KTM EXC 2015, aneb které enduro na celodenní lítání v horách
Text: Vláďa Novotný | Foto: KTM, Marco Campelli, Claudius Vasilescu | Zveřejněno: 1.7.2014 | Zobrazeno: 39 458x
Modelový rok 2015 není pro oranžové offroady žádnou revolucí a na mašinách došlo především ke kosmetickým změnám. Ostrá endura EXC s oranžovým rámem a černými ráfky se nám v plné síle předvedly v místech, kde se rok co rok jezdí extrémní enduro závod Red Bull Romaniacs. Jelikož jsou víceméně stejné jako loňské, mrkneme se na jednotlivé modely z pohledu expedičního použití. Alespoň mě se v horách divoké Transylvánie lehce změnily priority.
Po technické stránce došlo k několika inovacím. Tak třeba EXC 125 a 200 mají upravené zadní pérování. Tím jsme u toho, že kompletní řada EXC stále používá systém PDS a podle slov Joachima Sauera tomu bude i nadále, protože v tom vidí pouze pozitiva a jeho názor podporují i tovární jezdci. Podobně je to i s elektrickým startérem, bez něhož se musí obejít pouze lehká stopětadváca. Ostatní dvoutakty dostaly lehčí 3Ah baterii.
Čtyřtaktní 350, 450 a 500 mají s rokem 2015 upravenou výfukovou koncovku, která by měla být tišší a lépe splňovat striktní předpisy FIM. Čtyřtakty mají také nový spojkový koš, který by měl být o něco lehčí než u loňských modelů. U dvoutaktní 250 EXC se inženýři podívali na nastavení karburátoru a křivku zapalování upravili pro hladší průběh výkonu. U čtyřtaktní dvěstěpadesátky byl upraven šestý rychlostní stupeň, který je nyní delší a měl by tím vyhovovat delším přejezdům.
Musím přiznat, že při prvním setkání s pasákem ovcí jsem čekal vzduchem svištící vidle a spršku rumunských nadávek. Místo toho měl pasáček úsměv od ucha k uchu a všem mával jako u život. Když tu člověk respektuje přírodu a místní lidi, je vše naprosto v pohodě a nese se v přátelské atmosféře. Proto musím Rumunsko doporučit všem, co jim v žilách proudí enduro krev. Je to nekonečný endurácký ráj, který nabízí snad úplně všechno, o čem za řidítky ostrého soutěžáku můžete snít. Je fajn, že si zde na své přijde jak začátečník, tak ostřílený borec.
Ale pojďme do sedla patnáctkových kačen. Díky nové grafice a barevným inovacím fungují mnohem lépe než ty loňské a stoprocentně na nich budete mnohem rychlejší. Když si smyslíte, vyjedete na nich i kolmou skálu a přebrodíte pět metrů hlubokou řeku… a dost! Jasně, že to takhle není a ani být nemůže, i kdybych se na hlavu stavěl. Mašiny jsou téměř na chlup stejné jako loňské a po jízdní stránce se pochopitelně vůbec nic nemění. O charakteristice jednotlivých modelů si tedy můžete přečíst v tomto článku a nebo z mezinárodní prezentace od Martina, protože rok 2014 byl na technické novinky bohatší.
Hned úvodem bych se zmínil o doplňcích a vychytávkách, kterými by bylo dobré mašinu pro expediční ježdění v náročném terénu vybavit. Nové sériové bástry jsou nyní pevnější a odolnější, nicméně pro enduro použití to nic ideálního není. Proto to chce zainvestovat a koupit endurácké bástry s kovovou výztuhou. Fungují totiž daleko lépe a při pádech toho více zachrání. Dalším důležitým doplňkem jsou protektory chladičů. Opravdu dokáží ochránit hodně. Přeci jen prasklý chladič daleko v horách není ničím příjemným. Musím kápnout božskou. V samotném konci testovacího dne jsem s sebou na jednom kamenitém sjezdu plácl tak nešikovně, že jsem chladič máčkl. Naštěstí vydržel a netekl, takže jsem mohl pokračovat dál. Od věci není pořídit si a nebo vyrobit kryt předního světla.
Naše skupina dostává od každého modelu jeden kousek a během celého dne si mezi sebou mašiny střídáme. Tím se nabízí možnost zjistit, které enduro mi bude v těchto podmínkách během celodenního ježdění sedět nejvíce. Tak schválně, bude to jinak, než to mám teď a dvoutaktní hadimršku 250 EXC dostane některý ze čtyřtaktních buldozérů? Na to odpoví další kapitola článku.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm