nedostatky se najdou, ale pozitivní emoce je hravě zválcujou. Než to všechno sesumírujeme do finálního článku, zatím tu jsou odpovědi na vaše dotazy.
Video
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Press - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Jak je na tom aerodynamika při rychlostech nad 100kmh? U první verze hrůza. Diky za odpověď.
Ahoj a dík za první dotaz. Jestli to chápu správně, jde o ochranu před větrem. V rychlostech nad 100 km/h je to ještě celkem v pohodě, od 160 km/h je lepší sklonit hlavu k přístrojovce, a ve 250 km/h se jezdec na Super Duku už musí pořádně držet, aby ho to nesfouklo. Po pěti rundách na okruhu mě za krkem trochu bolelo, ale nová maska (světlo) podle mě funguje v tomto směru líp než u předchozího modelu.
Čus Péťo, zkus zjistit zda zůstala stejná pozice jezdce nebo zda se hýbalo se stupačkama, řídítkama, popř. se sedlem. Poslední model je pohodlný, tak zda to neženou teď víc do sportovna i co se týká pozice za řídítkama. Dík
Čau Prochy.
Stupačky i sedlo zůstaly beze změny, posunutím řídítek směrem dopředu a dolů se ale změnila celá jízdní pozice. Na předku je teď víc váhy a řídítka jsou navíc o dva centimetry širší, takže řízení je rychlejší a přesnější. Při sportovní jízdě dostanou víc zabrat předloktí, ale motorka je – na poměry kategorie supernaked - pořád dost pohodlná, a klidně bych na ní jel po ose třeba do Alp, jako na předchozím modelu.
Zdravím,
zajímalo by mně proč se změnilo prvoobutí z Donlopů na Metzelery. Lze podle toho usuzovat, že Metzeker je skutečně pro SDR 1290 lepší? Děkuji
Zdravím a děkuju za dotaz. Na důvod pro změnu pneumatik jsem se zeptal přímo šéfa projektu, a byl z toho skoro půlhodinový rozhovor. Kdybych to měl ve stručnosti shrnout, vybíralo se ze všech sportovně-cestovních pneumatik které jsou aktuálně na trhu. KTM všechny obula na nový Super Duke R a otestovala jízdní vlastnosti, chování na vodě, schopnost fungovat při nízkých teplotách, kilometrový nájezd i výdrž na okruhu, a Metzelery v celkovém součtu bodů dopadly nejlépe. Tím se dá potvrdit domněnka, že pro tuto konkrétní motorku jsou momentálně nejvhodnější.
Čau, když už tam budou i hoši z KTM.. Předpokládám že jde o motor z RC8, pro zajímavost jak a co vše se uvnitř změnilo, prostě takové technické detaily o motoru. Díky
Čau. Motor LC8 vychází z předchozího SuperDuka. Změny u nového modelu:
- o 10 mm kratší sací hrdla která umožňují vyšší max. otáčky a tím pádem vyšší výkon (+ 4 k) a víc plochou výkonovou křivku;
- rezonační komory v hlavách válců, které znamenají méně vibrací, plynulejší chod a citlivější reakci na plyn, a nižší emise;
- titanové sací ventily = možnost zvýšit kompresní poměr z 13,2 na 13,6.1, odolnost proti zvýšeným max. otáčkám a úspora hmotnosti;
- klika je zesílená o 3 mm na straně u alternátoru, což zlepšilo stabilitu
Dík za dotaz.
Zajímalo by mě, jak Vám výrobce zodpoví dotaz, proč má novější model nižší výkon, než starší model? Díky.
Zdravím. Tohle téma KTM vyřešilo trochu šalamounsky. Při představení prvního SuperDuka před třemi lety se mluvilo o 180 koních max. výkonu. Ve specifikacích loňského modelu se však píše 173 k, takže u novinky se dá skutečně mluvit o nárůstu výkonu + 4 koně.