globalmoto_duben_nolan




Yamaha Road Star Warrior

Když byl v červnu 2001 veřejnosti poprvé představen Warrior – Bojovník, získal si přídomek anti VTX. S velmi malým časovým odstupem však byl představen V – Rod a VN 1500 Mean Streak. Takže dnes, v boji o přízeň zákazníka můžeme spíše hovořit o souboji Titánů.

Kapitoly článku

Warrior – je vlastně kreací XV 1600 a byl vyvinut pro severoamerický trh, kde se podílí velké cruisery 40ti% na celkovém prodeji motocyklů!! A protože je to skutečně úctyhodný obrat prodeje, vedením týmu projektu:

Bojovník

, byl pověřen Tatsua Watanabe, který říká: „Líbila se mi myšlenka vytvořit dvojníka X-véčka, který by však byl podstatně lehčí, silnější a obratnější nežli jeho starší „bratr“ a proto, že jsme měli od vedení Yamahy ve všech směrech zelenou, k realizaci celého projektu jsme využili nejmodernějších materiálů, společně s již ve vrcholovém sportu ověřenou technikou.“ Warrior – proto jako úplně první motocykl této třídy přichází s dvojitým kolébkovým rámem zhotoveným z lehké slitiny. Celá koncepce ve spojní se zadní kyvnou vidlicí, převzatou ze supersportu, jenž je rovněž zhotovena z ušlechtilého materiálu dává rámu nebývalou tuhost a výrazným způsobem vylepšuje jízdní vlastnosti. Pověstnou třešničkou na dortu celého skeletu je bezesporu přední vidlice s obráceným uspořádáním, která je převzatá z R1 s průměrem kluzáků 41mm a zdvih 135mm. Přední kolo 120 / 70 ZR 18, je osazeno dvojicí odlehčených brzdových kotoučů průměru 298 mm a brzdovými čtyřpístkovými třmeny. Pokud konstatujeme, že celý přední brzdový komplet je bezezbytku převzat rovněž z R1, pak si myslím, že další komentář je přinejmenším nošením dříví do lesa. I když vezmeme v úvahu použité materiály na stavbu rámu, přesto budeme velmi překvapeni, že se váha celého skeletu oproti X- véčku snížila o plných čtyřicet kilogramů!! Celková suchá hmotnost Bojovníka tedy vykazuje hodnotu, skvěle ovladatelných, 275 kg. Zadní partii Warrioru věnovali konstruktéři skutečně velkou pozornost a tak nás snad ani nepřekvapí přítomnost, rovněž v této kategorii poprvé použitých, diod v zadním světle. Brutálnost zadního kola 200/50 ZR17 , které bylo pro tento stroj speciálně zkonstruováno, jen umocňuje kolosální koncovka výfuku 160 x 570 mm!! Použitím lehkých slitin a nízkoprofilových pneumatik na obou kolech se podařilo výrazným způsobem snížit váhu neodpružených částí a eliminovat nežádoucí bantamový efekt na minimum. Jeden 267 mm zadní kotouč byl společně s brzdicím dvoupístkovým třmenem převzat z „musclebika“ XJR 1300. Jeho funkce je naprosto bezchybná, takže i při prudkém brždění ve vysokých rychlostech stroj udržuje stále ve stopě.

Podíváme-li se blíže na strojovnu zjistíme, že jako základ posloužila osvědčená pohonná jednotka XV 1600. Vrtání však bylo zvětšeno o 2 mm, na 97mm a společně se zachovaným zdvihem 113 mm tak byl objem zvýšen na konečných 1670 cm3. Nepovšimnut nezůstal ani spalovací prostor, který dostal nový tvar a jeho plocha byla zvětšena o 30%. Prostorové zapálení směsi (čímž je eliminováno excentrické namáhání pístu a „klikovky“), je svěřeno dvojici svíček, řízené CDI zapalováním. Přísun krmení devadesáti koní zajišťuje vstřiková jednotka EFI. Lišácky byl vyřešen přívod vzduchu, který se skládá ze dvou samostatných airboxů (4 + 3,5 litrů). Tyto jsou však za pomoci přívěry ovládány jednotkou ECU, která má za úkol připravit optimální směs pro EFI. A tak může mít právě pracující válec k dispozici až 7,5 litrů chladného vzduchu.Vyznavače klasiky docela určitě potěší, že byl zachován rozvod OHV se čtyřmi ventily na každý vzduchem chlazený „hrnec“.

Sedlo umístěné pouhých 715mm nad povrchem vozovky společně s vhodným umístněným stupaček dovoluje agresivní způsob projíždění zatáček, ve kterých je řidič omezen skutečně jen a jen svou zkušeností a odvahou. Říká se to nejlepší nakonec. A že přístrojovka Bojovníka je opravdovou masírkou našeho oka snad nikdo vyvracet nebude. Analogový ukazatel rychlosti nás ujistí,že Warrior umí hravě a hluboce pokořit hranici 200 km/hod. V této kategorii méně využívaný otáčkoměr je naopak krystalický a jeho červené pole začíná na 5.000 ot./min!!
Ortodoxní H-Dčkáři nemohou, při porovnání s 9.000 ot./min. u nového V-RODu, jinak, nežli tiše závidět. Výkon se zatím oficiálně neudává, ale jestliže vedoucí celého projektu pan Watanabe sdělil: „ Když jsem navrhl použít pro konstrukci Warrioru hliníkový skelet, vedení Yamahy si zpočátku myslelo, že jde o žert. Po prostudování návrhu však dostal tento materiál zelenou a tak se nám podařilo, nejen výrazně snížit suchou hmotnost, ale rovněž

zvýšit výkon Bojovníka

o plných 40%
“, dá se tedy předpokládat, že maximální výkon by se měl pohybovat okolo devadesáti koní. Případného, výkonem neuspokojeného „trhače asfaltu“ jistě uklidním ujištění, že je již připraven kit, který výkon motoru (jehož potenciál v oblasti nárůstu výkonu je bohatě dimenzován) posouvá nad hranici 120 koní. V závěru mi dovolte vyslovit názor – že uvedením Warriora na trh se otevřela skvělá dosud nepopsaná kniha se strhujícím úvodem. Co Vy na to?

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist