husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha představila čtyři novinky v čele s „nahatou R1“

Yamaha v předvečer výstavy EICMA představila celkem čtyři nové modely. Zatímco WR 450 F se řadí do kategorie soutěžních strojů, dva přírůstky do rodiny modelů MT míří jak na začátečníky, tak i na velmi pokročilé motorkáře. Milovníky retra potom zaujme XSR900, odkazující na flat trackery let sedmdesátých.

Kapitoly článku

Yamaha MT-10

Tak toto je slibovaná „nahatá R1“ na kterou jsme čekali. Pod vzhledem, který se někomu může zdát možná trochu kosmický, se ukrývá nejsilnější motor nové řady MT vypůjčený ze supersportu YZF-R1. Jeho výkon byl však patřičně přizpůsoben charakteru naháče a k dispozici je tak velký točivý moment, dostupný v celém spektru otáček. Výsledkem je 165 koňských sil, který cvičí s hmotností velmi těsně stlačenou pod 200 kilogramů.

MT-10 je od začátku do konce navržena jako nový ikonický model řady MT. Yamaha neskrývá tendence, nabídnout tento naháč majitelům starší MT-01 a my jsme zvědaví, jak se jí to povede. Kromě standardních technologických vychytávek a jízdních asistentů v podobě ABS a TCS, se nachází v řadách palubní elektroniky například i tempomat, funkční v rychlostech mezi 50 a 180 km/h. Jako příplatkovou výbavu potom Yamaha nabídne systém rychlořazení QSS.

Velmi dobrá manévrovatelnost by měla být u MT-10 zaručena vzpřímenou jízdní pozicí, umístění stupaček a vysoko položenými, širokými řídítky. To vše by mělo spolu dohromady nabídnout optimální poměr mezi jízdním pohodlím na delších cestách a rychlou jízdou v zatáčkách. Podvozek je samozřejmě z velké části převzat z YZF-R1 a nalezneme tak zde plně nastavitelné komponenty od KYB.

Yamaha MT-03

Další MTčko do rodiny je maloobjemová novinka, spadající do trhu, zaměřeného na držitele řidičských oprávnění A2. Základem nové MT-03 je paralelní dvouválec, který je uložen v kompaktním šasi. Yamaha o MT-03 hovoří jako o snadno ovladatelné motorce, vhodné nejen pro začátečníky. V rodině MT zaplní nový model mezeru mezi nejmenší MT-125 a první velkou MT-07.

Yamaha WR 450F

Po vzoru menší WR 250 F, představené minulý rok, přichází Yamaha s „velkou“ verzí svého soutěžního endura. WR 450 F taktéž dostalo motor s neobvyklou koncepcí, zahrnující válec skloněný dozadu. To zajišťuje optimální centralizaci hmoty a posunutí těžiště doprostřed.

Více o novince naleznete v tomto článku.

Přímo při tiskové konferenci se představila také závodní verze WR 450 F Rally, která pojede začátkem příštího roku nejnáročnější závod na světě – legendární Dakar.

Yamaha XSR 900

O XSR900 se začalo mluvit prakticky ve chvíli, kdy Yamaha představila menší XSR700 jakožto první model z rodiny Faster Sons. Stejně jako u XSR700 se zde jedná se o retro pojetí naháče, kterému stál za předlohu v tomto případě koncept 900 Faster Wasp, postavený Rolandem Sandsem. Ten se nechal inspirovat flat trackery ze sedmdesátých let a právě do tohoto stylu cílí i Yamaha s novým produkčním modelem.

Základem je řadový tříválec o objemu 850 ccm, známý z modelu MT-09. Aby motorka působila co nejhodnotnějším dojmem, snažili se inženýři z Yamahy vyhnout při jejím navrhování plastovým a umělým materiálům. Co nejvíce prvků je tak zhotoveno z hliníku a jiných kovů.

I přes retro pojetí však XSR900 nechybí mnoho moderních elektronických prvků. K dispozici je tedy standardně ABS, systém kontroly trakce a další prvky. Plně nastavitelné odpružení je tvořeno obrácenými vidlicemi vpředu a jedním tlumičem vzadu.

Motobot

Zatímco ve světě aut nejsou autonomní technologie problémem, ve světě motorek se setkáváme s přirozenou překážkou. Na motorce totiž musí někdo sedět. A právě proto vyšla Yamaha na světlo s projektem Motobot. Ve své podstatě se jedná o stroj, který se posadí na stroj, a ten řídí.

V současné době je Motobot ve fázi, kdy umí jet na R1M rovně a to rychlostí až 200 km/h. Jeho potenciál však spočívá výrazně dále a Yamaha se snaží dosáhnout toho, aby Motobot jednou porážel profesionální závodníky na trati.

Ptáte-li se ovšem, jestli má celý projekt nějaký smysl, tak nemá. V zásadě se jedná jen a pouze o technologické demo a o srovnání člověka se strojem v kategorii, robotikou takřka nepoznamenané.

Yamaha TMAX LUX MAX

 

Řada Yamaha Sport Heritage

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist