yamaha_mt09




Nová Yamaha FZ8/FZ8 Fazer

Oblíbené šestkové Fazery se s vámi loučí, místo nich nastupuje nová osmičková řada Yamahy. Přinášíme vám první oficiální specifikace a kompletní snímky dvou nových modelů Yamaha FZ8 a Yamaha Fazer8.

Kapitoly článku

Yamaha se rozhodla k zajímavému kroku a po vzoru Kawasaki, která do arény nahatých šestek před lety úspěšně vypustila Z750, nahradí dosavadní FZ6 a šestkového Fazera osmistovkovou řadou FZ8. Na poli šestek tak ponechá pouze levnější řadu XJ6, kterou letos kromě verze Diversion s polokapotáží doplnila ještě verzí Diversion F s celokapotáží. Díky tomuto kroku si nebudou šestistovky s ladičkou ve znaku vzájemně konkurovat a pokud se podaří nabídnout konkurenceschopnou cenu, získají také dosavadní ostřejší šestky jako Hornet od Hondy či GSR600 od Suzuki zdatného konkurenta.
Nové modely FZ8 a Fazer8 jsou založeny na motoru i rámu z litrového naháče Yamaha FZ1. To znamená, že budou využívat pohonnou jednotku odvozenou z předchozí generace motoru R1, pětiventilový řadový čtyřválec DOHC, u kterého se oproti FZ1 pouze zmenšilo vrtání z 77 na 68 mm a zdvihový objem se tak snížil z 998 na 779 ccm. Podle výrobce ovšem motor obsahuje také zcela novou a odlehčenou klikovou hřídel a hlavu válců. Celkově by snížení litrového objemu na osmset kubíků mohlo přinést opravdu slušný záběr odspodu i příjemný průběh v celé křivce otáček. U nové řady FZ8 zatím není použit elektronický plyn ride-by-wire, místo něj se o dávkování paliva do každého válce  starají dvě škrticí klapky, jedna ovládaná prostřednictvím lanka rukojetí plynu, druhá pomocí krokového motorku ze systému  elektronického řízení motoru.
Po stránce maximálního výkonu to znamená hodnotu 106 koní při 10 tis ot./min oproti efzetjedničkovým 150 koňům při 11 tis ot./min. Podobně krouťák je 82 Nm oproti 106 Nm u FZ1. Pokud to srovnáme s nejbližším konkurentem, Kawasaki Z750, jsme na stejné hodnotě maximálního výkonu, avšak krouťáku nabídne FZ8 ještě o 4 Nm více. Přestože dnešní šestistovky se dokážou vyšplhat na podobnou výši maximálního výkonu, u osmistovky bude mít jezdec tuto hodnotu k dispozici mnohem dříve a ve větším rozsahu otáček a celkově motor přinese víc zábavy i větší využitelnost. Takže sbohem, uječené motory FZ6, maximální výkon dosahovaný až v 12tis ot/min se stává minulostí.
Tlakově litý hliníkový příhradový rám je opět shodný jako u FZ1, k tomu výrobce přidal obrácenou vidlici vepředu a centrální tlumič s přepákováním vzadu. Odpružení bude podle všeho spíše na ekonomické straně spektra, to jest pouze s nastavitelným předpětím zadního tlumiče. Brzdy - klasické čtyřpístky, které najdeme na řadě modelů Yamahy. Výška sedla zůstává na stejné hodnotě 815 mm nad zemí, ovšem výrobce slibuje užší zadní část nádrže a tím i jednodušší došlápnutí na zem po zastavení. Téměř shodná jako u litru je i celková provozní hmotnost 211 kg u naháče bez příplatkového ABS. Co se týče objemu nádrže, nová FZ8 bude mít o litr menší nádrž než větší brácha, tedy 17 litrů, což by u předpokládané nižší spotřeby mělo znamenat podstatně vyšší dojezd než u stopadesátikoňové FZ1. Nižší výkon se projevil také při výběru obutím, vzadu bude osmistovce stačit stoosmdesátka, díky které by taky mohla být tato motorka o něco svižnější v zatáčkách a ve městě.
Nové modely vyrazí do světa ve třech barvách - bílé, modré a černé. Po stránce designu nahatá verze svěžím způsobem rozvedla úspěšnou myšlenku členitého předního světla zavedenou modelem XJ6. Oproti tomu praktičtější verze Fazer s polokapotáží následuje klasické a možná bohužel i trochu okoukané rysy šestkového Fazera. Osobně mi také trochu nepadla do oka baňatá černá koncovka výfuku po pravé straně, ale tady bych každému kritikovi či zastánci tohoto designu doporučoval počkat na první setkání s mašinou v reálu, fotografie bývají v tomto ohledu vždy trochu zavádějící a naživo může toto řešení vypadat docela k světu.
O úspěchu na trhu bude v tomto případě rozhodovat hlavně cena. Pokud se Yamaze podaří dostat se na úroveň nejlepších nahatých šestistovek a hlavního konkurenta Z750, mohla by nová řada FZ8 být docela trhák. Odzkoušená kombinace převzatého podvozku a motoru, který by navíc mohl být díky sníženému výkonu doslova nesmrtelný, by mohla přilákat spoustu zájemců.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):
Motokatalog.cz



TOPlist