yamaha_mt09




Z mobilu na řídítkách si pomoc nepřivoláte, naštěstí to zvládne sám

Svou speciální asistenční aplikaci pro majitele všech motocyklů před pár dny představil britský Triumph. Následuje tím německý Bosch, který podobný systém už nabízí a tak trochu také německé BMW, které ale nouzové volání o pomoc řeší trochu jinak. A k tomuto tématu mají co říct i nezávislí vývojáři.

Kapitoly článku

Pro začátek si dáme jeden modelový příklad se společným jmenovatelem a tím je mobil přidělaný k motorce. Je úplně jedno, jestli máte moderní stroj s TFT displejem, kde si necháváte zrcadlit navigaci z telefonu uloženého v přihrádce v kapotáži, máte přidělaný telefon k řídítkům a navigaci čtete přímo z něj nebo jenom potřebujete dobít baterku a telefon máte schovaný někde u zásuvky. Výsledek je v případě nehody stejný - opustíte motorku a tím i svůj telefon. Potom stačí „jenom“ blbě zlomená noha, k motorce se nedoplazíte, pomoc si nezavoláte a budete čekat a doufat, že co nejdřív pojede někdo kolem. V horším případě může jít o nehodu vážnější a pomoc si nedokážete zavolat ani v případě, že budete mít telefon u sebe. Takže co s tím?

Řešení se nabízí hned několik, od těch nejkrkolomnějších až po ty nejsofistikovanější. Můžete si například pořídit SOS náramek pro seniory či jiné speciální tlačítko, kde po zmáčknutí čudlíku buď pošlete zprávu některému z kontaktů, nebo jim rovnou zavoláte. Fajn, ale je to další „krám“ do party, o který se musíte starat, nabíjet a na „imidži“ to taky nepřidá. Prostě všechno špatně. Další variantou je mít chytré hodinky, přes které jde volat. Kdo je má, má více méně vyhráno. Pokud bude při vědomí.

Propracovanější jsou automatické systémy, které samy rozpoznají nehodu a vyšlou nouzový signál automaticky. V tom případě přichází na řadu mobilní aplikace. První speciální appkou je rakouský BikerSOS, která umí zaznamenávat vaši trasu ale hlavně podle algoritmu využívajícího data z GPS, akcelerometru a gyroskopů v telefonu umí automaticky rozpoznat nehodu a informovat o ní ostatní. V případě BikerSOS jde o zprávu předem vybraným kontaktům a dokonce umí také informovat záchranářské call centrum. Má to ale pár háčků. V první řadě jsou to peníze, protože i když je aplikace zdarma, automatická detekce nehody a její oznámení ostatním už je součástí zpoplatněné verze Premium. V tomhle případě jde o pravidelný pronájem od 129,99 Kč týdně po 1299,99 Kč ročně. A ani když si zaplatíte prémiovou verzi, nedovoláte se v případě nouze do call centra, protože to je dostupné pouze v Německu, Rakousku a Španělsku. Kromě toho umí aplikace také zaznamenávat vaši trasu, a když si koupíte GPS-Tracker, budete mít motorku pod dozorem pro případ krádeže.

Další SOS aplikace jsou spojené s navigacemi, jako například švédský Detecht. I u něj se zaregistrujete a zadáte nějaké ty více či méně nezbytné údaje, kam patří také váš krizový kontakt. Výhoda je, že u téhle aplikace máte jedno číslo zdarma a až ty další, spolu s dalšími funkcemi, jsou součástí prémiové placené verze. Ta v tomhle případě stojí 1499,99 Kč za rok, za půlrok zaplatíte rovnou tisícovku nebo můžete platit po dvou stovkách měsíčně. A co se stane v případě nehody? To si můžete vyzkoušet na nečisto – telefon se rozhouká a ukáže hlášku o tom, že se stala nehoda. Potom máte ještě minutu na to upozornění vypnout, případně je možné ho odeslat okamžitě. Když tak učiníte případně necháte doběhnout časový limit, přijde vašemu kontaktu oznámení o nehodě včetně vypsané adresy a odkazu na pozici v mapách. Pak už je jen na něm, jak tuhle zprávu vyhodnotí. V ideálním případě zavolá nejdřív postiženému, a když se nehlásí, volá na 155 nebo 112, kde řekne podrobnosti a předá adresu.

Ještě o něco vychytanější se zdá německá navigační appka Calimoto. Jednak má speciální funkce pro motorkáře včetně výpočtu trasy po zakroucených silnicích, ale o tom až jindy. Důležitější je, že se s touto firmou spojil německý gigant Bosch a společně dali vzniknout projektu Help Connect. Vaše nadšení z produktu zaštítěného prověřenou značkou hned na začátku zmrazím faktem, že je zatím dostupný jen pro Německo, byť má fungovat v 11 zemích Evropy. Scénář fungování je ale stejný jako u výše uvedených. Vyplníte své údaje, kam můžete přidat i důležité informace o svém zdravotním stavu, a detekci nehody necháte na svém smartphonu. Ten ale po nehodě neodesílá zprávu vašim známým a příbuzným, ale rovnou kontaktuje call centrum. Krom informace, že došlo k nehodě, telefon automaticky odešele i data nehodě předcházející, díky kterým je rovnou vyhodnoceno, zda jde o velkou ránu nebo ne. A nebojte se Bosch uvádí, že rychlost mezi ně nepatří. Když je to drobná nehoda, operátor zkouší volat zpět, kde mu člověk popíše, co a jak. V případě velké bouračky operátor rovnou kontaktuje záchranné složky a poté také vaše krizové kontakty. Pokud je poplach falešný, například když vám telefon při stání upadne z ruky na zem, máte 30 sekund na zrušení oznámení.

   

Bosch navíc jako jeden z předních hráčů na poli elektroniky v motocyklech využívá v SOS volání také své systémy namontované v motocyklech. Ty jsou složené z inerciální řídící jednotky, která slouží ke sběru dat pro fungování kontroly trakce, ABS a dalších systémů. A jestliže sbírá nejrůznější jízdní data, stačí přidat vhodný algoritmus, který pozná nehodu. Pokud k tomu dojde, vede cesta přes bluetooth spojení do mobilního telefonu s aplikací Vivitar, která už se zase postará o kontaktování call centra Bosch ve stejném principu, jako jsme popsali v předchozím odstavci. Bohužel i u této služby platí, že je zatím dostupná pouze pro německé motorkáře.

Proto nezbývá, než se podívat na další velké jméno, kterým je Triumph. Ten před pár dny představil svou vlastní SOS aplikaci nazvanou jednoduše Triumph SOS. Na první pohled by se mohlo zdát, že bude jen pro majitele britských strojů, ale není tomu tak. Ti jsou jen zvýhodnění odpuštěním měsíčního poplatku po dobu 3 měsíců, pak stejně jako ostatní platí 119 korun měsíčně. Co za to? V podstatě to, co u zbylých zástupců v článku. Také tahle appka sleduje data ze senzorů v telefonu a dokáže z nich vyhodnotit případnou nehodu. Pokud k ní dojde, prostřednictvím služby Google Cloud odešle informace o místu nehody, směru jízdy a o osobních vyplněných datech záchranným složkám a celé by se to mělo odehrát i v naší republice. Nebourali jsme teda, takže nevíme, kam přesně informace v jaké podobě dojdou a co se děje dál, ale aplikace běží a dokonce hlásí, že je u nás tato služba podporována, tak jí budeme věřit. Dle tiskové zprávy by měla běžet v celé Evropě včetně Británie a Irska, dále v Austrálii a Severní Americe. Kromě automatického SOS vysílání umí appka také navigovat a zaznamenávat trasu a dokonce je vybavená systémem automatické pauzy, takže pokud zrovna nejedete, neměla by omylem hlásit nehody. Triumph SOS by podobně jako ostatní měla být dostupná pro oba hlavní operační systémy, nicméně pro Android si na ni ještě chvilku počkáme.

Poslední dostupné řešení přináší BMW a to už nějakou dobu známe. Jde o systém ECALL, který nabízí v příplatkové výbavě. V principu je to stejné, jako u předchozích aplikací, jen je vše zabudované do motocyklu. Když nastane havárie, motorka to sama pozná a automaticky kontaktuje call centrum se současným odesláním GPS souřadnic a směru jízdy. Následně se opět operátoři snaží spojit s jezdcem a podle vážnosti situace aktivují záchranný řetězec. Jak se ale dovolají řidiči motocyklu, když nevolá z mobilu? Na řídítkách motorky je vedle pravého ovladače další krabička, kde se schovává jednak nouzové tlačítko SOS pro manuální aktivaci, ale také je tu integrovaný mikrofon a reproduktor, takže můžete telefonovat přímo prostřednictvím své motorky. To se hodí v případě, že přijedete k nehodě a aktivujete ECALL manuálně nebo v případě menší nehody, kdy jste schopní komunikovat a dokážete popsat operátorům svůj stav. I tady se může stát, že půjde o planý poplach, třeba když vám těžká motorka upadne na parkovišti při rychlosti chůze, a i tady můžete nouzový hovor zrušit. Oproti ostatním systémům tady neplatíte žádné další poplatky, funguje hned v 21 evropských zemích a obrovská výhoda je, že se ze všech zemí dovoláte pracovníkovi call centra mluvícímu česky. Jedinou nevýhodou tak je, že si musíte koupit BMW. Pokud si jdete pro nového „bawora“, musí jít minimálně o F 750 GS, u kterého si navíc připlatíte 7000,-. U vrcholného R 1250 GS Adventure pak stejný systém stojí o nějakých 1500,- víc…

Mobilních aplikací a možností, jak si přivolat pomoc, je určitě mnohem víc. Jedním z oblíbených a doporučeníhodných je česká aplikace Záchranka. Prostřednictvím jejího jednoho tlačítka můžete kontaktovat linku 155 se současným odesláním vašich souřadnic, navíc v ní jsou návody na základy první pomoci a další šikovné funkce pro pomoc v nouzi. Máte svoji oblíbenou aplikaci nebo jiný tip? Podělte se v komentářích.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
TomProv přispěl 5 Kč
tox232 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist