yamaha_mt09




Yamaha v Thajsku představila XSR155, rovnou přidala i přestavby

Je běžnou praxí, že se nabídka výrobců pro jednotlivé regiony liší. Zejména Asie nabízí bezpočet modelů s malými objemy, které tam jdou na dračku. Proto nepřekvapí, že Yamaha minulý měsíc představila nového nejmenšího zástupce řady Sport Heritage zrovna v Thajsku. Premiéru modelu XSR155 podpořila rovnou pěknými přestavbami.

Kapitoly článku

Zatímco v Evropě jsou stopětadvacítky určené čistě pro 16leté a od 18 výš už všichni chtějí sedlat minimálně třístovku, v jihovýchodní Asii jsou to právě stroje do 200 kubíků, které tvoří základ prodejů všech značek. A hodně frčí objemy kolem 150 cm3, což je v Evropě vlastně naprosto neprodejné – příliš blízko ke stopětadvacítce. Nezřídka se ovšem stává, že právě Evropa dostane trochu zmenšený objem. Tak to má i Yamaha, která u nás nabízí supersport YZF-R125 a naháč MT-125, ovšem v Asii jsou známé jako YZF-R15 a MT-15.

Přesně s touhle technikou teď vznikl model XSR155 a svou filozofií kopíruje větší sedmi- a devítistovky, z moderního naháče pěkné retro. Motor je tedy kapalinou chlazený jednoválec o objemu 155 cm3, vybavený variabilním časováním ventilů VVA, známým i u nás z nové R125. Jenže s větším objemem dává motor podstatně zajímavějších 19 koní při 10 000 otáčkách a taky krouťák 14,7 Nm při 8500 není k zahození. Šestikvalt a antihoppingová spojka doplňují informace o přenosu síly na zadní sedmnáctipalcovou stočtyřicítku, jak jinak než se zubatým dezénem.

Zadní odpružení je centrální, vpředu je USD vidlice, tak to známe i u nás. Jenom pozor, brzda je obyčejná a nikoli radiální a ještě na opačné straně, než jsme zvyklí z MT-125 a YZF-R125. Hmotnost 134 kg je méně než u evropského MT, naopak vyšší je světlá výška, která činí 170 mm. Design je potom klasické XSR a musíme říct, že skoro není poznat, že jde o malý objem. Uvidíme, jestli se dočkáme nějakého XSR125 i pro Starý kontinent.

Yamaha uvedení XSR155 na trh ochutila ještě trojicí zajímavých přestaveb z vlastních dílen plus se vzápětí vylíhly ještě další dvě přestavby od soukromých společností. Těmi začneme a hned tou největší psychárnou, která pochází od společnosti K-Speed, jak jinak než thajské. Také Asiaté mají evidentně své představy o tom, co bude po Apokalypse, a docela si myslím, že tohle by se v Šíleném Maxovi pěkně vyjímalo. Vyplétané ráfky s tlustými zubatými pneumatikami Pirelli, silnější brzdy, výfuky nahoře a hlavně ty masivní padací rámy a dvojice kulatých světel změnily standardní milé XSR ve zlou potvoru.

Druhou přestavbičkou je elegantní černý brat od společnosti Zeus Custom. Tady se naopak s koncem světa vůbec nepočítá. Nejvýraznějším prvkem je rozhodně krásné výfukové potrubí, o jehož hlasových schopnostech nemohou být pochyby. I tady najdeme tlusté pneumatiky, ovšem s vintage vzorkem. Výrazně profilované sedlo a nízká řídítka jsou kafáčovské prvky, zajímavé jsou kožené brašnička pod sedlem.

A teď už ta trojice „továrních“, k nimž jsou poněkud překvapivě k dohledání akorát fotografie z japonského (!) serveru YoungMachine. První je Café Racer, krásná hliníková a chromovaná věc. Dominantní je samozřejmě velká kapota s nízkým plexi a ploché hnědé prošívané sedlo zakončené „bobíkem“. Kola jsou vyleštěná do bezvědomí, spodek motoru chrání zajímavý kryt.

Druhým počinem je Scrambler a poznáte to nejen podle terénních pneumatik na vyplétaných ráfcích. Překvapí přítomnost jiné kývačky, ta nevypadá zrovna dvakrát bytelně. Blatníčky jsou spíše alibistické, nádrž jak ze starého endurka a sedlo musí být prostě rovné a prošívané. Také výfukové potrubí je vyvedeno vzhůru, motor opět chrání plechový kryt.

A kryt i nahoru vyvedený výfuk má i třetí stroj, a tím je Dirt Tracker. Ten má dokonce výfuky napravo rozdvojené. Také u tohoto stroje najdeme obyčejnou kyvnou vidlici, velká vyplétaná kola jsou obutá do flattrackových pneumatik. Parádní je jako vždy lakování, tahle yamahácká historická kombinace se prostě nikdy neokouká. Škoda, že se tyhle přestavby těžko kdy dostanou do sériové výroby. Ale třeba aspoň sem tam nějaký doplněk by mohl…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Marenekk přispěl 3 Kč
Davcoun přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Paulo přispěl 3 Kč
Durand přispěl 3 Kč
puod přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist