ktm_cervenec




Registrace motocyklů za první pololetí 2020

Vypadá to jako zázrak, ale i přes dubnové uzavření showroomů i registračních úřadů se statistiky prodejů nových motocyklů za první pololetí meziročně zvýšily! Celkově registrace nových motocyklů v období 1-6/2020 vzrostly oproti 1-6/2019 o 4,49% z 10 805 na 11 290 prodaných strojů. Registrace osobních automobilů přitom celkově za 6 měsíců vykázaly meziroční pokles objemu registrací o 26%, u nákladních automobilů to dokonce byl téměř poloviční pokles.

Registrace nových motocyklů v březnu a dubnu logicky pokulhávaly za loňskými čísly, ale už v červnu to dohnaly a vzrostly meziročně o 43,7 %. Proč se právě motocyklům vyhnul prudký pokles prodejů? Má to celou řadu důvodů, které se navzájem kombinují. U automobilů se mnohem víc vyrábí na základě poptávky a přerušení výroby narušilo dodávky nových vozů na trh. To se motocyklů týká v mnohem menší míře, motorky se lidově řečeno ve srovnání s auty víc vyrábějí „na sklad“. Velká část již prodaných motocyklů tedy byla objednána a vyrobena již před březnovým uzavřením showroomů. Automobily se také v ČR ve velké míře nakupují „na firmu“ a v rámci velkých fleetových nákupů. Ty se kvůli složité ekonomické situaci pozastavily, kdežto motocykly jsou výhradně individuální nákupy – přestože jsou téměř v polovině případů také koupené „na firmu“.

Svoji roli mohlo hrát i rozhoupání kurzu koruny, v březnu se kurz Kč vůči EUR přiblížil hranici 27,75 a mohl být impulsem k nákupu za původní ceny, byť v současnosti již opět posílil na přibližně na 26,6. Když k tomu přičteme také poměrně vysokou míru úspor obyvatel a změnu nálady na trhu, i to mohlo přimět řadu zákazníků ke změně postoje a koupi vysněného motocyklu. A v neposlední řadě si motocykly a také levnější skútry přilákaly novou skupinu uživatelů, kteří v dnešní „kovidové“ době ztratili důvěru ve vlaky, autobusy a MHD a hledají alternativu pro ježdění po městě a do práce. I proto ve statistikách mírně poklesly nejvyšší objemy a mírně vzrostla kategorie do 125 ccm.

Když se podíváme na jednotlivé značky, opakuje se situace z loňska a první příčku opět s velkým náskokem obsadila značka Honda s 2 240 registrovanými motocykly a skútry (celkem 1053 strojů Honda bylo do 125 ccm). Jak jsou na tom další známé motocyklové značky? Druhá je Yamaha – 1 037 strojů, CF Moto – 920 strojů (včetně čtyřkolek), KTM – 600 motocyklů, BMW – 538 ks, Kawasaki – 451 ks, Harley-Davidson – 255 ks, Triumph – 193 ks, Suzuki – 171 ks, Ducati – 128 ks, Indian – 106 ks, Royal Enfield – 99 ks a zajímavá je také Jawa – 63 ks. „Skokanem“ prvního pololetí je značka KTM, která navýšila meziroční prodeje skoro o 150 strojů na celkovou pololetní hodnotu 600. Že by se i tady projevila změna uvažování zákazníků, kteří místo do civilizace na jaře mířili víc do přírody a přikláněli se k terénním motorkám? ;-)

Kam ale zamíří křivky statistik v druhé půlce roku, to lze jen těžko odhadnout. Jak na tiskové konferenci sdružení SDA uvedl Michal Razim ze společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika, výhledy do budoucna jsou značně nejisté: „Vzhledem k aktuální HDP v roce 2019 vykázal solidní růst 2,4 %. Vzhledem k aktuální situaci v ČR ale očekáváme pro rok 2020 prudký propad HDP až k úrovni okolo 10 %. Predikce výkonu české ekonomiky pro rok 2020 do značné míry pak závisí na vývoji pandemie v ČR i ve světě, zejména pak případném příchodu tzv. „druhé vlny“.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 10.5 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist