husqvarna_svartpilen_801_2




Nový vzhled a displej pro Yamahu Xmax

Byli jsme napnutí, jestli Yamaha v další generaci svých Xmaxů, tedy maxiskútrů s motory o objemu 125 a 300 kubíků, přistoupí k podobně radikální změně vnějšího vzhledu jako u Tmaxu. Nyní už víme, že modely 2023 dostanou úplně nový kabát, ale žádná dramatická změna se nekoná. Je to dobrá nebo špatná zpráva?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na tuto otázku asi neexistuje jednoznačná odpověď a my bychom to viděli tak, že se Yamaze nechtělo úplně zahrávat si se zákaznickými city. Na ten kontroverzní čumák letošního Tmaxu existuje spousta názorů, ale tenhle půllitrový sportovec se ve své kategorii nemusí potýkat zdaleka s takovou konkurencí, jako menší Xmaxy. Tady nebudou zákazníci tak loajální, takže je potřeba našlapovat zlehka – změny ano, ale ne moc extravagantní. Doposud to Yamaze vycházelo, vždyť od roku 2006, kdy byl představen první Xmax, tehdy ve verzi 250, se pro skútr s tímto názvem v Evropě rozhodlo neuvěřitelných 450 000 zákazníků! Oukej, je to souhrn všech objemů od 125 do 400 cm3, ale stejně je to obrovské číslo. A když se podíváte na prvního Xmaxe a teď na model 2023, pořád víte, že to je jeden a ten samý model. A ještě pár čísel, kterými nás Yamaha v tiskové zprávě oslňuje a jimiž jenom potvrzuje, že v kategorii maxiskútrů má důležité slovo: za poslední dvě dekády se modelů Tmax a Xmax dohromady prodalo přes 750 000 kusů! Nejmladší v rodině je třístovka, ta je na trhu od roku 2017 a už má na svém kontě 70 000 podepsaných kupních smluv.

Co je tedy u modelů Xmax pro rok 2023 nového? Pokud čekáte nějaké zásadní motorické či podvozkové změny, zase vychladněte. Stopětadvacítka byla pod kapotami výrazně přepracována loni (hodně upravený podvozek, nový motor), tříkilo se od té doby chlubí motorem upraveným na normu Euro 5 a vyšším výkonem, takže tady nebylo moc důvodů, proč do něčeho sahat. Takže nový Xmax, nabízený v již zmíněných motorizacích 125 a 300, a to buď jako standardní Xmax, nebo jako hezčí Xmax Tech Max, se od toho letošního liší jenom opticky. Na první pohled vám to ani nepřijde, ale potom si všimnete těch zajímavých předních LED světlometů, které tvoří písmeno X, a vzápětí vám dojde (zejména když si na pomoc vezmete obrázek letošní verze), že asi nezůstal jediný plast stejný. Písmeno X nově uvidíte i zezadu při rozsvícení brzdovek, přední blinkry se přestěhovaly z úrovně kolen nahoru vedle nastavitelného štítku (stále pouze šrouby, Honda Forza se svým elektrickým štelováním pořád na Yamahu dělá dlouhý nos), takže budou lépe vidět, a kapotáž celkově působí dynamičtějším futuristickým dojmem. Sedlo je štíhlejší a kratší, takže z něj na semaforu lépe dosáhnete na zem, pod něj ale pořád nacpete bez problémů dvě integrálky.

Jestliže zvnějšku si můžete nového Xmaxe snadno splést s tím stávajícím, za řídítky, pod nimiž i nadále najdete otočný přepínač bezklíčkového zapalování, už máte jasno hned. Sbohem, dvojice ručičkových budíků, doplněných o malý LCD displej uprostřed! Odteď má Xmax jen a pouze velký displej, ovšem velice záleží na tom, jestli sedláte verzi Xmax, nebo Xmax Tech Max. Kromě barevného provedení a povrchové úpravy vybraných dílů totiž bude přístrojová deska tím největším rozdílem mezi oběma variantami. Základní Xmax obdržel 4,3“ LCD displej s inverzním zobrazením, který ovšem dokáže nabídnout i konektivitu prostřednictvím aplikace MyRide. Na displeji se vám zobrazuje stav baterie telefonu, stav připojení, příchozí hovory, zmeškané hovory a přijaté zprávy, čas se nastavuje automaticky, a v telefonu potom vidíte informace o posledním místě parkování, průměrné spotřebě paliva, stavu baterie, servisu/údržbě, poruchách, podrobnostech o jízdě, rychlosti, době jízdy, úhlu náklonu a další údaje. Že to není špatné? Ovšem Xmax Tech Max má displeje hned dva! Ten menší horní má úhlopříčku 3,2“ a jedná se též o LCD, kde jsou pro lepší čitelnost odsunuty ty nejzákladnější údaje v čele s rychloměrem. Pod tímhle elcédéčkem najdete 4,2“ barevný TFT displej, který vám nabídne všechny funkce, jako má Xmax, a k tomu ještě navigaci! Jak je u Yamahy zvykem, jde o aplikaci od Garminu, konkrétně StreetCross, která nabízí dopravní informace v reálném čase a informace o rychlostním omezení, teplotě vzduchu v destinaci, zbývající vzdálenosti a odhadovaném čase příjezdu, stejně jako informace o možných nebezpečích, jako například o blížících se ostrých zatáčkách.

Pokud se vám nové Xmaxy líbí a už chcete žhavit telefon do nejbližšího dealerství a skládat zálohu, měli byste vědět, že první kusy se k nám dostanou až na jaře, přičemž dříve přijde vždycky třístovka a stopětadvacítka až po ní: základní Xmaxy v březnu a dubnu, verze Xmax Tech Max v květnu a červnu. Pro každé provedení jsou určeny dvě barvy, Tech Max je v již tradiční Dark Petrol (taková tmavě zelená se zlatými koly) a černé Tech Black, základní Xmax v šedé Sonic Grey a yamahácké Icon Blue. Modrá je dobrá, ale ty ráfky v barvě tepláků mi k zajímavým šedomodrým kapotám moc neštymují…

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist