ktm_cerven




Yamaha Niken v Čechách!

Když se před více než 10 lety objevily první fotky konceptu Yamaha Tessaract z tokijské výstavy, asi málokoho napadlo, že si technologii více-kolého dopravního prostředku, který umožňuje stejný náklon, jako běžná motorka, budeme mít možnost pořídit běžně v obchodě. Už jsme si ale zvykli, že Yamaha nedělá nic „jen tak“. Pojďme se ale detailněji podívat na první LWM (Leaning Multi-Wheeler). Koncept byl představen veřejnosti už v roce 2007. Tehdy měl 2 kola i vzadu a složitý systém ramen, který zajišťoval maximální kontakt s vozovkou. O design Tessaractu se postarali Italové ze studia Marabese, pohonná jednotka byla hybridní z dílny Yamaha. I když nakonec vzadu zůstalo jen jedno kolo, jednalo se o první vlaštovku.

První reálné využití systému zavěšení dvou kol vpředu dostal městský skútr Tricity. Díky velké stabilitě si jej oblíbili lidé, kteří se denně pohybují v městské džungli a musí se potýkat s jejími nástrahami, jako jsou mokré dlažební kostky, mokré přechody pro chodce nebo tranvajové koleje. Tricity ohromuje bezpečím, které nabízí, ale i brzdnému účinku, kterou má díky vyšší styčné ploše. Není proto divu, že Yamaha představuje jednu vícekolou studii za druhou.

To nejzajímavější nás ale stále čeká. Až v roce 2014 Yamaha vypouští balónek v podobě konceptu velké motorky se 2 koly vpředu. Ten je představen na výstavě Intermot a nese název 01GEN. Název vznikl spojením „genesis“ a „generate“, tedy vznik a vývoj. Tento koncept už se blíží tomu, co se Yamaha chystá vyrábět.

29. října 2017 přichází velký den a Yamaha představuje finální verzi modelu s názvem Niken. V Iwatě použili to nejlepší, aby poskládali skutečně unikátní stroj. Pohonnou jednotkou je osvědčený tříválec CP3, známý z MT-09, se 115 koňskými silami. V Nikenu ale byl použit jiný materiál pro převodová kola. Zesílení zaznamenala i klika. Systém naklánění motocyklu a jeho geometrie je výsledkem 10 let vývoje. Aby se Niken skutečně choval jako motorka, museli konstruktéři sáhnout po různých řešeních. Podobně jako u auta, opisuje každé kolo v zatáčce oblouk o jiném poloměru, to zajišťuje rameno na Ackermannově principu. Zároveň se celé zavěšení kol musí být schopno naklánět tak, aby Niken mohl nabídnout náklon plných 45°, stejně jako MT-09!

Náš tip

Přečtěte si náš test - Yamaha Niken, motorka s dokonalým předkem

V celé Evropě vzniká několik specializovaných „Niken center“, kde je možné si Nikena prohlédnout, vyzkoušet, objednat a servisovat. Jedním z nich je i Motoshop Kabourek v Písku. Její majitel a zakladatel Tonda Kabourek se k Nikenu vyjadřuje: „Letos jsme měli možnost Nikeny otestovat v rakouském Ischglu v rámci Niken tour. Já jsem se k tomuto konceptu nejdřív stavěl dost skepticky, protože jsem v tomhle konzervativní, a poslal jsem tam Tomáše. Ten se ale vrátil absolutně nadšený z toho, jak to funguje! Proto už se těším, až se svezu na našem testovacím Nikenu.“

Právě dnes si své Nikeny přebírají první zákazníci. Mnoho lidí ale čeká na osobní svezení. U většiny motorek jsme schopni si alespoň zhruba představit, jak se bude chovat už podle technických dat, specifikace motoru a zkušeností z předchozích modelů. Tohle je ale něco úplně jiného a jízdu na Nikenu nelze srovnat s ničím, co jste doposud zažili. I proto bude od jara v Písku možnost si Nikena půjčit na celý den.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 10x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist