yamaha_mt09




Nová Yamaha Tracer 9: více síly a elektroniky, ještě odvážnější design

Poté, co Yamaha představila nový streetfighter MT-09, bylo jasné, že ani jeho cestovní sourozenec Tracer nezůstane stranou. Pro rok 2021 přijíždí s větším motorem, výrazně upraveným designem a rovnou ve dvou verzích, jež se liší víc než dříve. A také s novým jménem.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Za svůj krátký život mění tříválcový Tracer jméno již potřetí. Začal v roce 2015 coby MT-09 Tracer, zanedlouho potom se z něj v tichosti stal Tracer 900, jenž v roce 2018 dostal ještě vybavenější verzi nazvanou Tracer 900 GT. A teď to bude Tracer 9 a Tracer 9 GT. Laik se na objem zeptá, motorkář o tomhle stroji vždycky stejně mluvil jako o „devítce trejsru“. A taky ta samotná devítka vypadá lépe na kapotáži.

Původní MT-09 Tracer z roku 2015 a facelift 2018. Změn moc nebylo. Tak to model 2021 dohnal

Tou začneme, protože to je to první, co vás praští do očí. V roce 2018 prošel Tracer lehkým faceliftem, ovšem tohle je regulérní druhá generace, z níž vidíte ty linky, ale jinak tady nezůstal kámen na kameni. Tedy spíše plast na plastu. Yamaha už letos v Traceru 700 (pro příští rok též přejmenovaném na Tracer 7) a malých MT-03 a MT-125 naznačila, že se její designéři rozhodli nestát při zdi a pustili se do hodně odvážných tvarů, které možná nebudou všem po chuti, ale to už je život. Nové hypernakedy MT-07 a MT-09 pro rok 2021 to jen potvrzují a ani Tracer 9 není vyložená italsky šmrncnutá líbivka. Je svůj, ale určitě méně kontroverzní než výše jmenované stroje. Přeci jen tady je cílová skupina zákazníků konzervativnějšího ražení než u MT.

Popisovat změny u kapotáže nemá smysl, je to prostě úplně jiná motorka s hodně výraznými kryty chladiče a jinak řešeným osvětlením. To je samozřejmě z LED diod, ovšem ta dvojice šikmých světlometů, co vypadá jako evoluce dosavadních světel, jsou jenom obrysovky. Svícení jako takové (abyste za tmy viděli) obstarávají monofokální světlomety ukryté v kapotáži pod nimi, přičemž pravé světlo je potkávací a levé dálkové. Nic co bychom neznali z R1 nebo Traceru 700, ale tady ty vrchní velké obrysovky docela matou. Zajímavé je, že Yamaha nic neříká o denním svícení, o které by si Tracer s takto řešenými světly vyloženě říkal. Přehlédnout nemůžeme ani opět zvětšený větrný štít, nadále ovládaný snadno jednou rukou – posunout si ho můžete o 50 mm v 10 krocích, tedy po pěti milimetrech. To už je skoro plynulé.

Změny proběhly i za řídítky. Ale nasedejte se zavřenýma očima! Pak vám povím proč. Ergonomie je bohatě variabilní, nové sedlo je o 15 mm níž a i nadále je nastavitelné do dvou výšek bez nutnosti použít vercajk, stupačky si můžete posunout nahoru nebo dolů o 15 mm a také polohu řídítek dokážete posunout dopředu o 9 mm a nahoru o 4 mm obrácením směru upínek řídítek ‑ celkem tedy osm různých jízdních poloh.

A teď můžete otevřít oči. To je přístrojovka, co? Já zatím v hlavě zpracovávám, co si o ní myslím, okamžitě jsem si vzpomněl na Chevrolet Corvette z 80. let. Je každopádně hodně netradiční, tvoří ji dva 3,5“ barevné TFT displeje a ovládání je samozřejmě ze řídítek. Klíčové informace o chodu jsou zobrazeny na tom levém (barva otáčkoměru se liší s rostoucími otáčkami), který lze přepnout do režimu TCS a řešit tam nastavení elektronických pomocníčků, kterých má Tracer habaděj. Pravá obrazovka je pak rozdělena do čtyř samostatných částí, z nichž každá zobrazuje řadu informací, jako je počítadlo ujetých kilometrů, dvě denní počítadla kilometrů, teplota a další.

A můžeme klidně jít hned na tu elektroniku. Také Tracer 9 dostává šestiosou inerciální jednotku z er-jedničky, takže odteď se můžete těšit na náklonové ABS, kontrolu trakce TCS, s ní spojený protiprokluz SCS a antiwheelie LIF. Antiblok má dvě úrovně nastavení, ostatní pomocníci (TCS, SCS, LIF) mají dvě úrovně plus si je můžete nakonfigurovat, a jelikož je na výběr ze tří úrovní TCS a SCS (plus vypnutí) a ne/aktivity LIF, máte na výběr celkem 48 kombinací. Člověk aby byl matematik… Počítat můžete samozřejmě ještě s motorovými módy D-Mode, nově dokonce čtyřmi, od vyloženě dešťového po agresivní. Příjemnou novinkou na palubě standardního modelu je tempomat, doteď vyhrazený pouze verzi GT.

Motor včetně převodovky má Tracer 9 samozřejmě shodný s novou MT-09. Tříválec se může pochlubit větším objemem 889 cm3 a úplně stejnými parametry jako v případě streetfighteru – výkon šel o čtyři koně nahoru na 119 k při 10 000 otáčkách, točivý moment se zvýšil o výrazných 7 % na 93 Nm při nižších točkách než dříve, v sedmi tisících. Je tady samozřejmě to nové vstřikování, jež stojí za úsporou paliva údajně až 9 %, což je celkem dost. Nádrž je o litr větší, má 19 litrů a akční rádius se zvětšil za úroveň 350 km.

Tříválec je namontován v novém rámu s jinou (cestovnější, tedy tupější) geometrií trochu vzpřímeněji než dosud, ovšem i když vypadá jako ten z MT-09, není úplně stejný, má silnější držáky motoru, který slouží jako namáhaná část podvozku, jenž toho uveze o 7 % víc než doposud. To byla vždycky taková Achillova pata Traceru 900, o které se moc nemluvilo, a i když nových 193 kg zátěže je ještě pořád pro cestovní motorku lehce podprůměrná hodnota, je to výrazně lepší než dřívějších 179 kg. Jelikož má rám nižší hlavovou trubku, byla o 30 mm zkrácena přední plně nastavitelná 41mm obrácená vidlice, zadní tlumič zase dostal nové přepákování, odpružení s trochu kratšími zdvihy dodala firma KYB. Zadní kyvka vypadá stejná jako na MT-09, ale i u této generace je delší o 60 mm pro výsledný rozvor 1500 mm. Kola jsou tatáž ultra lehká SpinForged jako u MT-09, brzdová soustava byla vylepšena o radiální pumpu a Tracer dostal konečně pořádné tenisky, nové Bridgestony Battlax T32 namísto těch příšerných předpotopních Dunlopek D222, co byly montovány doposud.

Nový Tracer 9 bude dostupný ve dvou barevných provedeních, pěkné zářivé červené Redline a nebo méně výrazné zeleno-šedé Tech Kamo. V těch samých barvách bude i vybavenější verze Tracer 9 GT, která navíc přidává ještě třetí variantu, a to Yamaha Icon Performance, což je stříbrno-černo-modrá jako u R1M.

Gétéčko poznáte podle standardně montovaných nových kufrů (už žádné brašny) poměrně netradičních tvarů, které jsou uchyceny přes plovoucí nosný systém (absorbuje chvění způsobené větrem) a pojmou každý integrální helmu. Za příplatek si můžete pořídit ještě topcase, s ním se také počítá. Vyhřívání rukojetí (v 10 úrovních!) nebo rychlořazení měla i stávající generace, model 2021 má však ten quickshifter obousměrný.

Novinkou je přisvěcování do zatáček prostřednictvím LED diod nad obrysovkami, Tracer 9 GT je po FJR1300 teprve druhou Yamahou, která umí osvětlovat zákruty, a tou vůbec největší a nejdůležitější novotou u gétéčka je semiaktivní podvozek KYB. Celým jménem se jmenuje KYB Actimatic Damper System a má dva režimy. A-1 je sportovní režim pro rychlou jízdu na suché vozovce, ovšem dokáže se přizpůsobit i mokrým podmínkám, zatímco A-2 je nastaven pro pružnější a pohodlnější jízdu na drsnějším nebo nerovném povrchu. Obě verze nové devítistovky budou dostupné od března, na ceny si ještě musíme počkat.

Další modely Yamaha 2021

Spolu s Tracerem 9 prozradila Yamaha své další plány s modelovým portfoliem, které kompletně přechází na normu Euro 5. S kým se do budoucna už nepočítá, je velké cenduro XT1200Z Super Ténéré a sportovně-cestovní rychlík FJR1300, kterého se od roku 2001 prodalo přes 120 000 kusů a napřesrok bude v prodeji už jen Ultimate Edition. Supersporty YZF-R1/M a YZF-R125 jdou dále, stopětadvacítka má, stejně jako naháč MT-125, agregát nově předělaný na voňavější čmoudíky. Er-šestku si budete moci koupit pouze v nehomologoavané verzi R6 RACE, jíž se budeme věnovat v samostatném článku. Yamaha říká, že zbytek řady supersportů bude vylepšen na normu EU5 do konce roku 2021, což je takové zvláštní vyjádření, ale asi to znamená er-šestku. Ovšem ta samá věta je i u řad Faster Sons, kde má euro-pětkový agregát XSR700 a na devítikilo si tedy asi budeme muset počkat, a u Hyper Naked, kde již MT-125, MT-07, MT-09 a MT-09 SP též novou normu plní a informace se tak nejspíše týká modelů MT-03 a MT-10. Ténéré 700 samozřejmě nově naladěný dvouválec dostala také a Tracer 700 už ho měl loni. K menšímu Traceru se váží ještě dvě informace – zaprvé se jeho jméno mění na Tracer 7 a zadruhé pro rok 2021 dostává lépe vybaveného brášku jménem Tracer 7 GT. Ten se bude pyšnit 20litrovými brašnami, komfortním sedlem a velkým turistickým plexi, vyšším o 92 mm a širším o 70 mm. Sedmičkové Tracery se začnou prodávat v únoru.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
trafika přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Cirrus přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist