ktm_cervenec




Yamaha připravuje tříkolového Tmaxe

Takhle to sice nikde uvedené nenajdete, ale skoro bychom si na to vsadili. Přeci jen vzhledem k rostoucímu portfoliu tříkolek by to dávalo smysl. Co je ale zajímavé, že tam Yamaha plánuje udělat úplně jiné přední zavěšení, než jaké jsme od ní znali doposud.

Tyhle uniklé (do jaké míry omylem či záměrně, těžko říci) patentové nákresy jsou vždycky zajímavým tématem. Nejnověji jde o obrázky velkého skútru od Yamahy, který má místo přední vidlice naklápěcí mechanismus se dvěma koly. Řekli byste, u Yamahy nic nového. Vždyť má přeci dostatek zkušeností ze skútru Tricity 125/155, který je na trhu už pěkných pár let! Loni se konečně začal prodávat dlouho očekávaný Niken, tříkolový naháč s tříválcovým motorem z MT-09, a letošní novinkou je Tricity 300. Že bude Yamaha chtít jít ještě výš a postavit se pětistovce MP3 od Piaggia, to se dá pochopit.

Jenže ono tohle bude něco jiného než jen Tricity s půllitrem, nebo Tmax s předkem z Tricity. Koukněte se na obrázky – vždyť to přední zavěšení je úplně jiné! Všechny tři jmenované prodávané tříkolky mají stejný systém, kdy jsou na dvou rovnoběžných vahadlech uchycené tlumiče a až na nich kola, vlastně jsou to tak trochu dvě vidlice vedle sebe (s hodně velkým nadhledem). Systém vzdáleně podobný tomu na Piaggiu MP3. Ovšem to, co teď vyplavalo ven, je přední zavěšení automobilového typu, jaké používá třeba Quadro nebo Peugeot.

Když se teď zpětně díváme do archivu, už jsme si toho mohli všimnout. Na říjnové Tokyo Motor Show totiž Yamaha představila jak novou Tricity 300, tak koncept kapotované naklápěcí tříkolky pod názvem MW-VISION, a ten už tenhle druh zavěšení měl!

Yamaha k němu však nedospěla jen tak náhodou, a tady zase do skládačky zapadá zpráva z předloňského ledna, kdy jsme vás informovali, že tři ladičky koupily patenty od norské firmy Brudeli. To byl výrobce takových těch od pohledu děsně zábavných tříkolek s motory KTM, jež kromě jízdy po silnici měly přinést i spoustu zábavy v terénu. Vidíte ten předek?

Nevýhodou dosavadního systému Yamahy je, že jde o poměrně těžký systém, který celý visí na hlavě řízení, do níž posílá všechny rázy od kol. Nový způsob zavěšení drží těžiště pěkně při zemi a měl by lépe absorbovat všechno, co jde do podvozku, neboť je jeho součástí, řízení zůstává oddělené. Vlastně to dost připomíná souboj teleskopické vidlice a nějaké alternativy (Telelever, Duolever, když si vezmeme na pomoc bavorské systémy), akorát ve zdvojeném provedení. Uvidíme, kdy se tříkolového Tmaxe dočkáme.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist