yamaha_demo_tour




Dočkáme se Yamahy s volantem?

Cílovou skupinu značky tří ladiček tvoří hlavně motorkáři a hudebníci, ale to už brzy nemusí platit. Yamaha dost možná v dohledné době přijde na trh s malým osobním automobilem pro dva, a zkusí konkurovat městkým vozítkům Smart. Výroba se má podle plánu rozjet příští rok, a první série budou určeny pro Evropu.

Yamaha už nějaké zkušenosti s automobilovým průmyslem má  - jejích služeb v minulosti využily při vývoji motorů značky jako Toyota, Lexus, Volvo a Ford, a dokonce i týmy Formule 1. Teď se schyluje k tomu, že sériově začne vyrábět první vlastní vůz  Ten má vycházet z konceptu, představeného vloni na autosalonu v Tokiu, a jak napovídá malé éčko v názvu, pohánět jej bude zelená energie.
Kompaktní dvoumístné vozítko pro Yamahu zkonstruoval britský návrhář Gordon Murray, který stojí například za supersportem McLaren F1. Z jeho hlavy pochází také speciální výrobní technologie iStream, která funguje podobně jako stavebnice. Díky svojí jednoduchosti je tento způsob výroby levný, efektivní a navís nabízí značnou variabilitu. Proto se mu také přezdívá Lego.

Základ autíčka tvoří prostorový rám z oceli a karbonových vláken, který nese plastovou karoserii.  Pohotostní hmotnost konceptu se tak vejde do 730 kilogramů, což je o 20 kilo méně naž váží konkurenční Smart ForTwo ve své nejlehčí verzi.
Žádnou extrémní zátěž nepředstavuje ani elektrický pohon. Elektrický motor značky Zytek o výkonu 34 koní váží jenom 13 kilo, celá soustava s převodovkou a měničem pak 31,5 kg. Zatímco hodnota maximálního výkonu není nijak ohromující, točivý moment 896 Nm už stojí za povšimnutí.
Trakční Li-Ion baterie s kapacitou 8,8 kWh mají podle výrabce dávat vozidlu solidní dojezd 160 km, kterému je podřízena maximálka 105 km/h a zrychlení z nuly na stovku 15 sekund. Dobíjení akumulátoru z běžné elektrické sítě trvá z nuly na 100 % tři hodiny.
Konstrukce vozu MOTIV.e je přizpůsobena i k použití spalovacího motoru, konkrétně řadového tříválce o litrovém objemu. Agregát vlastní produkce Yamaha doplní dvouspojkovou šestistupňovou převodovkuu s možností připojení hybridního soustrojí.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist