yamaha_demo_tour




Zinek za olovo!

Víte, že od 1.7. 2005 v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18.9.2000 nesmí pneuservisy od prodejců a výrobců nakupovat olověná vyvažovací tělíska na kola.

Jako náhražka se má nově s ohledem na snižování škodlivých kovů ve vozidlech používat plastovaný zinek. Legislativně tahle podařená záležitost platí od 1. července 2005, nicméně pneuservisy mohou oficiálně využívat dále vše postaru do vyprodání nakoupených zásob až do konce letošního roku.


Uvedená směrnice se vztahuje i na nově vyráběné vozy, nicméně zde je již tato směrnice dodržována delší dobu. Z hlediska jízdy na motocyklu však můžete být klidní, uvedená směrnice se nevztahuje na motocykly a trochu paradoxně na všechna vozidla s dovolenou hmotností nad 3,5 t (nákladní automobily, autobusy aj.), což trochu odporuje ekologické interpretaci celého záměru. Jak lze však tušit, problém není ani tak technologický (když pomineme rozdílnou specifickou hmotnost – ve výsledku větší plochu Zn materiálu na kole) jako spíše finanční. Cena za vyvážení jednoho kola stojí totiž asi 3x-4x více v materiálu než u stávajících olověných tělísek. Ve finále to tedy znamená, že naše peněženka bude brečet stejně, protože osobní a lehké užitkové plechovky používá občas asi každý.


Následné kontroly pneuservisů by údajně mělo provádět Ministerstvo životního prostředí, pod které tato směrnice spadá. Tuším však, že rozlousknutí kdo a jak ještě chvíli našemu rozbujelému byrokratickému aparátu bude trvat, takže letňáky na nové hlíny obujem s trochou štěstí možná ještě v příštím roce. Více vydařených informací jako je výše vytípnutá směrnice naleznete na http://europa.eu.int.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist