Nová Yamaha Tracer 7 je dospělejší, paradoxně ale bez automatu
Text: Honza Zajíček | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 10.5.2025 | Zobrazeno: 7 391x
Sezóna 2025 sotva začala a Yamaha servíruje další novinku. V případě sportovně cestovního Traceru 7 a jeho vybavenějšího dvojčete GT můžeme opravdu mluvit o novinkách, protože i když je jejich základ v principu stejný, jinak vypadají a výrazně si polepšily v technice a ve výbavě.
Kapitoly článku
Nejprve začneme starým dobrým základem. Dvouválec CP2 s objemem 689 cm3 zůstává beze změn a i s normou Euro 5+ dál nabídne svých 54 kW (73 k) v 8 750 otáčkách a 68 newtonmetrů v 6 500 otáčkách. Proslul hlavně svým charakterem díky zapalování po 270 stupních, čímž simuluje vidlicový motor. A známý je také díky svému cukanci při otevření plynu z nuly. O to by měl v nové generaci sedmičkového Tracera přijít, protože se sem nastěhoval elektronický plyn Y-CCT. A jak jsme zjistili u MT-07, která ty samé inovace dostala u dříve, elektronická léčba v tomhle případě zabrala. Navíc si k tomu můžete vybrat, jak moc divoký motor bude díky YRC neboli jízdním režimům. Jsou tři, Sport, Street a Custom, což znamená celkem 3 odezvy motoru a 2 úrovně zásahu kontroly trakce, která jde také vypnout. Další novinkou ve výbavě je tempomat. U něj je skvělé hlavně to, že není vyhrazený jen pro dražší a vybavenější GT, ale dostává ho i základní provedení.
Poslední novinkou spojenou s pohonným ústrojím je spojka Assist and Slipper, která usnadňuje mačkání páčky a hlavně má antihoppingovou funkci, tedy brání zablokování zadního kola při neopatrném podřazení. Kdo novinky Yamahy sleduje, není to prozatím nic překvapivého. Přesně tyhle vylepšení dostala už na podzim dárcovská sestra MT-07. Ta ale také dostala robotizovaný automat Y-AMT a tady je jedno velké překvapení, protože cestovní Tracer 7 ani Tracer 7 GT automat nedostává. Je to paradoxní. Člověk by řekl, že se automat hodí hlavně do cestovního stroje, ostatně tuhle logiku ctí jak Honda, tak i ostatní značky experimentující s automaty, ale Yamaha ne. Respektive jak kde. U tříválců nabízí automat i u Tracera, u dvouválců je jenom u naháče. Upřímně tomu moc nerozumíme, že by přišla ještě verze Tracer 7 GT+? Jediné, jak si řazení můžete usnadnit u dnes představených modelů je pomocí oboustranného rychlořazení, které najdete v konfigurátoru.
Po vzoru nahatého MT jde Tracer i v oblasti podvozku. Jeho ocelový rám inženýři přepočítali a je teď ve všech směrech pevnější. Navíc si musí porozumět s novou, o 40 mm delší kyvnou vidlicí. Upravené jsou samozřejmě také samotné podvozkové komponenty. Opticky nejvýraznější změnou je nasazení přední obrácené 41mm vidlice, konečně nevypadá Tracer 7 tak dorostenecky. Hlavně ale přidává 18 úrovní nastavení útlumu. O lazení předpětí se sice nehovoří, je ale pravda, že to řešíte u cesťáku hlavně vzadu podle toho, jak moc ho naložíte. A k tomu lze vzadu ještě upravovat útlum. Zadní tlumič s kyvnou vidlicí spolupracuje skrz přepákování s tužším vahadlem z kovaného hliníku, to je také novinka pro modelový rok 2025, a spolu s podvozkem se svezly i brzdy. Ono dnes totiž v podstatě neexistuje, aby na nějaké motorce byla obrácená vidlice bez radiálních třmenů, takže je dostal i Tracer.
Díky tomu všemu by měl Tracer jezdit líp. Možná ještě důležitější ale je zlepšení jeho cestovních schopností. Přepracovaná jízdní pozice přináší o 25 mm širší řídítka, která mají rukojeti o 30 mm výš, což udělá s pocitem v sedle opravdu hodně, tím spíš, když je tu nové dvoudílné sedlo. Další obrovská změna. V téhle kategorii ale nebude nový Tracer první ani poslední, kdo přichází s tímhle řešením, nepamatuji si ale, že by některý z konkurentů nabízel řidičovo sedlo výškově nastavitelné. Tohle je doména motorek z nejvyšší třídy. Základ je ve výšce 845 mm, pro úlevu na delších cestách nebo pro urostlejší jedince je možnost ho dát do 865 mm, tedy o 20 mm výš. Sedlo má navíc jiný tvar pro lepší sepnutí stroje s jezdcem, který nově objímá 18litrovou nádrž. Myslelo se ale také na spolujezdce. Dostal sedlo o 40 mm delší a navíc také vylepšená madla vedle sedla.
U obou modelů povede pohled jezdce a spolujezdce přes 5“ barevnou TFT přístrojovou desku, u které lze vypíchnout konektivita s bezplatnou turn-by-turn navigací Garmin. Vedle displeje je u obou modelů USB-C zásuvka na dobíjení a s novou přístrojovkou přichází logicky nové ovladače. U nich Yamaha vyzdvihuje inovativní a intuitivní přepínač blinkrů, se kterým jsme se zatím nikdy pořádně neskamarádili. Nicméně mají funkci automobilového trojbliku a směrovky se samy vypnou po 15 vteřinách nebo 150 ujetých metrech.
Teď už ale pojďme konečně na to, co verze GT nabídne navíc. Jsou to pevné kufry, do kterých dáte přilbu, centrální stojan nebo ovládací kolečko od předpětí zadního tlumiče vytažené za stupačku spolujezdce. Další věci se týkají hlavně pohodlí jezdce, jde totiž o jiný povrch sedel se silnějším polstrováním, gumové stupačky, vyhřívané rukojeti se třemi úrovněmi nastavení a o 90 mm vyšší plexi štít. Je nastavitelný v rozmezí 60 mm a proti předchozí generaci je ještě o 1 mm tlustší.
Základní Tracer má plexi nižší a kouřové tak, aby zdůraznilo sportovní vzhled. A za sebe musím říct, že Tracer dospěl i vzhledově, i když to je vždycky věc individuální. Drží se ale svého dosavadního stylu se čtveřicí světel s dvojicí LED poziček v kapotáži a ukrytými hlavními světlomety pod ní. Celé je to ale uhlazenější a kompaktnější a díky barevné lince je celá motorka ucelenější a veselejší. Pokud si tedy nezvolíte černo-černý základ. V jakékoli barvě a v jakékoli výbavě ale dostanete nově tvarované kryty rukou. Jsou vyrobené z kombinace kované oceli a plastu, což je robustní konstrukce, kterou nemají ani cestovní endura. U silničního cesťáku je ale důležitější, že lépe chrání proti větru a navíc krotí vibrace od motoru.
Dostupnost a ceny nových sedmičkových Tracerů v době psaní článku nebyly známy. Dle papíru to ale vypadá, že Tracer 7 udělal velký krok vpřed a máme se na co těšit.