yamaha_mt09




KTM SX Factory Test 2017: Nebe, Peklo, Ráj

Kapitoly článku

Rozhovor Pauls Jonass, Mistr světa MX2 2017

Úvodem se zeptám, jaká byla sezona a jak se vyvíjela?

Sezona byla velice dlouhá a od první GP je to už hodně dávno. Určitě nebyla jednoduchá. Celkově se jelo devatenáct Grand Prix a na to jsem se před sezonou musel připravit. Před prvním závodem mistrovství světa jsem se zranil a potom také u vás v Lokti. Nicméně první polovina sezony byla dobrá a byl jsem stoprocentně fit. Druhá polovina už byla horší, a to hlavně když jsem se zranil v Lokti. Pak jsem nebyl schopen tolik trénovat a jen jsem závodil. Z devatenácti závodů jsem byl patnáctkrát na pódiu a z toho mám radost. Hlavním cílem bylo dosahovat konstantních výsledků a to se mi dařilo.

Jaká trať je ze seriálu Mistrovství světa tvou nejoblíbenější?
Jednoznačně nejoblíbenější tratí je Neuquen v Argentině. Mám rád neuvěřitelnou atmosféru, skvělé fanoušky, ale i trať samotnou. Pochopitelně mám velice rád svou domácí Grand Prix, ovšem to nelze srovnávat s žádnou ostatní.

Letos se objevila novinka, tedy start z roštů, co na to říkáš a jak se ti v praxi líbí?

Určitě bych měl říct, že z roštu, protože jsem letos měl hodně výborných startů. Je určitě dobré, že má každý sejný grip i trakci a není tedy potřeba před závodem dlouho upravovat stopu. Každopádně dříve více záleželo, jak je jezdec dobrý a jak se dokáže popasovat například s pískem nebo bahnem. Je tedy těžké říct, co je lepší a co horší, mě je to ve finále vlastně jedno.

Kde nejčastěji trénuješ?
Nejvíce času trávím v Belgii a trénuji na místních tratích, ale i v Holandsku a na severu Francie. V zimě odjíždím trénovat na Sardinii a Itálie.

Nyní k Tvé motorce. Můžeš porovnat tovární mašinu se sériovou?

To jen těžko, protože na sériové motorce jsem jezdil už hodně dávno. Moje motorka je připravena přímo pro mě a podle mých preferencí.

Můžeš mi prozradit něco o svých preferencích?

Nemyslím si, že bych měl něco extra speciálního, sedlo je víceméně stejné se sériovou motorkou, podobně jako řidítka Renthal, které před nějakou dobou byly i na sériových KTM. Mám jiné větší stupačky, ale vše ostatní je normál, takže nic zásadně vyššího nebo nižšího.

Jaký výkon upřednostňuješ, agresivní nebo plynulý?

Na dvěstěpadesátce jsem téměř pořád ve vršku výkonu a používám tedy maximální výkon. KTM je velice silnou motorkou a mám rád agresivní nástup výkonu. Nicméně důležitá je plynulá výkonová křivka.

Ve světě motokrosu se stále častěji objevuje launch control, používáš tuto elektronickou pomůcku?

Launch control je můj prst na spojce a ruka na plynu. To je to nejlepší systém.

Jaké máš pérování?

Pochopitelně používám pérování WP s vidlicí o průměru 52mm. Nastavuji si ho podle trati, zda jedu na písku, či na tvrdém povrchu a podobně. Během závodů si ho ladím podle pocitu.

Jaké je to závodit v továrním týmu KTM?

Je to skvělé a od týmu dostávám maximální podporu a zázemí. Mám nejlepší motorku, skvělé technické zázemí a jsem za to velice šťastný. Tým je skvělý a všichni jdeme za stejným cílem., chceme být stále nejlepší.

Kdy jsi s motokrosem začal a jak jsi se k němu dostal?

Bylo to v pěti letech, když můj bratranec dostal k narozeninám motokrosovou motorku a já si ji vyzkoušel. Od té doby jsem se do motorek zamiloval a bylo vyřešeno.

Kdy byl tvůj idol?

Měl jsem hodně rád Jamese Stewarta, líbil se mi také Ken Roczen.

Chtěl by jsi někdy závodit v americkém motokrosovém seriálu AMA?

Jasně, moc rád závodění v Americe sleduji, ať je to motokros nebo supecross, ale je těžké říct, jestli bych tam chtěl nyní závodit. Možná jednoho dne dostanu nějakou nabídku a dobrou smlouvu. Teď jsem ale maximálně spokojen s tím, kde jsem.

Nyní jsi mistr světa, jaké to je a jaké máš plány?

Mistrem světa jsem teprve druhý den a je to tedy čersvé. Velice si to užívám a jsem nesmírně sťastný. Byl to můj sen od chvíle, kdy jsem začal závodit. Teď bych chtěl titul MX2 obhájit a potom jít do třídy MXGP.

Rozhovor Jeffrey Herlings, Vicemistr světa 2017 MXGP

Jeffrey, jaká byla sezona?

Sezona byla nahoru, dolu. Myslím, že jsem nakonec skončili dobře.

Letos jsi také závodil v Americe v seriálu AMA a vedl si tam víc než dobře?
Ano, bylo to skvělé a získal jsem spoustu nových zkušeností. Nikdy předtím jsem tam nezávodil a vše pro mě bylo úplně nové. Závody jsem si tam parádně užil, bylo to opravdu něco neuvěřitelného, samozřejmě včetně super výsledku.

Pokud srovnáš americké tratě, závodníky a vše kolem s Evropou, jaké je to z Tvého pohledu?

Vše je jiné. Závodil jsem pouze na jedné trati. Na té trati co jsem závodil, byla velmi krásná, byla rychlá, byly na ní pěkné skoky, vedla nahoru, dolů, bylo tam spoustu stop a míst na předjíždění. Fakt krásná. Je tam hodně top jezdců, jako Tomac, Musquin nebo Roczen, který teď ale nezávodí... prostě hodně silných kluků.

Zpátky do světového šampionátu, jakou trať máš nejraději a kterou rád nemáš?

Nemám vyloženě nejhorší a ani nejlepší trať. Z kalendáře Grand Prix nemusím Loket, necítím se dobře na tvrdé trati, která klouže a je plná kamenů. Naopak mám rád Lommel, Assen, Teutschenthal, protože jsem se narodil jako „písčitý jezdec“. Pochopitelně mám rád svou domácí GP. Takže ano, már rád písek a to je pro mě velkou zábavou.

Jaké je to závodit v tak silném týmu jako je KTM a mít za parťáka Toniho?

Ano, jsme velice silný tým. Je neuvěřitelné vidět, jak tvrdě tým pro mě, ale i Toniho a ostatní tovární jezdce pracuje. Je to opravdu skvělé být v továrním týmu KTM.

Předáváš nějaké postřehy vývojovému týmu, který pracuje na sériových motorkách?

Jsme především tovární tým a závodíme. Myslím ale, že některé poznatky jdou do továrny, která je vyhodnocuje a používá také při vývoji produkčních strojů.

Vzhledem k pravidlům jsou rozdíly mezi Tvou závodní motorkou pro Grand Prix a pro AMA, o co se jedná?

Ano jsou, ale nevím přesně jaké. Jsem závodník a řeším hlavně závodění na trati.

Máš nějaké speciality na své tovární motorce?

Ano, jsou věci které mám rád, jako je například sedlo, které musí být super super měkké a také oblíbené řidítka dále od sebe. Jde o věci, které sedí vyloženě mně, takže jednomu mohou sednout a druhý je bude nenávidět.

Letos se objevila novinka, tedy start z roštů, co na to říkáš a jak se Ti v praxi líbí?

Mám z toho smíšené pocity. Někdy to je přínosem, jindy třeba ne. Když z roštu skočíte do hlubokého bahna, může to být nepříjemné. Naopak když nemusíte stát na startu v kaluži, je to lepší.

Jaké je to závodit v destinacích jako je Thajsko a podobně?

Je to součástí Mistrovství světa, takže tam musíme jet a závodit. Určitě ale radši závodím v Evropě a speciálně v Holandsku. V Thajsku se trošku bojím zranění, protože jsem daleko od domova, zhruba dvanáct hodin letu. Je to holt mistrovství světa a musím závodit.

Jaké máš nyní plány a co Tě čeká?

Nyní mě čeká Motokros národů, pak budeme několik dní trošku testovat a potom zahodím motokrosové boty a pět, šest týdnů mě nikdo neuvidí jezdit. Potom už ale začne příprava na další sezonu.

Jak trávíš prázdniny a jaké to pro profíky jako jsi Ty, být několik týdnů bez motorky?
Je to těžké, sice si každý rok sám sobě slíbím, že pět, šest týdnů nebudu jezdit, ale když se začnu nudit, mám chuť zase dělat tyhle bláznivé věci.
 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist