husqvarna_svartpilen_801_2




První svezení na novinkách BMW

České zastoupení BMW tradičně připravilo novinářský den, kde jsme měli možnost ochutnat všechny novinky letošního roku. Teda skoro. Brusičům sliderů, klepajících se nedočkavostí na nové S 1000 RR, radost neuděláme. Bavorský superbike zůstal v garáži, protože v pěti stupních by si seanci s ním užil maximálně tak likvidátor z pojišťovny, který by počítal škody. O to lépe se ale testovaly cestovní schopnosti dvouválcových modelů.

Kapitoly článku

Nové boxery 1250 s technologií ShiftCam, tedy variabilním časováním sacích ventilů, to je jedno z hlavních témat letošního bavorského roku. A mít je všechny na jednom místě k otestování, to se zas tak často nepoštěstí. Hned na začátek se přiznám, že velké GS nemám příliš v lásce. Já totiž nemám SUVčka rád obecně, ať už jde o auta nebo motorky, a GéeSo na mě za chvíli asi vyskočí i z lednice. Jo, je oblíbené, je skoro všude a jak vidíte, moje antipatie k němu jsou čistě osobní. Proto mě zajímalo, jak u mě obstojí mezi sourozeneckou konkurencí. Dost ale osobních mindráků, jde se jezdit!

BMW R 1250 RT

Protože jsem bedlivě sledoval předpověď počasí a usilovně jsem se modlil, dopadlo to tak, jak jsem si přál. V ranní kose, kdy bych nejradši zůstal pod peřinou, vyrážím na velkém kapotovaném cesťáku, který mě snad ochrání před umrznutím. A povedlo se! Teď sedím za počítačem, mám všechny prsty a nudle u nosu se nijak nezvětšila. Tohle je cestování první třídou se vším všudy a hlavně za jakéhokoli počasí. Větrný štítek šel okamžitě do horní polohy, takže se na palubě rozhostilo ticho a veškerý studený vítr šel mimo mě. Přípravu na jízdu jsem náležitě nepodcenil, takže jsem měl vrstev víc než přezrálá cibule. Nakonec toho bylo za kapotou erťáka až moc, jak na mě vůbec netáhlo, tak mi bylo vedro! Propracovaná aerodynamika funguje i v případě ochrany rukou, kapoty vítr šikovně odvádí pryč, takže nehrozí ztráta citu z promrznutí. Pro případ nouze jsou na palubě samozřejmě vyhřívané hefty, které jsem měl nastavené na nejmenší výkon, stejně jako topení do sedačky. Víc prostě nebylo potřeba.

K vrcholovému cestování dnes už dost často patří hudba, tady mi ale moc neseděla. Ne že by to hrálo špatně, ale já se radši zaposlouchal do zvuku nového boxeru. Ten je totiž moc povedený a na okresce, kde ho nenecháváte jen tak převalovat, také docela hlasitý. Abyste přes něj to rádio pořádně slyšeli, musíte ho mít ohulené téměř na max. No, a jsme vlastně u jádra letošního pudla. Ten motor je vážně klasa! Klidný chod bez nějakých pazvuků nebo nepříjemných vibrací, povedený zvuk už v sérii, skoro nulová mechanická hlučnost agregátu, a jak jede! Několikrát jsem si říkal, že motorka s tímhle zaměřením nemá právo takhle jet. Že si nechá líbit hodně nízké otáčky, ze kterých se sebere bez sebemenšího protestu, to se u cesťáku čeká. Že bude mít šťavnaté střední pásmo, to taky. Ale že se nechá bez problémů vytáčet až k omezovači, kde vůbec nevadne, ba naopak, tak to už moc ne.

Podvozek s ním drží krok bez problémů. Elektronický podvozek ESA další generace je v režimu Road hodně o komfortu a při svižnější jízdě je až takovej „žvejkavej“. Mód Dynamic tohle nejen že výrazně vylepší, ono navíc neutrpíte příliš na komfortu. Road jsem dával spíš jen ze zvědavosti, protože i na středočeských okreskách to bylo na pohodu. A ovladatelnost? Chtělo to chvíli zvyku, ale pak jsem s ní neměl nejmenší problém. Váha je znát při manipulaci nebo otáčení, ale jak se rozjedete, je to pryč a je až překvapující, s jakou elegancí a grácií tenhle obřík vykružuje zatáčky. Jo, pokud bych měl cestovat jenom po silnici, vůbec by se mi v jeho sedle po GSu nepostesklo.

R 1250 R

To samé by platilo v případě, že bych chtěl boxera k řádění na zakroucených okreskách. To bych si pořídil Rko. K němu sedí nový motor dokonale a na bavorské poměry jde o vcelku zlobivou motorku. Není to pořád žádný vyzyvatel z váhové kategorie supernaked, spíš je to silniční roadster, ale na požádání dokáže dodat hodně adrenalinu do žil. Naklikejte režimy Dynamic, v případě verze HP si vyberte jedno ze zobrazení barevného TFT displeje a nechte dva protiběžné písty pořádně roztočit. 136 koní vám ukáže zač je toho boxer a krásné na tom je, že to vše podporuje ten macatý krouťák s hodnotou 143 Nm. Tahá to fakt krásně a když nebudete mít chuť sportovat, můžete v klidu surfovat na jeho ploché vlně krouťáku.

K sportovnímu naturelu motoru sedí i zbytek motorky. Hodně netradiční je posed, opět tedy bráno optikou BMW. Pod sebou totiž nemáte skoro žádnou motorku. Tady nejsou žádné mohutné kapoty a plexi štíty, před vámi je jen ten velký tablet místo přístrojovky. Nohy jsou podle tradice značky umístěné víc vpředu a níž, takže tady najdete i dostatek komfortu. Kdo má rád naháče a občas se vydá na delší cestu nebo dovču, zvládne to s Rkem naprosto v klidu a v cílové destinaci si pěkně zařádí, protože tahle motorka moc pěkně zatáčí. A o tom to tady hlavně je. S 239 natankovanými kilogramy to v třídě naháčů sice není žádná lehkonohá baletka, ale pořád jde o nejlehčí 1250 v nabídce BMW. A když to spojíte s rovnými řídítky, vyjde vám zábavná motorka, která se radostně vrhá do zatáček a k tomu má pořád dost talentu na cestování.

Rko rozhodně doporučuju vyzkoušet, protože nás všechny bavilo. Charakter motoru se k tomuhle naháči parádně hodí, až je trošku škoda, že ho BMW neudělalo ostřejší. Podle mě stejně většina lidí inklinujících k cestování sáhne po něčem kapotovaném, tak proč nemít v nabídce nějakého lehkého agresivního dvouválcového naháče? Zkraťte rozvor, zostřete úhel hlavy řízení, shoďte pár kilo, a bude tu stroj, který by se směle mohl postavit třeba Monsterovi od Ducati. NineT zůstane retro naháčem pro stylaře, S 1000 R supernakedem pro pár šílenců a Rko bude pro všechny ostatní, kdo chtějí moderního hbitého naháče. Díky, už se na něj těším!

Vždyť už to máte dokonce 6 let postavené, tak sem s tím!

R 1250 RS

Zatímco z naháče vyzařuje radost a pozitivní pocity, tak z polokapotovaného sporťáku mám trošku rozporuplné pocity. Asi by to chtělo v jeho sedle strávit víc času, abych pochopil jeho podstatu, ale takhle na prvních pár kilometrů jsme si nesedli. Samo BMW ho řadí do kategorie Sport, kde je vedle čtyřválcového superbiku S 1000 RR, a tak by člověk čekal trošku svižnější a agresivnější přístup. Jenže řídítka jsou tady tak nějak moc vysoko, sériové sedlo je divně pěnově měkké, je tady i o pár centimetrů delší rozvor než v případě zcela nekapotovaného stroje a samozřejmě přibylo i pár kilogramů. Výsledkem je taková trošku nemastná neslaná jízda.

Ale není to tím, že by ta motorka byla špatná. Motor je pořád ten samý zábavný nový boxer, při řízení se s motorkou neperete a jsou tady všechny dostupné bavorské vymoženosti včetně komfortního elektrického podvozku. Jen jsem od ní čekal trošku víc nebo spíš něco jiného. Ve finále to je povedený lehký tourer do Alp, který je obratnější než velké RT nebo GS a nabídne lepší ochranu před nepřízní počasí než zábavné R. Jestli cestujete sami a nebaví vás tahat se s hromadou krámů a kilogramů, běžte ho vyzkoušet. Může být trefa do černého. To jsme se jen my dva při našem krátkém randezvous nepochopili. Kždopádně mrkněte na kompletní test od Prochyho, který ho dobře vystihl a přidejte si k tomu fakt, že tady máte silnější a zábavnější motor s vychytanějším podvozkem a elektronikou.

R 1250 GS

A nakonec to proklaté GS. Když jsem na něj přesedal z RT, pár kilometrů trvalo si na něj zvyknout. Do první zatáčky mě přivítal vzpřímený posed s neuvěřitelně širokými řídítky a z toho vycházející "mačo" pocit, vyšší těžiště, přední devatenáctka a režim Road s houpavým zadkem na výjezdu. Jenže stačilo pár zatáček a kliknutí na sportovnější režim, abych si na to zvyknul. S tím širokým klackem v rukách a mohutným předkem motorky to je jako zatáčet s lodí, ale právě díky obrovskému kormidlu to jde vlastně překvapivě snadno. Navíc je jedno, jestli jde o minimální rychlost nebo větší kalup. Při krátkých vyjížďkách do zatáček to sice nebude tak hravé a skotačivé svezení jako na naháči, oproti RTčku si ale zablbnete víc a přitom je tady pořád dostatečná ochrana před povětrnostními vlivy. O motoru už jsem napsal dost písmenek, tady jenom dodám, že mě překvapil jeho přidrzlý zvuk, který provokuje k akci. To u starších modelů rozhodně nebylo a je to velký posun kupředu.

Z partičky boxerů je to jednoznačně největší univerzál, a to ho dělá tak oblíbeným. Jestli si na to troufnete, můžete na něj nazout gumy s hrubým vzorkem a vzít těch 250 kilogramů železa a plastu za víc jak půl milionu do terénu. Na to si netroufám ani jezdecky, ani kvůli cenám náhradních dílů, a asi proto nedokážu tyhle univerzály na vysokých nohách pořádně docenit. Za co u mě ale GS sbírá body, tak to je talent ke kravinám. Ono na prochladlém asfaltu nemělo problém zvednout přední kolo do vzduchu a díky dlouhým zdvihům a přenosu váhy se s ním dají kouzlit pěkné brzdné drifty. Když teď nad tím přemýšlím, tak si na něm vlastně skoro každý najde to své, ale protože já mám nejradši naháče, vybral bych si R 1250 R. A o tom to celé je. Základ je povedený a je jen na vás, jaký styl preferujete.

Ať už máte vyhlédnutého kohokoli z téhle party, s novým boxerem nešlápnete vedle, jde o vyladěný moderní výkonný agregát. O tom, jak moc se to povedlo a jak moc se moje dojmy shodují s realitou, se můžete přesvědčit na vlastní kůži během Roadshow BMW. První ostravskou zastávku už máme za sebou, ale hned 16. a 17. dubna se kamion zastaví v brněnském Renocaru, o velikonocích se bude jezdit v pardubickém motocentru Barth, 24. a 25. dubna bavoráci zahřmí v Hradci Králové, 28. 4., 30.4. a 1.5. je na řadě Praha. 3. a 4.5. máte možnost testovat v Budějovicích, závěrečná zastávka je naplánovaná na 7. a 8. května v karlovarském DyComu. Registrace probíhá přes speciální webové stránky, a protože to nejsou jediné aktivity BMW, přidáváme odkaz k souhrnnému článku o importérských aktivitách.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
juryna007 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
FGB přispěl 3 Kč
ZM1200 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist