yamaha_demo_tour




Max Biaggi jel na elektrickém Voxanu 408 km/h!

Jedenáct ze dvanácti, to je pěkné skóre. Nebavíme se přitom o počtu chycených gólů, nýbrž o světových rychlostních rekordech. Přesně s takovouto bilancí o minulém víkendu z francouzského letiště Châteauroux odjížděl závodní tým značky Voxan, v sedle jehož motocyklu se proháněl bývalý světový multišampión Max Biaggi.

Na výsledek tohoto snažení jsme byli upřímně zvědaví. Francouzskou značku Voxan po jejím krachu v roce 2010 koupil monacký podnikatel Gildo Pastor, jenž ji začlenil pod své elektrické impérium Venturi, kde se věnují praktickým i závodním samohybům převážně na čtyřech kolech. A také jí hned změnil směrování, namísto benzínových motorů V2 se přešlo na volty a ampéry. V roce 2013 značka představila model Wattman, takový elektrický powercruiser, a loni přišla s nápadem, že by stroj upravila pro rychlostní rekordy. Asi nemusíme dodávat, že zbylo jen jméno. I když elektromotor silničního Wattmanu má impozantní parametry (203 koní, stálých 200 Nm), pro rychlostní rekordy potřebujete víc. Mnohem víc. Taky tam těch koní nakonec bylo 367!

Není Wattman jako Wattman... ;-)

VIDEO: Jak vypadá Voxan pro rychlostní rekordy pod kapotáží

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Již od loňska bylo jasné, že se do sedla posadí Max Biaggi, šestinásobný mistr světa silničních motocyklů (4x 250GP, 2x WSBK), který je ambasadorem značky Venturi. S Gildo Pastorem se zná již pěkných pár let, oba žijí ve stejném městě, zkušeností s rychlou jízdou v jedné stopě má víc než dost a je to pro média samozřejmě mnohem zajímavější, než kdyby za řídítky seděl nějaký neznámý Pietro. Dlužno ovšem říci, že tady ten Biaggiho cit pro rychlou jízdu jistě našel své uplatnění, rychlostní rekordy nejsou jenom o tom, že si lehnete a tupě držíte plyn. Hlavně vám to taky musí dát hlava, protože rychlosti, které se tým chystal pokořit, byly daleko za těmi běžnými. A skoro si myslíme, že takhle rychle ještě nikdy nejel ani sám Šílený Max – vždyť gépéčka jezdí tak kolem 350 km/h. Cílem bylo překonat stávající světový rekord 329 km/h, a to se podařilo s velkou rezervou.

Původně se plánovalo, že k soutěžním pokusům dojde letos v létě v bolivijské Salar de Uyuni, největší solné pláni světa. Tým však v červenci oznámil, že sice má motorku hotovou, ale vzhledem ke covidové situaci termín posouvá na příští rok – psali jsme v tomto článku spolu s detailním rozborem závodního Wattmanu. Jenže nakonec to dopadlo jinak, protože letos má značka Venturi 20 let od svého založení a opravdu se hodilo to oslavit nějakým rekordem. Takže se nakonec pokusy uskutečnily, v centru Francie totiž leží letiště Châteauroux, jehož ranvej splňuje kritéria FIM, kam tým vyrazil se třemi stroji – dvěma nekapotovanými (pro bezvětří a boční vítr) a kapotovaným. Dráha sice není příliš dlouhá, pouze 3,5 km, ale i to stačilo a ještě to týmu dodalo naději do dalších pokusů na delších drahách. Protože po tomto víkendu má Voxan na svém kontě 11 elektrických rychlostních rekordů!

Ten nejcennější, o který šlo především, je ze třídy „částečně kapotovaných elektrických motocyklů přes 300 kg“ a jde o rekord na letmou míli. Měří se dvě jízdy, každá jiným směrem, během dvouhodinového limitu a z dosažených rychlostí se dělá průměr. A ten v případě Voxanu nakonec činí 228,05 mph/366,94 km/h, stávající rekord Ryujiho Tsuruty tak Biaggi překonal o téměř 37 km/h. Ovšem tohle je rychlost, jakou motocykl jede celou míli. Kolik při tomhle pokusu jel Šílený Max nejvíce, to už jsme práskli v nadpisu – 408 km/h! A dařilo se i nekapotovanému Wattmanu, jenž dal letmou míli rekordní rychlostí 217,14 mph/349,38 km, přičemž tady byla maximálka 372 km/h. A pak že je elektrika dobrá akorát pro městské skútry…

Tyto dva rychlostní rekordy, uznané FIM, jsou pro Voxan nejdůležitější. Letmá míle, to je prostě pojem. Ale kromě nich se během třídenního pobytu na francouzském letišti podařilo dosáhnout ještě na devět dalších, které uvádíme v následující tabulce:

1/4 míle s letmým startem, kapotované 394.45 km/h (245.10 mph) žádný předchozí rekord
1/4 míle s letmým startem, nekapotované 357.19 km/h (221.95 mph) žádný předchozí rekord
1 km s letmým startem, kapotované 386.35 km/h (240.07 mph) předchozí rekord 329.31 km/h (204.62 mph)
1/4 míle s pevným startem, nekapotované 126.20 km/h (78.42 mph) žádný předchozí rekord
1/4 míle s pevným startem, kapotované 127.30 km/h (79.10 mph)  předchozí rekord 87.16 km/h (54.16 mph)
1 km s pevným startem, nekapotované  185.56 km/h (115.30 mph) žádný předchozí rekord
1 km s pevným startem, kapotované 191.84 km/h (119.20 mph) předchozí rekord 122.48 km/h (76.11 mph)
1 míle s pevným startem, nekapotované 222.82 km/h (138.45 mph) žádný předchozí rekord
1 míle s pevným startem, kapotované 225.01 km/h (139.81 mph) žádný předchozí rekord

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 18 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
L6L přispěl 3 Kč
Kaabo přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
LazyFrog přispěl 3 Kč
Tom-Tromso přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist