globalmoto_unor




Vylepšenou dvoutaktní Duecinquantu doplní Vins o elektrický model

O projektu silniční dvoutaktní dvěstěpadesátky jsme informovali už v roce 2017. Zatímco tehdy šlo o projekt v rané fázi vývoje s renderovanými obrázky, dnes už tento dvoutakt vesele vříská po světě a začíná se prodávat. Vedle silniční verze se na milánském veletrhu objevila ještě okruhově zaměřená Duecinquanta Competizione a také její elektrické provedení s názvem EV-01.

Kapitoly článku

Na úvod krátké připomenutí, kde se značka Vins vzala. Jde o partičku bývalých konstruktérů z prostředí F1 s láskou k motocyklům, kteří si vzali při konstrukci svého stroje k srdci motto Colina Chapmana, britského zakladatele značky Lotus.
Jednoduchost u této motorky není úplně na prvním místě, protože je její konstrukce technicky hodně propracovaná, ale lehkost ano. Silniční provedení Strada už má homologaci pro britský trh a v této podobě dosahuje suché hmotnosti 105 kilogramů. Podílí se na tom jednak dvoutaktní dvěstěpadesátka, pak ale také unikátní karbonový monokokový rám. Ten kromě funkce rámu přebírá také funkci palivové nádrže a rámu podsedlového. Co se zmiňované dvěpade týče, tak ta také není úplně běžná. Udávaný výkon je 75 koní v 11 700 otáčkách a 45 Nm nastupujících zároveň, to slibuje slušnou „pilu“. Vins ale tvrdí, že díky použití vstřikování je u jejich motoru výrazně plošší křivka točivého momentu, takže není problém vyjíždět ze zatáček ve spektru kolem 6000 otáček. Zajímavostí je určitě použití opačně se otáčející klikové hřídele pro minimalizaci gyroskopického efektu a v rukávu mají ambiciózní Italové ještě nějaká další esa. Díky nim můžeme přinést dobrou zprávu - na podzim letošního roku plánují prodej homologovaného stroje i v Evropě, to znamená, že tahle dvoutaktní dvěstěpadesátka zvládne plnit normu Euro5. Nadšení dvoutaktních fanoušků určitě zbrzdí cena, Vins si svůj unikátní stroj cení na 40 000 euro bez daně.

Ale podívejte se na tu motorku znovu. Karbon najdete prakticky všude. Jsou z něj veškeré kapoty, přední i zadní vidlice nebo kola a dokonce je karbonový i stojánek. Přední zavěšení je řešeno specifickým systémem Hossack a je možné u něj nastavovat úhel hlavy řízení, zadní tlumič je zase díky přepákování umístěný napříč. O zpomalení stroje se samozřejmě starají radiální brzdiče, v tomto případě jde o španělské třmeny J.Juan. Oproti prvnímu modelu se lehce změnil design silničního stroje, nyní jsou světla posazená nad sebou a to zejména kvůli maximalizaci toku vzduchu k chladiči umístěnému hluboko v útrobách motorky.

Pro opravdové fajnšmekry má Vins přichystanou také čistě okruhovou variantu Competizione. Ta nemá světla, samozřejmě ani homologaci, zato je o 10 000 euro dražší. Co za peníze navíc dostanete? Kapoty kladoucí větší důraz na aerodynamiku a nižší hmotnost. U okruhové verze se mluví o 102 kilogramech suché váhy. Výkon motoru zůstává stejný, o něco vyšší je maximální rychlost, kterou výrobce udává 230 km/h. Lehká motorka samozřejmě na okruhu vyniká snadnou ovladatelností a drobné inovace modelu 2020 vyústily v lepší vyvážení a větší stabilitu ve vysokých rychlostech bez nutnosti tlumiče řízení. Oni také zapracovali na celkové tuhosti rámu, která se podobá závodní Honde NSF-R z Moto3. Nová verze oproti té z roku 2019 přináší kratší motor o 80 milimetrů, teď na váze spolu s kompletním vstřikováním ukáže 28 kilogramů. Zlepšená byla také jeho převodovka a spojka kvůli spolehlivosti a prodloužení servisních intervalů. Jak je vidět, dvoutaktní technologie není mrtvá, jen je potřeba se věnovat vývoji a zainvestovat do ní nutné prostředky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Vyvinout moderní dvoutaktní dvěstěpadesátku dá hromadu práce, o její homologaci pro silniční provoz ani nemluvě, ale s elektrikou je to výrazně jednodušší. Říkejme proto modelu EV-01 plán B pro případ, že by se schvalování silničního dvoutaktu protáhlo a nedařilo. V tom případě bude mít Vins stále co nabídnout pro silniční ježdění a co se kompletního balíčku týče, není to vlastně vůbec ošizené. Jasně, motor Zero ZF75-5 má k vřískající dvěpade hodně daleko, ale pořád jde o motor jednoho z těch lepších výrobců. V případě Vins dodá kolem sedmdesátky koní a 150 newtonmetrů, což by mělo stačit na maximální rychlost kolem 200 kilometrů za hodinu. Co se u elektrik řeší, je dojezd. Ten Vins sice neuvádí, my ale víme, že EV-01 bude vybavený battery packem o maximální kapacitě 14 kWh. Stejný pohon a baterky má v případě Zera model SR, kde udává maximální dojezd od 288 kilometrů při ježdění po městě až po 145 kilometrů při konstantních 113 km/h na dálnici. Když si Vins EV-01 budete užívat v kopcovitých zatáčkách, tak to podle nás bude něco kolem stovky kilometrů.

Kromě pohonu je to ale Vins se vším všudy. Oproti benzínovým sourozencům se sice drobně změnil design, nejsou tu potřeba nasávací otvory v přední části, takže je tu jinak řešený světlomet a celkové křivky motorky jsou čistší, ale i tady najdeme hromadu karbonu, monokokový rám a přední zavěšení Hossack. Autoři se samozřejmě snažili a maximální odlehčení stroje, bohužel elektrika je elektrika, takže tu máme výsledných 170 kilogramů. To je ale pořád skoro o dvacet kilogramů méně než v případě Zera SR. Nicméně když už jsme u toho porávnání, Zero se stejným pohonem vychází na 17 400 euro, což je přesně polovina ceny, na které bude začínat Vins EV-01. No, budeme držet palce, ať se i nějaká ta elektrika prodá, protože to budou cenné zdroje příjmu pro dvoutakty. A o ty tu jde především.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist