Zajímavost: V Česku vzniká tříkolový elektro motocykl

Do redakce nám dorazila zpráva o vývoji elektrického motocyklu, který momentálně vzniká v jedné dílně v České republice. Motocyklu v uvozovkách, protože se nejedná o klasický jednostopý motocykl, ale o tříkolové nakláněcí vozidlo, které je fanoušky ve světě nejčastěji označované kategorií tilting vehicle. Podívejte se na první fotky.

Zajímavost: V Česku vzniká tříkolový elektro motocykl

Jedná se o vozidlo, které disponuje dvěma předními řiditelnými koly uchycenými na podélných ramenech systému výkyvné nápravy, jehož náklon se, stejně jako u běžného motocyklu, provádí změnou těžiště jezdce. Poháněno bude elektromotorem vlastní konstrukce umístěným v náboji ráfku zadního kola.

Koncepci dvou předních kol zavěšených na výkyvné nápravě začala u motocyklu jako první sériově vyrábět značka Piaggio, která v roce 2006 uvedla na trh dnes už velice úspěšný skútr s označením MP3. Od té doby si autor projektu, motocyklový a elektromobilový nadšenec, Jaroslav Frais, uvědomil velký potenciál této koncepce a očekával, že přijdou i další modely v podobě velkých, výkonnějších motocyklů, které by tak daly maximálně vyniknout jejím výhodám. Jako jsou například zvýšená bezpečnost při jízdě, celkově lepší jízdní vlastnosti a unikátní design. Nikdo z výrobců však s takovým výrobkem, dle jeho slov, dosud nepřišel.

Místo toho začaly po celém světě vznikat pouze fanouškovské blogy a diskuse, kde se každý jen těšil, až bude moci takovýto výkonný motocykl se stabilitou, bezpečností a jízdním zážitkem, které u běžného motocyklu nemohou získat, sám řídit.

Vzhledem ke svým schopnostem a znalostem v dané oblasti se po několikaletém čekání autor rozhodl, že je čas pokusit se vzniklou mezeru na trhu zaplnit vlastní koncepcí. Následovaly další dlouhé analýzy a vývoje, které vyústily do dnešní podoby v projekt TiltingVehicle.

Nejtěžším oříškem, se kterým bylo nutné se při vývoji tříkolky popasovat, byla konstrukce přední nápravy a to především v nastavení její správné geometrie tak, aby v mechanismu nedocházelo ke kolizím při zadaném velkém rozsahu požadavků – jako vysoký zdvih, velký úhel náklonu a dostatečný rejd kol, které se od celkového budoucího produktu očekávají. Zásadní byla také konstrukce předního kola, u něhož nemohlo být použito stávající, běžně dostupné řešení, ale bylo nutné vytvořit speciální náboj kola a obruč ráfku i s výpletem. Od návrhu až po finální montáž představuje přední náprava včetně předních kol nejsložitější a časově nejnáročnější proces.

Dalším zásadním oříškem byla elektronika k motoru, který má zajímavou konstrukci, a která opět neumožňuje použití stávajících, průmyslových řešení a je tedy od začátku vyvíjena vlastním úsilím. Cílem navržené konstrukce motoru je získání vyššího výkonu motoru při jeho nižší hmotnosti, aby jej bylo možné umístit přímo do zadního kola motorky.

Autor je odhodlaný vytvořit novou českou značku, jež by navázala na tradici českých, světově uznávaných motocyklových značek, ovšem se specializací na segment trhu tilting vehicle a elektromobilita. Rovněž by si budoucí firma založená na projektu ráda udržela české dodavatele a český kapitál, proto už nyní spolupracuje na dodávkách brzdových komponent se značkou Goldfren a na výrobě různých dílů s firmou Pokorný Dačice.

Výrobek, jehož první prototyp se nyní vytváří, se má podobat motocyklové kategorii enduro, supermotard, nakedbike, to celé samozřejmě s elektropohonem. Do budoucna má autor jasnou vizi, jak rozšířit nabídku o další nové modely, včetně sportovně silničních a také 4kolových verzí.
Pokud vývoj firmy a budoucího produktu bude vždy včas a v dostatečné výši zafinancován, mohl by se první výrobek 3kolového nakláněcího e-motocyklu na trhu objevit už koncem roku 2018.

Parametry:

Kontinuální výkon: 11 až 20 kW (podle konfigurace zákazníkem)
Maximální rychlost: 100 až 150 km/h (podle zvoleného typu výkonu)
Reálný dojezd: 100 až 200 km (podle konfigurace velikosti baterie zákazníkem)
Způsob nabíjení: běžná zásuvka 230 V i rychlonabíjení 380 V
Hmotnost: 120 až 150 kg (podle zvolené konfiguraci baterie a výbavy)
Rozchod předních kol: cca 450 mm
Rozvor: cca 1500 mm
Úhel náklonu: cca 45 stupňů

Výhody a vlastnosti této koncepce:

  • Ekologický provoz.
  • Jednoduchost údržby.
  • Bezpečnost.
  • Nadstandartní úložný prostor.
  • Nízké provozní náklady.
  • Uživatelský nenáročný.
  • Nevšední jízdní zážitek.
  • Možnost celoročního provozu.
  • Všestranné použití (sportovní, terénní, cestovní i do města).
  • Designová a technologická ojedinělost.
  • Ryze český výrobek z převážně českých komponent.
  • Webová stránka projektu

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.33
Známkováno: 18x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist