globalmoto_duben_nolan




Z druhé ruky - Yamaha YZF-R1

Kapitoly článku

Koupě ojeté motorky nemusí vždy nutně znamenat riziko záměrně nebo nevědomky skrytých vad, nicméně v naší vlasti patří skoro k folklóru zkoušet na kupujícího nejrůznější fígle. Když se pak prodávajícího zeptáte, proč kapota jeho nikdy nebouraného motocyklu vypadá zevnitř jako puzzle, okamžitě vychrlí připravenou historku o dědictví po strýci a argument, že motorkám vlastně vůbec nerozumí. Také na údaje na tachometru je třeba koukat střízlivýma očima. Třicet tisíc najetých kilometrů opravdu pro motorku nic neznamená. Ale když si spočítáte průměrný roční nájezd a dojdete k číslu menšímu než tři tisíce, měly by se automaticky objevit pochybnosti. K čemu motocykl celá léta vlastně sloužil, když ne k ježdění? A nedošlo například po havárii k výměně tachometru za nový s nulou najetých kilometrů, nebo nepomohl dokonce někdo vrtačkou? Alespoň minimální záruku pravdivosti údajů může nabídnout servisní knížka, a nebo záznamy o pravidelných prohlídkách v zakázkovém systému servisu, kde se většinou eviduje stav tachometru při každé návštěvě. Za jistotu, že údržba motocyklu doposud probíhala v předepsaném rozsahu, a že najeté kilometry odpovídají skutečnosti, se určitě vyplatí přidat pár tisícovek.
Pokud se jedná o motocykl z dovozu, není od věci dát pozor také na původní trh určení. Do některých zemí (například Francie) se z výroby dodávají seškrcené verze, a otevření na plný výkon se pak může zbytečně prodražit.
Obecných rad na téma koupě ojetého motocyklu jsou plná diskusní fóra, a stejně nemohou nikdy pokrýt kompletní problematiku. Pojďme se proto raději podívat konkrétně na model Yamaha YZF-R1.

1998-99

První model se pořád ještě dá sehnat v pojízdném stavu, ale pokud nebudete kupovat od známého, nebo přes zavedený bazar s dobrou pověstí, dá se šance na dobrý obchod přirovnat k pravděpodobnosti na výhru a následné vyplacení jackpotu ve Sportce. Cena na úrovni půl sta tisíc korun sice vypadá velmi lákavě, ale na druhou stranu je tady řeč o supersportu, se kterým se obvykle nejezdí předpisovým tempem a všechny jeho části - jak v motoru, tak v podvozku - mají za sebou mnoho let tvrdého zacházení. Navíc, jak už to bývá, nový model s sebou vždy přináší nějaké ty dětské nemoci, které výrobci vychytávají teprve s dalším vývojem. Konkrétně u prvního modelového roku Yamaha řešila svolávací kampaní problém se spojkou, a podruhé zvala majitele do servisu k bezplatné výměně svorky hadice chladící kapaliny. Jinak k tradičním neduhům těchto  ročníků patří  mírná spotřeba oleje a křehká konstrukce rámu, zejména v oblasti pod sedlem. První R1 provází pověst drsného superbiku s mocným zátahem odspodu, ale také motorky, na které se nedá cestovat o mnoho dál než na Slapy.

2000-01

Z hlediska ojetin se dostáváme k hranici deseti let stáří. Ve vývoji žádné dramatické změny oproti předchozímu modelu neproběhly, spíš se vychytávaly mouchy. Hmotnost šla o dvě kila dolů, sedlo o půl centimetru výš. Motor se své záliby v pojídání oleje stále nevzdal - ta mu vydržela podle některých odborných názorů až do roku 2007 a přechodu na čtyřventilovou konfiguraci, podle jiných zůstala dodnes a k modelu R1 prostě patří. Modelové roky 00-01 se poměrně často potýkaly s problémy otáčkoměru, což platí i pro předchozí ročníky. Ceny se pohybují v rozmezí 60-80 tisíc korun, pokud přehlédneme různé okruhovky a street verze a zaměříme se na motocykly ve víceméně originálním vzhledu. Za relativně slušný peníz už se dá pořídit  provozuschopný stroj, ale je třeba pečlivě zvážit potřebné investice, aby se z výhodné koupě nestala obratem noční můra. Na karburátorové verze R1 mnozí vzpomínají s nostalgií, jejich zátah ve vysokých otáčkách je až legendární.

2002-03

Druhá generace, která přinesla řadu podstatných změn. Zásadní rozdíl proti předchozím modelům představuje elektronické vstřikování paliva, za zmínku stojí také nový rám, o milimetr silnější přední vidlice a menší kotouč zadní brzdy. V sezóně 2002 jsou poprvé v nabídce tři barevná provedení. Žádné opakující se závady nejsou v bazarech registrovány, někteří majitelé za slabinu označují méně intenzivní zátah v horním otáčkovém pásmu, který ale na druhou stranu vyvažuje lepší reakce motoru v nízkých otáčkách, dosažená díky zmíněnému vstřikování. Současná prodejní cena ve většině případů ctí psychologickou bariéru pětimístné cifry, ale najdou se i výběrové kousky, které si majitelé cení až na 120 tisíc korun. Otázkou zůstává, zda takovou cenu bude ochoten akceptovat někdo z druhé strany barikády, když za stejné peníze uvidí ve vedlejším inzerátu až o dva roky mladší stroj.

2004-05

Průlomový model 2004 jako první sériově vyráběný supersport dosáhl u poměru hmotnost/výkon hodnoty 1:1. Poladěné vstřikování zklidnilo průběh výkonu, přední brzdy dostaly větší kotouče, rám se zúžil v zájmu lepší jízdní pozice. Přestože se nacházíme v polovině dosavadní existence modelu R1, parametry majé mnohem blíže k hodnotám aktuálního modelu. Ceny se přitom pohybují hluboko pod úrovní  poloviny pořizovací hodnoty nového stroje. Ačkoli se jedná o přelomový model, žádný pravidelný výskyt konkrétní závady se nepodařilo vypátrat. Vzhledem k obchodním úspěchům těchto ročníků se dá na trhu ojetin očekávat také nabídka převyšující poptávku, a s tím související cenová politika. Momentálně cifry v inzerátech oscilují kolem jednoho sta tisíce korun.

2006 a 2006 Limited Edition

Poslední model s pětiventilovou konfigurací a zároveň poslední zastávka naší exkurze po bazarech. Od předchozích dvou modelových roků se liší jen minimálně, ale jedná se o vývojové změny, které zlepšují jízdní vlastnosti. Na základě spolupráce se závodním týmem ze světových superbiků byly prodloužena kyvná vidlice, která přináší delší rozvor a následně lepší stabilitu. O tři koně se zvýšil výkon a spojka dostala nové víko. Významnější modernizace čekala model R1 v roce 2007, takže pro tentokrát musely stačit drobnější úpravy. Zákazníci si ale měli možnost spravit chuť koupí limitované série, vylepšené o antihoppingovou spojkou, odpružení Öhlins, hliníkové ráfky Marchesini a speciální barevné provedení Gun Smoke. V limitované sérii bylo vyrobeno pro Evropu pouhých pět stovek kusů, takže v inzerátech jich moc nenajdete a pokud ano, počítejte s poněkud vyšší cenou, než 120 - 140 tisíc, obvyklou pro daný modelový rok.

Technické specifikace

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (45x):
Motokatalog.cz



TOPlist