globalmoto_duben_nolan




Yamaha představila radikálnější YZF-R3

Výstavy-nevýstavy, Yamaha se své novinky rozhodla zveřejňovat podle svého vlastního itineráře. Možná proto, aby nezapadly v tom obrovském výstavním šumu. Po malé stopětadvacítce se nyní můžeme podívat na zoubky nové er-trojce. Vypadá jako velký superbike!

Kapitoly článku

Motorky tohoto ražení máme rádi a er-trojku zejména. Už to upaluje dost na to, abyste byli králi běžného provozu, ale pořád to není 200koňový superbike, kde se buďto strašně nudíte, anebo se snažíte zaměstnávat vašeho anděla strážného na 120 %. Nemluvě o tom, jak strašně trpíte, když povrch není 1A. Přesedlejte na cokoli z kategorie supersportů pro A2, ať už je to KTM RC 390, Kawasaki Ninja 400 nebo právě Yamaha YZF-R3, a najednou zjistíte, že pusu do rohlíku vám roztáhnou ještě víc.

Sundejte zrcátka a držák RZ a můžete vyrazit bez problémů na okruh

A na téhle nové YZF-R3 už ji budete mít roztaženou tolik, že budete děkovat pánubohu za jeho nápad namontovat uši tam, kde jsou, protože jinak už by vám vršek hlavy musel upadnout. Technických změn sice není tolik, že bychom o er-trojce mohli mluvit jako o úplně novém modelu, ale je jich dost, aby se proměnila v ještě sportovnější zařízení. Jak se tak brodím tiskovou zprávou, nad každou avizovanou úpravou se jen usmívám a říkám si, že mi snad v Iwatě četli myšlenky, když novinku chystali...

Začneme tím, podle čeho nový model od starého rozeznáte jednoznačně - vzhledem. Pokud nejste totálně namol, slepí nebo nemáte rozlišovací talent na motorky mojí babičky (červené/modré/bílé/jiné), nemůže vám uniknout, že R3 výrazně prokoukla. Ne že by minulá generace byla úplný olschool, ale řekněme, že bylo prostě vidět, o jaký jde objem. Yamaha se tam do žádných divočin nepouštěla. Nový model už je jiná písnička a sami sebe se musíte nejdřív opatrně zeptat, jestli to není R6. Větší LED světla prozradí, že není, ale ta celková silueta je hodně podobná.

Nová a stará generace

Tahle změna čumáku nebyla samoúčelná (byť i jen samotný fakt, že je motorka hezčí, by jako argument pro změnu stačil). Yamaha říká, že design přední části kapotáže a pléga byl vyvíjen v aerodynamickém tunelu a na závodních okruzích a že se podařilo snížit odpor vzduchu o sedm procent. To není málo a taky se to hned projevilo. Nejenže byly trochu eliminovány turbulence kolem vaší přilby po zalehnutí, ale hlavně se zvýšila maximálka, podle výrobce "až o 8 km/h". To je trochu pofidérní údaj, nicméně když si vezmeme údaje z techničáku námi testovaného modelu 2016, kde se psalo 177 km/h, a použijeme jednoduchý matematický výpočet, dostaneme číslo 185 km/h. Pěkný kvapík na takového malého sviště.

Bradu na nádrž a držet plyn jak hluchej!

Přitom do motoru se nesáhlo, pořád je to ten samý příjemný točivý řadový dvouválec o objemu 321 cm3 a výkonu 42 koní (tím dramatickým otvorem mezi světly se nedejte zmást, žene vzduch akorát na chladič, nikoli do sání). Yamaha tak zůstává objemově nejmenší, což nás po loňském příchodu Kawy s větším motorem sice trochu překvapuje, nicméně výkonově je Yamaha také u samého povoleného stropu třídy A2, takže další případné úpravy byly asi vyhodnoceny jako zbytečné. Trochu se bojíme, jestli to v Yamaze nepodcenili, er-trojka ztrácí proti Ninje zanedbatelné koně a nezanedbatelných osm newtonmetrů, přitom hmotnost je stejná...

Er-trojka se bude prodávat v černé a modré

Ovšem síla motoru není jediným kritériem při výběru nového stroje, své může udělat i cena a navíc má Yamaha jako případnou kompenzaci přichystány ještě další změny, které zejména mlaďáky potěší jistě víc než nějaký ten koník. Tou nejvýraznější je přední USD vidlice namísto klasické, jíž YZF-R3 disponovala doposud. Co si budeme nalhávat, i kdyby "apsajda" fungovala hůře (jako že určitě fungovat nebude), pořád proti klasice vypadá stokrát lépe, navíc když má zlaté kluzáky a není celá černá. A o vzhled -náctiletí hrají především. Yamaha u nové R3 sáhla pro vidlici od Kayaby, jež má sice docela tenké 37mm trubky (klasická měla 41 mm), ovšem má být výrazně tužší a citlivější. Navíc ji drží parádní děrované hliníkové brýle, známé z velkých supersportů řady R, proti nimž ty předchozí obyčejné vypadají jak z minulého tisíciletí.

Obrácená zlatá vidlice a parádní brýle, na tohle budou zákazníci slyšet

Další úpravy se týkají kokpitu, resp. vašeho pobytu v sedle. Jestli mě něčím R3 moc nebavila, byl to posez. Sedlo a sportovní kovové stupačky byly v pohodě, ale ta vysoká řídítka prostě příliš smrděla pohodlným každodenním používáním. A když něco vypadá jako supersport, chci, aby se to jako supersport chovalo. Aspoň trochu. Voilà, nový model má řídítka o 22 níž! To už by mohlo být trochu zábavnější sezení, aniž byste přišli o komfort. V souvislosti s touhle úpravou bylo pozměněno tvarování palivové nádrže, která je o 20 mm nižší v oblasti víčka a o 31,4 mm širší nad koleny. Stále nabídne prostor na 14 litrů béňa, a jelikož lepší aerodynamika znamená nižší spotřebu, která z udávaných 4,2 spadla na 3,8 litru na sto, můžete se těšit na větší dojezd. Jednoduchým výpočtem se dostáváme na akční rádius přes 350 km.

Poslední, ale neméně důležitou novinkou je přístrojovka. U minulé generace ji tvořil ručičkový otáčkoměr a dva digitální displeje, a i když proti tomuto způsobu zobrazování z prinicpu nemůžu říct křivého slova, zrovna u er-trojky to její provedení nevypadalo zrovna hodnotně. Ovšem nový model, to je jiná písnička. Těšit se můžete na parádní obdélníkový velký LCD displej, jenž se zavřením jednoho a přimhouřením druhého oka může trochu připomínat téeftéčko na R1. Minimálně grafickým znázorněním otáček a rozložením údajů. Tady se na Yamahu trochu zlobíme, že zatím zveřejnila akorát nicneříkající obrázek s "rozsypaným čajem" namísto konkrétních hodnot na budíku, ale vězte, že chybět by neměly žádné dnes běžné údaje, ať jde o spotřeby, palivoměr, teploměr vody nebo zařazený kvalt.  A samozřejmě nepostradatelná dioda, která vám dává na srozuměnou, že už byste měli cvaknout další kvalt. Tohle na malých objemech prostě milujeme, to "čekání na diodu" a prohánění převodovky tam a zpět!

Už se nemůžeme dočkat, až novou YZF-R3 dostaneme do rukou. První kusy by se u dealerů měly objevit dokonce již v lednu 2019, na cenu si bohužel musíme ještě počkat.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist