Yamaha pracuje na hybridních technologiích pro motocykly, zkouší více cest
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Video: Yamaha | Zveřejněno: 13.6.2025 | Zobrazeno: 4 855x
Ještě donedávna jsme se domnívali, že motorka, potažmo skútr mohou být buď jenom na benzín, nebo jenom na elektriku, protože hybridní technologie je pro použití v jedné stopě příliš složitá, prostorově náročná a těžká. Loni nás Kawasaki vyvedla z omylu sériovkami Z7 Hybrid a Ninja 7 Hybrid a Yamaha nyní prozradila, že pracuje hned na více hybridních systémech. Zatím je zkouší ve skútru a v naháči MT-09.
SPHEV do skútrů
Yamaha říká, že začíná pronikat do světa elektromobility, a prvním krokem je SPHEV vyvinutý pro skútry střední třídy. Hybrid ve skútru vůbec dává docela smysl, v tomto druhu jednostopého vozidla většinou najdete dost místa na to, abyste baterku někam schovali. Drobné zkušenosti už v téhle oblasti Yamaha má, když její loňská novinka, maličkatý RayZR, je něco jako mild-hybrid, když startér-generátor dokáže nejen fungovat v rámci start-stop systému, ale umí i spalovacímu motoru trochu pomoci při rozjezdu. Ovšem SPHEV, to je úplně jiná liga.
Tahle zkratka znamená Series Parallel Hybrid Electric Vehicle, tedy jde o kombinaci sériového a paralelního hybridu. Co to znamená? Že tady jsou hned tři motory – jeden spalovací, dva elektrické. A jak to funguje? Pokud zvolíte automatický režim výběru pohonné jednotky, rozjezdy probíhají výhradně na elektriku, a to pomocí elektromotoru namontovaného na ose zadního kola. Energie do něj jde z baterky v „břiše“ skútru mezi jezdcovýma nohama. Když potom při jízdě zavřete plyn, tenhle elektromotor vám opačným směrem posílá energii zpět do baterky, jev známý jako regenerativní brzdění.
Jinak se baterka dobíjí namontovaným spalovacím motorem, to je okamžik, kdy je stroj v režimu sériového hybridu – benzíňák je v tuhle chvíli jenom tvůrcem elektrické energie prostřednictvím startér-generátoru. Ovšem při středních a vyšších rychlostech už je účinnější přejít výhradně na benzín, a tak se elektromotor odpojí a spalovací agregát začne zadní kolo pohánět přes ozubený řemen, jako by to byl normální skútr.
Systém umí ale pracovat i v režimu paralelního hybridu a dokonce s trojím pohonem. Při prudší akceleraci dokáže spalovacímu motoru pomoci i elektromotor v zadním kole, a když je jó potřeba zabrat, tak se opačným směrem přidá i onen startér-generátor – takže v tu chvíli vás dopředu tlačí benzíňák a dva elektromotory. Kluci z Yamahy říkali, že to prý jede fest, a nemáme důvod jim nevěřit. Do městského provozu by to mohlo být super řešení, testovací mula sice vypadá trochu podivně, ale je to v zásadě skútr kategorie Xmax s baterkou dole, takže by to nemusel být žádný průšvih ani v otázce ovladatelnosti a těžiště. Rozhodně nadějná cesta.
VIDEO: Yamaha SPHEV
MT-09 PHEV
Pravověrné motorkáře bude ale ještě víc zajímat druhý projekt, a tím je PHEV technologie namontovaná do streetfighteru MT-09. Tuhle zkratku už dobře známe ze spousty aut, jde o Plug-in Hybrid Electric Vehicle, tedy hybrid nabíjený ze zásuvky s paralelním řešením pohonu, kdy můžete jet čistě na elektriku, čistě na benzín nebo na kombinaci obojího. PHEV Yamaha optimalizuje pro použití ve velkoobjemových motocyklech a v zásadě jde principiálně o ten samý systém, jaký má Kawasaki ve svých hybridech řady 7.
Běžná jízda bude hodně podobná té na předchozím SPHEV. Při stání na místě je spalovací motor uspaný a rozjezd proběhne na ten elektrický, namontovaný někde nad převodovkou. Tady Yamaha úplně konkrétní není, ale podle animací to vypadá, že stejně jako Kawasaki, i Yamaha posílá sílu z elektromotoru na zadní kolo skrz stejnou převodovku, jakou potom používá spalovací motor. Ten přichází ke slovu v okamžiku, kdy překročíte určitou rychlost, na kterou už elektromotor nestačí (na videu je to nějakých 57 km/h, to se elektromotor odpojí a zůstane jenom spalovák. No a potom klasické kouzlo hybridu, při akceleraci vám zaberou oba motory naráz, ten spalovací i ten elektrický. Tohle Kawě funguje moc pěkně a jenom zíráte, jaké akcelerace je obyčejná dvouválcová čtyřistapadesátka s elektrickou podporou schopná. Když tady dostává elektrický boost 119koňový tříválec, bude to asi pořádná bestie.
Však to také vývojáři ve videu zmiňují – že bylo bezpodmínečně nutné, aby PHEV nevysál z motorky zábavu. Má jít o kombinaci relaxované tiché elektrické jízdy ve městě a super zábavné na okreskách, když vám na zadní kolo fouknou volty spolu s benzínem. Co nás navíc hodně překvapilo, že Yamaha ponechala klasické nožní řazení a spojkovou páčku, zatímco Kawa používá robotizovanou automatickou převodovku. Ta upřímně moc dobře nefunguje, jak se ukázalo během našeho loňského testu, chování nového automatického systému Y-AMT, který Yamaha teď nově dává právě i do MT-09, je na mnohem lepší úrovni. Je to tím, že vývoj PHEV a Y-AMT běžel zcela odděleně, takže inženýři makající na hybridu použili to, co v MT-09 bylo původně? Nebo je to opravdu záměr, aby měl jezdec ten správný motorkářský dojem? Či je to jednoduše proto, že kvůli elektromotoru a přidružené elektronice (nádrž má jiný tvar s vyoseným tankovacím hrdlem a uprostřed chladicí žebra nějakého elektronického bazmeku) už prostě není nad motorem prostor pro oba elektromotory automatizované převodovky? A kde je vlastně vůbec baterka? Soudě podle tvarování stroje bychom její umístění viděli pod sedlem v místě řidičova zadku, stejně jako u Kawy. Ovšem vzhledem k plug-in hybridní technologii (nabíjecí zásuvka je z boku podsedlového plastu) se do motorky musí nacpat taky spousta další řídicí elektroniky a vlastně je velké překvapení, že se díváme na vlastně docela normální motorku, z níž jasně vidíme základ v MT-09, a ne žádné monstrum.
VIDEO: Yamaha MT-09 PHEV
Pokud Yamaha tuhle MT-09 PHEV dotáhne do sériové podoby, bude to přímý konkurent hybridním Kawám. Tedy v otázce technologie (byť Kawy nejsou plug-in), nikoli v dynamice, ta bude u Yamahy na úplně jiném levelu. Když si vezmeme, jak jede normální nula-devítka, tak s tím elektrickým boostem to bude asi slušná raketa, navzdory tomu, že neodvratně přibere pár (snad nižších) desítek kilogramů. Aspoň budete moci přidat plyn, aniž by vám přední kolo letělo do oblak ještě na čtyřku. A my už jinak netrpělivě vyhlížíme třetí avizovaný projekt z oblasti EV – máme tady městský SPHEV, potom PHEV pro zábavu a do třetice přijde asi něco hodně sportovního. Yamaha ukazuje akorát siluetu supersportu s nápisem „Fun-ride & …“ a na konci videa k MT-09 PHEV je vidět detailní záběr na pěknou frézovanou kyvku a kus karbonových kapotáží. Tak že by něco čistě elektrického a hodně divokého? Má se Ducati V21L bát?