globalmoto_duben_nolan




Z druhé ruky - Kawasaki ZX-6R

Segment supersportů střední kubatury je pro značku Kawasaki velice úrodnou půdou. Model Ninja 600 se zařadil mezi elitu hned po svém představení v roce 1995 - připomeňme, že šlo o první šestku s hliníkovým rámem GSX-R - a starší kousky mají pořád co nabídnout. Asi není náhoda, že se ZX-6R vyskytuje v naší databázi motorkářů ze všech motocyklů značky Kawasaki nejčastěji.

Kapitoly článku

První modely s obrovským hranatým světlometem už příští rok dosáhnou věku plnoletosti občana České republiky, a co si budeme namlouvat, supersportovní motorky stárnou poněkud rychleji. Už v patnácti letech mají obvykle větší část života dávno za sebou, pokud nesloužily pouze jako dekorace v obýváku. Někde na světě určitě pořád existují první ZX-šestky, a mohou o sobě tvrdit, že byly ježděné jen svátečně, zato pravidelně servisované, nikdy nezažily pád ani ze stojánku, a nestihly poznat, jak vypadá okruh. Většina těch výjimečných kousků ale zůstává skryta v soukromých sbírkách, a nejstarší ročník, který se na bazarech objevuje ve větším množství je 1998.
V interním označení modelového roku jej Kawasaki označuje jako řadu G, a tady je hned třeba upozornit, že oproti předchozí generaci s modelovým kódem F se továrně povedlo udělat velký krok dopředu. Maximálka hodně přes 250 km/h, omezovač ve 14 000 otáčkách, šestipístkové brzdy a ďábelský zvuk rezonujících trubek náporového sání si pamětníci určitě vybavují ještě dnes. Celkově povedená Ninja 98/99 měla pochopitelně i své mouchy - společně s modernizací rámu a motoru sice dostala nové karburátory, ale ani ty nevyřešily problémy se startováním za chladného rána. Odpružení a brzdy pochopitelně nesnesou přímé srovnání se současnými supersporty, ale nějaké vážné neduhy byste na téhle Kawě hledali jen těžko. Brzdný účinek se dá částečně vylepšit, když použijete destičky z větší ZX-9R. Starší modelové roky obouvaly pneumatiky v rozměrech, které z dnešního pohledu působí poněkud exoticky: zadní 170/60 ZR17 a přední 120/60 ZR17.
V roce 2000 převzala štafetu na období příští necelých tří let další generace označená písmenem J. Podvozek byl oproti starším modelům vylepšen hlavně v zadní části, kde Ninja dostala novější kyvku a modernějším zadním tlumičem. Netradiční rozměr zadní gumy zároveň nahradila pořádná stoosmdesátka, a při pohledu zepředu zase motorka získala agresivnější kukuč díky rozdělení světlometu na dvě poloviny. Ani motor nezůstal ve vývoji pozadu. Konstrukční změny umožnily zvýšení kompresního poměru, ze kterého pak vytěžila hodnota maximálního výkonu další tři koně navíc. Toto navýšení výkonu ale neobstálo v konkurenčním boji, a tak  v průběhu sezóny 2002 Kawasaki přišla se zajímavým trikem. Proti modelům Honda CBR600RR, Suzuki GSX-R600 a hlavně Yamaha YZF-6R, kterým ZX-6R přestávala stíhat, vytáhla čtvrtá japonská značka nečekaný trumf. Oprostila se od škatulkování, a bez skrupulí začala do ZX-6R montovat motor o objemu 636 ccm a dohnala tak nežádoucí ztrátu. Žádná pravidla tím neutrpěla, protože pro závodní účely zůstal souběžně v nabídce model ZX-6RR, jehož zdvihový objem regule pro účast v kategorii supersport splňoval. Na civilním trhu se však prodával téměř výhradně model 636, a výrazná početní nadvláda nad „poctivými“ šestkami se pochopitelně projevuje i na trhu ojetých motorek. U verze RR s 599ccm motorem je navíc mnohem vyšší pravděpodobnost, že se okruhové prostředí v minulosti nepříznivě projeví na jeho celkové životnosti.
Rok 2003 pak přinesl pro ZX-6R podstatně víc změn. Kromě přidaných kubíků zdvihového objemu (motor 636 ccm se používal do roku 2006) dostala Ninja 636 místo karburátorů vstřikování paliva, radiální čtyřpístkové třmeny místo předchozích šestipístků a převrácenou přední vidlici. Rychlejší přísun čerstvého vzduchu měl novému motoru zajistit nový otvor náporového sání, umístěný doprostřed masky a vedený skrz hlavu řízení. Převratnou novinkou v té době byla také kompletně digitální přístojovka, která ovšem sklízela obdiv jen do té doby, než se displej dostal do konfrontace s přímým slunečním světlem. Jinak ale může Kawasaki zařadit modelový rok 2003-2004 mezi ty úspěšnější, alespoň pokud jde o ZX-6R, a proto by neměl uniknout ani vaší pozornosti, pokud pátrání po solidní ojeté šestistovce s podobným rokem výroby.
Šlápnout vedle nemůžete ani u poněkud mladších ročníků. Model 2005-06 zdědil všechny vychytávky od předchozí vydařené generace, a kromě toho se může pochlubit modernějším designem, u jehož vývoje se hodně dbalo na aerodynamiku. Kapoty dostaly kulatější tvary a přední blinkry přestaly vyčnívat do prostoru. Zásadní změnu nejen z hlediska designu představuje umístění výfuku pod sedlem. Podstatně se zvýšil výkon motoru (současně se zvýšením otáček), a modernizace se dočkala také převodovka. Vylepšeno bylo i zadní odpružení a výrazně šla dolů hmotnost, takže se motorka stala ještě ovladatelnější. Posun vpřed nebyl tak znatelný jako při nástupu předchozí generace, ale jízdní vlastnosti se opět pohnuly o pořádný kus dál.
Po čtyřech letech Kawasaki opustila koncepci se dvěma různými motory pro závodní a civilní účely, a vyřadila kubaturu 636ccm z arzenálu ZX-6R. Od roku 2007 se Ninja vyrábí opět pouze s motorem o objemu 599 ccm. Při té příležitosti prošel agregát kompletní modernizací a redukční dietou. Na šířku i na délku shodil 4 centimetry, a díky tomu se motorkou dá ještě lépe sklopit do zatáčky. Podobností s předchozím modelem najdete celkově velmi málo – měnil se design rámu, kyvky, odpružení brzdy i kapotáže. Zato rok 2008 znamenal pro ZX-6R pouze nové barvy.
Až v roce 2009 Kawasaki dramaticky změnila vzhled ZX-6R, aby ji co nejvíc připodobnila k litrové ZX-10R. Motocykly tohoto modelového roku se ale dají pořád ještě koupit zabalené v krabici, a tak do rubriky Ojetin zatím ještě nepatří. Z dříve vyrobených motocyklů Kawasaki ZX-6R se ale určitě vybírat dá. V nabídce bazarů patří tenhle model k nejrozšířenějším mezi sportovním šestkami, a šance na dobrý kup je při pečlivém vybírání veliká. Do užšího výběru by tuhle Kawasaki měli zařadit hlavně koupěchtiví bikeři vyšších postav, protože rozměrově Ninja předčí všechny konkurenční modely, a při troše dobré vůle se na ni poskládá i zakladatel Bratrstva kočičí pracky. I přes svou atletickou figuru poskytuje poměrně dost komfortu, a nejste s ní odkázáni výhradně na sportovní vyžití. Vyřádíte se spolu na okruhu, ale ani delší společný výlet nebude úplným očistcem.
Některé modelové roky Kawasaki ZX-6R se do historie zapsaly výrazněji, jiné zastínila kvalitnější konkurence. Z hlediska výběru ojetiny nemá velkou šanci na úspěch pokukování po úplně nejstarších modelech vyrobených před rokem 1998. Modelové roky 2000-2002  se nejspíš také nedostanou mezi úplně horké favority, protože se stejným rokem výroby koupíte za podobnou cenu pohodlnější Hondu CBR600F či F Sport, nebo výkonnější Yamaha R6. Naopak následující generace s motorem 636 obstojí v konkurenci podstatně lépe, a ani jejich nástupci s modernizovaným 599ccm nevykazují žádné výraznější neduhy. Obecně se o ZX-6R traduje, že je náchylnější ke korozi, ale to se bude týkat hlavně kusů, které strávily část života  v některém z přímořských států. Při nákupu ojetiny proto bude lepší zjistit historii konkrétní  motorky, a pokud nějakou dobu bydlela u moře, věnovat korozi při prohlídce zvláštní pozornost.

Technické specifikace modelových roků 1998-2008:

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (36x):
Motokatalog.cz



TOPlist