Kawasaki Z1000 Special Edition
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 3.3.2014 | Zobrazeno: 30 426x
Letošní zima hraje do karet i motorkářům, kteří normálně touto dobou ještě ladí své motocykly, prohlíží si alba plná krutopřísnejch fotek z motosrazů, studují svá on-board videa a v teoretické rovině vylepšují styl a techniku jízdy. Letos je to ale nějaké zvrácené a mnozí z nás nestihli ani zazimovat. V tomto směru nezahálí ani naše redakce a již koncem února se nám dostala do drápů nová Kawasaki Z1000 SpecialEdition, a tak jsme zahájili motocyklovou sezonu s úsměvem, ale i se zaťatým zadkem.
Kapitoly článku
Ke komfortním prvkům řadím takové „drobnosti“ jako jsou například stupačky nebo obyčejné sedátko a v tomto směru kvituji dobře zvolený materiál. U sedačky je to praktický potah se vzorem, který mne oslovil již v loňském testu modelu Z800. Zapomeňte na nežádoucí sklouzávání a podobné tanečky, tady to má funkci suchého zipu. Obyčejné stupačky se vzorem je taktéž základ a o to především, pokud se jedná o motocykl se sportovními ambicemi. Žádná guma, žádné kuličky a jiné nesmysly na sportovní motorku nepatří a díky této kombinaci, kterou nový Zed nabízí je jízda mnohem bezpečnější, ač se to může někomu zdát trochu postavené na hlavu. Jde především o zpětnou vazbu a tu by měl dostávat řidič v té nejvyšší možné míře a Kawasaki Z1000 může jít mnohým příkladem.
Se zadním pérováním s atypickým horizontálním uložením jsem byl rovněž spokojený, když na znečištěných silnicích dával citlivě vědět o řízených powerslidech, které přicházely dost často. To jsou ty okamžiky, kdy si řeknete, že kontrola trakce nemá na streetovém motocyklu co dělat a vy víte, že jste zase o něco jezdecky vyspělejší. K dobré ovladatelnosti Kawasaki přispěly také nové lehčí ráfky, než měl předchozí model a celkem se ušetřilo sice zdánlivě málo (1,5 kg), ale na neodpružené hmotě, je to zatraceně dost. S jistotou odvedly dobrou práci i nové přední brzdové třmeny typu monoblock tovární výroby Kawasaki, ovšem je zde nezbytné připomenout, že se většímu zátěžovému testu podrobí ještě jednou a to již v přívětivějších teplotních podmínkách, každopádně třmeny vyrobené z jednoho kusu jsou velkým příslibem na maximální bezpečnost a funkci především. Nicméně, nebylo co dodat v otázce dávkování a citlivosti přední brzdové páky. Chuť do života dává novému modelu vodou chlazený řadový čtyřválec se stejným zdvihovým objemem 1043ccm jako měl jeho předchůdce. Výkon vzrostl ze 138 na 142 koňských sil, což v dnešním světě litrových naháčů je poměrně malé stádo. Moc jsem si liboval v hladkém průběhu výkonu od těch nejnižších otáček a to díky lepšímu digitálnímu časování, novému systému sání vzduchu a propracovaným škrtícím klapkám. Motor téměř bez vibrací schroustne snad úplně všechno, je velmi uživatelsky přívětivý a z určitého pohledu blbuvzdorný, ovšem mě chyběla nějaká jiskra, která by mě jasně dala najevo, že to je výjimečný motor, který musím jednoznačně mít. Z tohohle pohledu jsem byl trošku zklamaný a tak jsem si v duchu říkal, že by bohatě stačila bezvadná hadimrška se jménem Z800, kterou jsem testoval vloni. Mé očekávání bylo asi veliké a tak se svatba konat nebude. Očekával jsem zkrátka motorický šmrnc, ze kterého bych padnul na zadek, ale v tomto případě na mě projev motoru působil sterilně.
Co se týká spotřeby paliva, tak i v tomto případě je to individuální záležitost a během testu jsem naměřil mimo palubní počítač 6,0 až 8,2 l na 100 km. Bezvadnou práci, jako u většiny modelů stejnojmenné značky, odváděla převodová skříň, která svou přesností a tichým chodem prezentuje preciznost továrny Kawasaki.
Závěrem lze jenom konstatovat, že nový model Kawasaki Z1000 Special Edition je velmi hravé načiní s důrazem na bezpečnost a dokonalou ovladatelnost, znamenitý společník i na delší cesty nebo i parádní městské přibližovadlo se skvělou manévrovatelností, ale za mě bych spíše sáhl po slabším sourozenci Z800.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)