husqvarna_svartpilen_801_2




Honda CRF250R 2018: Polita živou vodou

Kapitoly článku

Tim Gajser

Time, kdy jsi začal s motokrosem a jak jsi se k závodění dostal?

Začal jsem velice brzy a bylo to tím, že můj otec byl závodník a vlastně stále je. Závodil v národním i evropském šampionátu a já jako malý jsem s ním jezdil po závodech v karavanu a veškerý čas trávil v depu. Potom mě jednou posadil na motorku, ukázal mi kde je plyn, kde jsou brzdy a já začal jezdit.

Na jaké motorce to bylo?

Byla to Honda 50.

Jaké to je ve Tvé zemi s motokrosem a jak moc populární je?

Popravdě, asi tak čtyři, pět let zpátky moc populární nebyl. Od doby kdy jsem začal jezdit mistrovství světa a udělal titul Mistra světa MX2 a MXGP, stal se motokros ve Slovinsku velice populárním sportem. Popularita stále roste a musím říct, že jsem moc potěšen, že jsem k tomu mohl přispět a pomoci. Dost malých dětí začíná jezdit, což je dobré, protože máme další naděje. To je pro náš sport skvělé.

Můžeš mi říct, jaké to bylo, když jsi se poprvé postavil na rošt mistrovství světa MX2 a později MXGP?

Bylo to dost těžké. Poprvé jsem startoval ve Faenze roku 2012, kde jsem byl patnáctý. Opravdu náročné, protože předtím jsem startoval v evropském šampionátu. Všechno je jiné, jezdci, tratě, jezdí se mnohem tvrději a tvrdě se předjíždí a bojuje o každou pozici. To v Evropě nebylo. Roku 2014 jsem jel svou první kompletní sezonu v mistrovství světa a bylo fajn, že jsem nebyl tolik pod tlakem. Nebylo to špatné, udělal jsem několik výborných výsledků a  skončil celkově pátý. To bylo na první rok skvělé. O rok později jsem se stal Mistrem světa MX2 a po té šel do třídy MXGP. Byla to perfektní sezona a jako nováček jsem se stal Mistrem světa, což bylo úžasné. Hodně GP jsem vyhrál a dokonce 41% kol všech závodů jsem byl v čele. Bylo to jako ve snu. Pak už bylo hodně těžké zopakovat sezonu, jako byla tato. Každopádně pracujeme na tom a určitě bude zase líp.

Jaká je tvoje tovární motorka a má vůbec něco společného se sériovou motorkou?

To je těžké porovnávat, protože jsem se pořádně na sériové motorce už dávno  nesvezl. Je pravda, že jsem se krátce svezl na podobné prezentaci nového modelu, jaká je tato, ale to bylo jen krátké svezení. Moje tovární motorka je úplně jiná a rozdíly jsou úplně všude. Máme spoustu speciálních dílů, které není možné koupit. Včera jsem se svezl na sériové nové CRF250R a byl jsem překvapen! Na dvěpade jsem už dlouho nejel a bylo hezké vidět a cítit, jak funguje, kolik má výkonu a jak jednoduše se ovládá.

Zpátky k Mistrovství světa. Letos se začalo startovat z kovových roštů, co tomu říkáš?

Musel jsem si na to zvykat a starty trénovat. Ve finále ale musím říct, že je to fér pro každého. Dříve byly stopy rozdílné a jedna mohla být lepší, než ta druhá, takže velice záleželo na zkušenostech. Ano, vždy rozhoduje kratší dráha do vnitřku zatáčky a tím pádem pozice na startu, ale z roštů se dá odstartovat mnohem jednodušeji z více míst. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí a je fér pro všechny.

Máš na své motorce nějaké speciality?

Úplně všechno je speciální a vše je vyráběno speciálně pro mě. Šasí, kyvná vidlice, podsedlovka, řidítka, pérování, zrovna tak motor a jeho projev. Mám rád agresivní motorku a ostrý nástup výkonu od spodu a reakci na plyn. Honda je obrovská značka a je  pro mě schopna udělat úplně všechno co potřebuji, což je skvělé. Například příští rok budu mít čtyř rychlostní převodovku. Jsme jedna veliká rodina a to je skvělé, mám rád svůj tým, motorku a všechny lidi kolem. Díky tomu se příští rok pokusím vybojovat titul zpět.

Chtěl by jsi jednou jezdit v Americe šampionát AMA?

Jasně, letos jsem tam jel a byla to skvělá zkušenost. Vše bylo nové a do té doby jsem superkros nejel. Opravdu jsem si to užil a v budoucnu bych tam rád jezdil.

 

Morita Masato

Co bylo důvodem, že se opustilo od Unicamu a přešlo na dvojvačkový motor?

 Stále více lidí říkalo, že výkon Hondy není tak silný a proto jsme se rozhodli udělat výkonnější motor. Na čtyřtaktních motokrosech jezdí mladí agresivní jezdci a právě pro ně jsme silnější motor zkonstruovali. Proto jsme se rozhodli přejít na dvojvačkový motor, který má dva výfuky a dva svody přímo od motoru. Nyní točí více než čtrnáct tisíc otáček a je o 9% výkonnější než u předchozího modelu.

 

Osmnáctkový model se vrací také ke klasické pružinové vidlici, co rozhodlo?

 Tato vidlice je sice těžší než vzduchová vidlice, ovšem pocit hlavně v první fázi tlumení je lepší. Při nájezdu do zatáček se pružinová vidlice chová mnohem lépe a také při průjezdu zatáček působí mnohem plynuleji. Jak už jsem zmínil, tato vidlice je těžší, ale zpětná vazba našich jezdců i jejich časy na kolo mluví ve prospěch pružinové vidlice.

 

Novinkou je elektrický startér, proč nahradil kick start?

Nejen rychlé a pohodlné startování motoru je hlavním důvodem použití elektrického startéru. Velkou výhodou je také šetření sil během závodu. Důvodem je také to, že elektrický startér se stává standardem motokrosových motocyklů.

 Rám je úplně stejný jako u CRF450R?

 Ano, je víceméně stejný jako u čtyřistapadesátky.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist