globalmoto_duben_nolan




Indická Jawa obnovila značku Yezdi. Její stroje prý nebudou pro svatoušky

Jedno se Indům musí nechat. Show při představení dokáží udělat stejně dobrou jako evropské či japonské značky. Znovuzrozená značka Yezdi má své motto Not For The Saint Hearted, tedy Nic pro svatoušky, a v tomto duchu se nesla celá dnešní světová premiéra a taková jsou i propagační videa. Pozice na trhu je jasná – Jawa bude pro slušňáky, Yezdi pro drsňáky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na začátek malé historické opáčko pro ty, kdo o Yezdi v životě neslyšeli, a to s použitím slov odborníka na historii Jawy na slovo vzatého Honzy Čejchana. Československé motocykly Jawa dovážela od roku 1949 do Indie místní společnost Ideal Motors, patřící podnikatelské rodině Iraniů, a to opravdu ve velkých počtech. Indická vláda však začala importy zahraničních strojů krotit značnými cly, a tak se v půlce 50. let začalo jednat o výrobě motocyklů Jawa přímo v Indii a od roku 1960 se to stalo skutečností. Do roku 1971 podle licenční smlouvy musely tyto motocykly nést značku Jawa, po jejím vypršení však došlo na popud indické vlády ke změně jména, z něhož měli Iraniovi poněkud obavu – jak kvůli reakci československé strany, tak kvůli reakci trhu. Ani v jednom případě se ale žádná katastrofa nekonala a motocykly vyráběné pod novým názvem Yezdi (rodný kraj Iraniů) se prodávaly dál jako teplé housky. Z Československa do Indie jezdili konstruktéři pomáhat s vývojem nových modelů, které už šly vlastní cestou, a značka Yezdi žila až do roku 1996.

A teď už hopem do současnosti. V roce 2016 se indický průmyslový gigant Mahindra dohodl s týneckou Jawou, resp. jejím majitelem, na licenčních právech na výrobu motocyklů pod značkou Jawa a po dvou letech jeho dceřiná společnost Classic Legends představila novodobou Kejvačku, u nás prodávanou v síti Jawy pod označením 300 CL. To je ale notoricky známý příběh, stejně jako fakt, že Classic Legends koupila i práva na britskou značku BSA, jejíž první novodobý model, šestsetpadesátka Gold Star, měl premiéru na počátku loňského prosince. A teď Classic Legends přicházejí se třetí znovuzrozenou značkou, a tou je Yezdi.

Stejně jako kdysi, i teď bude Yezdi silně navázána na Jawu, akorát že dnes bude její sestrou, nikoli nástupkyní. Zatímco Jawa je dělaná v tom retro designu Kejvačky, resp. Péráku, a na téhle vlně nejspíše pojedou i případné další modely (i z Forty-two a 42 jasně vidíte, co je základem), u Yezdi mají Indové podstatně volnější ruku a přicházejí se stroji, které sice retro jsou, ale bez nějakého svázání s konkrétními historickými modely. A je kolem toho opravdu hodně lifestylového humbuku, před premiérou probíhala velká mediální masáž se slogany ve smyslu „buď jako tvůj otec“ nebo „Dads Weren´t Saints“, tedy že otcové nebyli svatí, což předznamenávalo již zmíněné motto Not For The Saint Hearted – Nic pro svatoušky. Dnešní prezentace byla v hodně cool stylu a i ta videa jsou dosti emotivní. Pro nás Evropany je trochu úsměvné, že jsou ty motocykly prezentované způsobem, který evokuje minimálně 150koňové bestie, a on tam vrčí malý čtyřdobý jednoválec o výkonu ani ne 30 koní, ale Indie je jiný svět… Každopádně si myslím, že Classic Legends uchopili prezentace a rozvoj svých tří značek za správný konec a zcela v souladu s potřebami dnešní doby, kdy je kvalita marketingu stejně klíčová jako kvalita samotného produktu. Dobrý, Indie!

Podívejte se na video z představení nových modelů v Indii

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Dost řečí, pojďme se podívat, co bude značka Yezdi nabízet. Přichází hned s trojicí modelů s jednoduchými a výstižnými jmény Roadster, Scrambler a Adventure. Ani je nemusíte vidět a hned víte, co budou zač. Všechny jsou poháněny tím samým čtyřdobým jednoválcem, jaký známe už z Péráku, tedy krátkozdvihovým DOHC čtyřventilem o objemu 334 cm3, akorát že v každém modelu má trochu jiné naladění. Liší se to ale o desetinky, „na plynu“ by však rozdíl mohl být větší. Trochu odlišný je i vnější vzhled, Roadster sází na oblé kartery Péráku, Scrambler a Adventure jsou spíše hranatější a s žebry. Převodovka je vždy šestistupňová, o vstřikování snad nemá smysl se ani zmiňovat.

Základním modelem je Roadster, tedy takový hybrid mezi cruiserem a naháčem. Prostě pohodlná stylová motorka pro město a okolí. Tady vidíte tu Jawu ze všeho nejvíc, konkrétně model 42, z něhož jsou výfuky, lité ráfky o průměrech 18“ a 17“, celá ta pasáž za motorem s bočními kastlíky… Úplně stejná motorka to ale není, přehlédnout nemůžete delší kyvku, taky je tu o nemalých 71 mm delší rozvor, zadní tlumiče jsou více položené. Stupňovité, pohodlně se tvářící sedlo má svou hranu u řidiče ve výšce 790 mm, úplně jinak tvarovaná nádrž nabídne místo 12,5 litrům benzínu. Motor je zde ve svém středním naladění, když nabídne 29,7 koně při nejnižších 7300 otáčkách a točivý moment rovných 29 Nm při 6470 otáčkách. Na váze Roadster ukáže 184 kg, na cenovce najdete cenu od 198 do 206 tisíc rupií podle toho, které z pěti barevných provedení (tři Dark, dva Chrome) si zvolíte. Pro porovnání, Jawa 42 začíná na 191 tisících.

Scrambler má motor teoreticky nejslabší, 29,1 koně při 8000 a 28,2 Nm při 6770 otáčkách, ale Yezdi u něj slibuje absolutně plochou křivku krouťáku, takže to bude asi hodně příjemné svezení. Navíc tu oproti jedinému dynamickému módu Roadsteru najdete hned tři (Road, Offroad, Rain), které má i Adventure. Mezi oba modely je Scrambler technicky rozkročený. Z prvního má ten způsob zadního odpružení dvojicí postranních tlumičů a stejnou nádrž, kyvka je ale kratší a rozvor činí 1403 mm, z druhého je tu přední vidlice a vyplétané ráfky. Ty na Scrambleru mají průměry 19“ a 17“. Krásné prošívané sedlo, u spolujezdce zvednuté vzhůru, tak vyrostlo do výše 800 mm, celá motorka je proti Roadsteru lehčí o 2 kg, což může jít i na vrub kratších, do nebe zvednutých výfuků po obou stranách. Kulatý LCD displej ovládaný čtveřicí tlačítek z levého řídítka je na obou modelech stejný, akorát že na Roadsteru je umístěný vyosení. Kromě běžných funkcí, jako jsou otáčky nebo palivoměr, nabídne i dojezd nebo zařazený kvalt. Scrambler je k dostání ve třech jedno- a ve třech dvoubarevných provedeních za ceny 204 a 210 tisíc rupií.

Poslední model Adventure je nejdražší, levnější z dvojice matných barev začíná na 209 tisících a nejdražší je kamufláž za 218 tisíc. Po technické stránce je tady nejvíce odlišností. Motor je nejsilnější, když nabídne 30,2 koně při 8000 otáčkách a 29,9 newtonmetru při 6000 otáčkách a progresivní dodávku. Úplně jiný je podvozek, vzadu najdete centrální odpružení s přepákováním, kola mají průměr 21“ a 17“, nádrž vystačí na 15,5 litru benzínu, což také zvedá hmotnost na 188 kg, sedlo je ve výšce 815 mm a rozvor činí nejdelších 1465 mm. Také přístrojovou desku má jinou, hranatou. Nalevo v ní sice najdete vlastně to samé, co u sourozenců, vpravo je navíc displej turn-by-turn navigace a také zde dostáváte bluetoothové připojení. A do toho ten design – také vám Adventure silně připomíná Royal Enfield Himalayan? Mě dokonce nejdříve napadla kacířská myšlenka, jestli tady nedošlo k nějaké spolupráci, ale pak jsem koukal, že motor je jiný a vlastně i rám je jiný, přední brzda na opačné straně, prostě je to jiná motorka. Ale kafe si designéři asi dělají ze stejné vody.

Velkým překvapením je dostupnost. U Jawy to byl docela průšvih, na tu se na domácím trhu čekalo rok, ovšem u Yezdi se Indové chlubí tím, že ty motocykly už jsou připravené k prodeji a zákazníci si mohou u dealerů objednávat i testovací jízdy! Nás samozřejmě zajímalo, jestli se stroje Yezdi dostanou i k nám, a podle informací z týnecké Jawy se o importu právě jedná, stejně jako se řeší případný dovoz šestsetpadesátky BSA Gold Star. Smysl by to dávalo.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
malýKostík přispěl 5 Kč
Milinex přispěl 5 Kč
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist