yamaha_srpen




Změní Lightning Strike svět (nejen elektrických) motorek?

Mohl by. Americký výrobce totiž teď představil svůj druhý model, který má být na úrovni běžných spalovacích motocyklů. Dynamikou, hmotností a především cenou! A navíc nevypadá vůbec špatně…

Pokud jste o Lightningu zatím moc neslyšeli, tak vězte, že to rozhodně není žádná rychlokvaška, nýbrž na poli elektrik náhodou docela významný hráč – ne prodejně, nýbrž svými sportovními úspěchy. Za touhle značkou, sídlící v Sanfranciském zálivu, stojí dnes 60letý Richard Hatfield. Ten měl odjakživa sklony cpát nezvyklé agregáty do svých povozů, na střední školu dojížděl ve VW Brouk s motorem V8 z Corvetty a v roce 2006 zkusil do Yamahy R1 s vylágrovaným motorem namontovat třífázový elektromotor, doplněný o lithiové baterie, který tehdy ještě žádný elektrický motocykl nepoužíval. Se 65 koňmi, 93 Nm, maximálkou 160 km/h a dojezdem 100 km to prý bylo zábavné svezení, a tak se Richard do elektriky ponořil více. O tři roky později vyjel prototyp sportovního motocyklu vybavený motorem z elektrického auta GM EV1, který na Solných pláních Bonneville zajel 166 mph. V roce 2010 už tahle motorka v sedle s Michaelem Barnesem vyhrála všechny závody TTXGP v Americe a na Bonnevillu v rychlostním klání porazila i stroj MotoCzysz, vítěze z Manu. Jejích 173,388 mph bylo novým světovým rychlostním rekordem FIM.

Rok 2011 byl ovšem zlomový. Hatfield vyhodil obstarožní motor a udělal od píky nový motocykl, který na Bonnevillu totálně přepsal historii – oficiální rekord má hodnotu 215,907 mph, přičemž jedním směrem motorka jela dokonce 218 mph (350 km/h)! A o rok později tenhle stroj vyhrál absolutně na Pikes Peaku, když nejlepší benzínové motorce, továrnou podporované Ducati Multistrada, nadělil 20 vteřin. Na základě tohoto motocyklu vznikl sériový Lightning LS-218 (je tu někdo, kdo nechápe to označení?), jenž se prodává dodnes. Má super hodnoty, konkrétně 200 koní, 230 Nm, dojezd 160 km, 225 kg a slíbených 350 km/h s adekvátním převodem a kapotáží, jenže také stojí pěknou raketu – podle zvoleného battery packu od 38 888 do 46 888 USD. Pro porovnání, Ducati Panigale V4 R, za kterou u nás dáte milion, se v Americe prodává za 40 000 USD. I tak se „dvěstěosmnáctek“ prodalo 40.

VIDEO: Historie firmy Lightning

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Nový model Strike, který Lightning představil před pár dny, je z úplně jiného těsta. Je to pořád supersport, ale s méně agresivní jezdeckou pozicí, nižším výkonem a neporovnatelně příznivější cenovkou. O té vlastně dneska elektrické motorky jsou především, to je ještě větší strašák než omezený dojezd. Když vezmeme takové ty nejznámější elektriky a jejich americké, resp. české ceny (nemá smysl přepočítávat kurzem), tak maxiskútr BMW C evolution stojí 14 895 USD/395 850 Kč, za oblíbeného naháče Zero SR dáte 16 495 USD/496 860 Kč a očekávaný Harley-Davidson LiveWire bude stát 29 799 USD/870 000 Kč. Prostě pořád dost peněz v porovnání s klasickými benzínovými stroji. Jenže nový Lightning Strike se cenově dostává na jejich úroveň, když standardní verze bude stát 12 998 USD! To je jako za šestistovkový supersport – za Hondu CBR600RR, která se v Americe stále prodává, dáte 11 799 USD, za Yamahu YZF-R6 potom 12 199. Se středně velkou baterií bude Strike za 16 998 USD (Fároš je za 16 499 USD) a nejlepší verze Strike Carbon Edition vyjde na 19 998 USD – přesně jako MV Agusta F3 675 RC!

Důvod, proč mohou být nové Lightningy takhle levné, je samozřejmě ukryt v nákladech na jejich výrobu. Celá společnost prošla důkladnou restrukturalizací a otevřela dvě nové továrny, či tedy spíše továrničky s rozlohou 1900 m2. Jednu v samém centru Silicon Valley v San Jose, kde probíhá kompletní vývoj a kde se motocykly kompletují, a druhou v čínském Quzhou (kousek od továren QJ Benelli a KTM-CFMOTO), kde se vyrábějí jednotlivé komponenty.

Navzdory nízké ceně (v segmentu elektrických motocyklů) má Strike hodně pěkné parametry. Dělat se budou, jak již bylo řečeno, tři verze. Standardní i Mid Range nabídnou ze svého 150voltového, kapalinou chlazeného třífázového motoru 90 koní a 244 Nm, liší se pouze velikostí baterií (10 a 15 kWh) a od toho odvislé hmotnosti 206, resp. 210 kg. To jsou skvělé hodnoty, dokonce výrazně nižší než u LS-218. Udávané dojezdy jsou 110/170 km v dálničním režimu a 160/240 km ve městě. Standardní palubní nabíječka má výkon 3,3 kW, ale za 1500 USD si můžete nechat namontovat větší 6,6kW. Dalších patnáct stovek utratíte, pokud si necháte svůj Strike vybavit možností nabíjet u stejnosměrných rychlonabíječek CCS, kde namísto 2-3 hodin, běžných u veřejných nabíjecích stanic Level 2, dokážete akumulátor zcela nabít za pouhých 35 minut.

Lightning Strike Carbon Edition, který se začne vyrábět jako první v červenci tohoto roku, je sice nejdražší, ale také má v ceně onu silnější palubní nabíječku a možnost rychlonabíjení a jeho battery pack má kapacitu 20 kWh, což stačí na 240 km v dálničním a 320 km v městském režimu. Lehký nárůst hmotnosti na 220 kg je tady kompenzován o třetinu vyšším výkonem, tedy rovných 120 koní, krouťák zůstává stejný. Zvedá se i maximálka z 215 na 240 km/h. Navíc bude tahle verze vybavena balíčkem Performance, který obsahuje přední a zadní odpružení Öhlins, monobloková Bremba a závodní přístrojovku AIM Strada s GPS data loggerem. Náš Alan už testoval prototyp a jen potvrdil, že Lightning Strike má potenciál být novým mezníkem v elektrických motocyklech. Takhle blízko elektrika benzínu ještě nikdy nebyla!

VIDEO: Lightning Strike

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist