husqvarna_svartpilen_801_2




První ochutnávka: KTM SX 2016 - Motokrosy šlechtěné šampióny

Kapitoly článku

Hodně intenzivní déšť den před první ochutnávkou šestnáctkových kačen jasně diktuje, jak se věci budou mít a kdo bude na trati pánem. I za ideálních podmínek je historicky neskutečne bohatá trať v Maggioře hodně náročná, natož když je rozmáčená. Konec konců, už za čtrnáct dní po prezentaci oranžového nádobíčka si to tu rozdají nejlepší z nejlepších motokrosařů při Velké ceně Itálie.

První kontakt se šestnáctkovými kátéemnky probíhá v sedle čtyřtaktní třipade, po které sedám na menší dvěstěpadesátku. Bezprostředně po ní přichází na řadu velký čtyřtakt 450 SX-F. Úvodní jízdy jsou spíše o prohlédnutí trati, vyházení bahna a prohřátí kostí. Trať je namotána v prudkém kopci, takže je jasné, že si pořádně mákne jak motor, tak brzdy. Ani podvozek to nebude mít zadarmo, protože dochází na skoky, rolety a rozbité rovinky. Celkem psycho je skok z nejvyššího bodu trati. Popravdě, cítím se jako Sakala při rozjezdu na harrachovském „mamuťáku“. Otevírá se přede mnou jáma, do které padám jako do výtahové šachty a není pochyb, že tady odlepí kola i ten, co si myslel, že se mu to v životě nepodaří.

Teprve odpolední runda, kdy se vyjíždí stopa a trať lehce vysychá, něco napoví o novém oranžovém materiálu. Jak už zaznělo, oproti předchozím ročníkům je vše úplně jinde a záleží, jak se oranžová revoluce projeví na trati.

 

KTM 250 SX-F - 98,5 kg, 46 koní

Vezmu to hezky po pořádku a nejdříve skočím za hefty malému čtyřtaktu KTM 250 SX-F. Drobná a úzká dvěpade je neskutečně lehká a obratná, což je asi první, čeho si všímám. Právě díky tomu se na ní okamžitě cítím jako doma. Jediné co z mého pohledu není úplně ono, jsou nízká řidítka, které bych si vyměnil za vyšší. Takhle se mi zdá předek poněkud dole a musím si na to zvykat.

U oranžových motokrosů se vůbec poprvé objevuje přední vzduchová vidlice a asi nejen já jsem napnutej jako struna, jak bude pérování fungovat. Po prvním ochutnávce nemůžu na její adresu říct křivého slůvka, protože svou práci a poslání odvádí opravdu dobře. Pérování v sériovém nastavení je spíše měkčí, což mé váze a výkonnosti za daných podmínek maximálně sedí. Věřím, že pro těžšího a rychlejšího jezdce bude měkká možná až moc a bude ji muset dát pár šťouchů pumpičkou.

Učesaný a neagresivní projev vysokootáčkového čtyřtaktu mi svou charakteristikou sedí a výkon se parádně dávkuje. Je neskutečné, jak široký má motor rozsah a jak lineárně probíhá v celém spektru. Stále ale jde o malý čtyřtakt, na kterém je potřeba mít správně zařazeno, motor držet v otáčkách a sem tak si zaspojkovat, protože při prořazení a podtočeném motoru se plynem moc nezachrání.

Dvěpade mi za dnešních podmínek skvěle sedla a jízdu po obzvlášť náročné trati lehce usnadnila. Asi největší nadšení má na triku ovladatelnost, drobná stavba a nízká váha. Čtyřtaktní dvěpade je fakt hračka. Kombinací skvělého motoru a povedeného podvozku vzniklo opravdu povedené nářadíčko pro třídu MX2, které se na tratích rozhodně neztratí.

KTM 350 SX-F - 99,9 kg, 58 koní

KTM 350 SX-F modelového roku 2016 je svým projevem mnohem blíže k menší dvěstěpadesátce. Je pravda, že stejně tomu bylo i u předchozích ročníků, takže se člověk nemůže ničemu divit. Jelikož její motor miluje vyšší otáčky, musí se často řadit a pracovat se spojkou. Také jednoduchou ovladatelností a pocitově nízkou váhou je třinda blíže k mašinám třídy MX2 než větším MXGP, kam patří.

Poštěstilo se, že během dvou rozjížděk máme k dispozici dvěstěpadesátku a třipade zároveň, a tak si je naše česká parta může mezi sebou po několika kolech točit. Třipade je poměrně měkká a v porovnání s dvěstěpadesátkou jen o fous tvrdší, což mi skvěle mi vyhovuje. Opět panuje nadšení z úžasné ovladatelnosti a lehkosti řízení, protože třistapadesátka dělá přesně to, o co ji žádám. Skvělá je přední brzda, poměrně lehce fungující spojka, ale i přesná a dobře odstupňovaná převodovka.

Mě asi nejvíce překvapuje průběh motoru, který funguje celkem slušně od spodu a hlavně ve středním pásmu otáček. Tady se mi zdá, že lehce posílilo střední pásmo, protože co jsem se měl možnost svézt na starších modelech, připadal mi jejich výkon posazen více nahoru. Teď se výkonová křivka tváří mnohem více učesaná a co se rozsahu otáček týká, mnohem více použitelnější. Ano, vršek motoru je stále při chuti, a když ji dáte napít, letí jako vzteklá. Objem o 100 ccm je pochopitelně znát a výjezdy prudkých kopců nebo akcelerace před skoky je o něco snadnější než na dvěpade. Velice příjemnou záležitostí jsou i výjezdy ze zatáček.

Suma sumárum, šestnáctková SX-F 350 mě mile překvapila a oproti předchozím ročníkům mi sedla o kus víc. Komu už nestačí výkon čtyřtaktní dvěpade a chce podobné vysokootáčkové nářadí s vyšším výkonem, může začít přemýšlet o SX-F 350. Určitě neprohloupí a stane se zdatným soupeřem pro čtyřistapadesátky.

KTM 450 SX-F - 100,4 kg, 62 koní

Čtyřistapadesátka je prostě buldozer a její projev je oproti předchozím vysokootáčkovým čtyřtaktům pochopitelně úplně jinde. Maximální výkon je položen daleko níže, takže spodek i střední pásmo mají síly až za humna. Díky tomu odpustí podtočený motor nebo špatně zařazený kvalt. Stačí vzít za plyn a je vyřešeno. Ovšem pozor, agresivní vrknutí se trestá a mašina letí dopředu hlava nehlava. Proto není vůbec od věci přepínač map na řidítkách, kdy si například v půlce závodu přepnete na mírnější mapu a tím pošetříte síly. Šestnáctková čtyřistapadesátka pro evropský trh dostala od inženýrů naordinovanou čtyřrychlostní převodovku a to mi připadá škoda… už jen z toho pohledu, že americká verze má rychlostí pět. Také na trati v tom mám slušnej hokej a ze začátku mi chvíli trvá, než se s odstupňováním sžívám a mám jasno, jestli tam lupnout za jedna nebo za dvě.

Pérování kátéemky královské kubatury MXGP je naladěn celkem tvrdě, protože sériové nastavení počítá s těžším a o dost rychlejším jezdcem než jsem já. I tak ale vnímám nízkou váhu a na čtyřistapadesátku až nezvykle jednoduchou ovladatelnost. Je překvapující, jak lehce šestnáctková čtyřistapadesátka projíždí zatáčky v koleji a nebo jak je stabilní při průjezdu rolety. Za pochvalu stojí přední brzda nebo poměrně dobře ovladatelná spojka.

Na prezentaci zazněly hlasy, že motokrosové kátéemky dostaly měkčí sedla, což by někomu nemuselo vyhovovat. Já jsem na takové sedlo zvyklej a nenám námitek. Krom toho je poměrně dlouhé a zaručuje dobrý pohyb, což se hodilo například při sjezdu rozbitého kopce, kdy stačilo sednout více dozadu a zamezit driblujícímu zadnímu kolu.

Čtyřistapadesátka se nejspíš bude dobře prodávat. Bude to bezesporu tím, že prošla dost zásadní odtučňovací kůrou, která je na trati fest znát a zrovna tak povedenému motoru, který se dá celkem slušně používat i v nízkém a středním pásmu, ve kterém se bude většina hobbíků pohybovat nejčastěji. Jen škoda, že se v převodovce nezabydlelo o jednu rychlost více, protože například při crosscountry bude pětka scházet.

Mě mrzí, že se kvůli dešti a rozmočené startovní rovince nenaskytla během prezentace příležitost vyzkoušet systém Launch Control a jeho přínos pro lepší akceleraci po staru. Tak snad příště...

Přesné ceny ještě nejsou známy, ale oficielní web značky KTM uvádí, že SX-F 450 pořídíte za 254.000,- Korun SX-F 350 za 245.000,- Korun a SX-F 250 za 233.900,- Korun. U dvoutaktní SX 125 je cenovka 195.500,- Korun, u SX 150 197.000,- Korun a SX 250 215.000,- Korun.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist