Zontes v Miláně je hlavně o tříválcích
Text: Honza Zajíček | Video: Vláďa Novotný , Honza Zajíček | Zveřejněno: 8.11.2024 | Zobrazeno: 5 757x
Už minulý rok se prezentace čínské značky Zontes – jedné ze značek Guangdong Tayo Motorcycle Technology – nesla ve znamení chystaných tříválců. Tehdejší prototypy měly přijít na trh ve druhé polovině letošního roku, to ovšem nestíhají. Letos se tedy můžeme podívat na rozšířené portfolio teď už produkčních modelů, které na příští sezónu snad už skutečně dorazí.
Kapitoly článku
Srdcem všech významných novinek na stánku Zontesu je již loni odhalený motor. Tříválec o objemu 699 cm3 pochází podle všeho zcela z vlastního vývoje, na druhou stranu v jeho uspořádání je do značné míry vidět i „inspirace“ Yamahou a motorem CP3. Původní plán hovořil o výkonu 110 koní, jenže máme tu éru Euro 5+ a tak parametry lehce opadly na 102 koní, potažmo 95 koní u cestovní adventury, stojící na velkých kolech 21/18.
Vezměme to ovšem popořadě. Plnohodnotných 102 koní, a k tomu 74,5 Nm točivého momentu, mají na stánku Zontesu hned tři modely, sdílející vedle motoru i rám z hliníkových odlitků. Takto vysoká hodnota výkonu vůči točivému momentu, spolu s vysokou kompresí 13:1, vypovídá o pořádně točivém motoru, a tak není divu, že se jedná o sportovně-silniční stroje. Tím úplně nejostřejším má být ZT703-RR. Kapotovaný supersport s clip-on řídítky a (jak už to u Zontesu bývá) svérázným vzhledem. Výsadou Zontesu je také hodně široká elektronicky-komfortní výbava, zahrnující bezklíčový přístup, a to včetně nádrže a sedla, nebo velký TFT displej, ovládaný dvěma otočnými ovladači na řídítkách. Podvozek s nastavitelnou přední vidlicí dodala Marzocchi, brzdy s předními radiálními brzdiči J.Juan, a díky hliníkovému šasi se má celá motorka vejít s pohotovostní hmotností do 200 kilogramů – konkrétně 196 kilogramů.
Nejbližším příbuzným supersportu je nepřekvapivě naháč ZT703-R. I ten má hodně sci-fi design s odvážnou přední maskou, oproti kapotovanému RR však výrazně vyšší řídítka pro vzpřímenější jízdní pozici. Jinak jsou všechny „technikálie“ stejné, a to včetně elektronické výbavy a použitých komponent. Jeho hmotnost je dokonce ještě o 4 kilogramy nižší než u RR – tedy 192 kilogramů.
A do značné míry totéž platí i pro posledního sourozence – ZT703-T. Cestovní silnice na sedmnáctipalcových kolech má vzpřímenější pozici jako naháč, ovšem i aerodynamickou ochranu, korunovanou elektricky nastavitelným plexi štítem. Navzdory ryze silničnímu zaměření zaujme masivní trubkový padací rám kolem přední kapotáže a trojice příplatkových hliníkových kufrů. I přesto, a přes velkou dvacetilitrovou nádrž, vyšla pohotovostní hmotnost na 205 kilogramů.
Ve větší míře se odlišuje adventura ZT703-F, která je na výstavišti s vyplétanými bezdušovými ráfky o průměru 21“ vpředu a 18 palců vzadu“. V Katalogu se však objevuje i verze s 19“ předním kolem a nižším sedlem. To znamená 830 milimetrů výšky sedla proti 845 milimetrům u verze s 21“ kolem. Oproti výše zmíněné trojici má „F“ jiný rám, i když opět hliníkový, a celkově cestovnější adventure pojetí. Ani tady však nechybí neotřelý vzhled a elektronická výbava – v tomto případě dokonce s dvojicí kamer s možností nahrávání, které za jízdy snímají přední a zadní pohled z motorky. Výkon tříválce je zde snížený na 95 koní – což současně znamená možnost seškrcení na 48 koní (35 kW) pro řidičák A2 – a nižší výkon v maximálních otáčkách samozřejmě nahrává vyššímu točivému momentu 76 Nm, dostupného v nižším spektru. Nádrž má dokonce 22 litrů, pohotovostní hmotnost je 236 kilogramů.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)