Vespa Officina 8 vzdává hold legendární vývojové dílně
Text: Jan Rameš | Foto: Vespa | Zveřejněno: 17.6.2025 | Zobrazeno: 5 707x
Mezi značky, které nás zásobí spoustou speciálních edic svých už tak poměrně luxusních produktů, patří bezesporu i italská skútrová královna Vespa. Ta málokdy přichází s radikálně novými modely, o to více však ty stávající vyhezkává a nejnovější počin se jmenuje Officina 8.
Nebudeme vás napínat – nedostanete ani víc koní, ani další motorový režim, ani nosič s kufrem. Officina 8 je především o barvách a detailech. Ale je za tím moc pěkný příběh ke jménu, o ten vás nechceme ochudit. Officina 8, to byl domov experimentálního oddělení značky v závodě Piaggio v Pontedeře v době poválečné obnovy. Od konce 40. let zde bok po boku pracovali návrháři, kresliči, mechanici, mistři kovovýroby a testovací jezdci, všechno vysoce kvalifikovaní odborníci, z nichž mnozí přišli z leteckého průmyslu. Byla to doba obrody a celá Evropa, snažící se po temných válečných letech postavit na nohy, byla stržena přívalem kreativity a nově nalezené svobody. Právě tento duch znovuobjevené víry v budoucnost inspiroval řadu vizionářských projektů. A právě Officina 8 byla místem, kde se rodily nové, kolikrát revoluční myšlenky: právě zde byl navržen a vytvořen první prototyp Vespy, a to jak pro sériovou výrobu, tak pro závodní a rekordní účely. Výseky pro kovovýrobu, speciální modely rámů a pískové odlitky experimentálních motorů vznikaly přímo na místě. Modrý mosazný odznak s nápisem „Piaggio 8“, určený k nošení na pracovních kombinézách, identifikoval techniky pracující v tomto speciálním oddělení. Možnost pracovat v těchto prostorech, nepřístupných nikomu zvenčí, byla důkazem vašeho mimořádného talentu. Odtud pocházely Vespy, které v 50. letech ustavily 17 světových rekordů v rychlosti a vytrvalosti nebo modely na Šestidenní. Takže jistě chápete, že vzdát hold Officině 8 se prostě jednou muselo. A přichází to právě teď.
Modelů v provedení Officina 8 bude hned několik. Zaprvé unikátní GTV 310, ta nejzvláštnější a zároveň nejchytlavější ze všech Vesp díky svému světlu na předním blatníku, a zadruhé Primavera, ta dokonce ve všech objemových variantách 50, 125 i 150 cm3. Všechny verze spojuje exkluzivní barva Blu Officina 8, sytý industriální odstín modré s matným kovovým efektem, který údajně navozuje atmosféru průmyslového prostředí minulosti: svěráky, soustruhy, brusky i odolné pracovní oděvy. Jo, je taková mile montérková. Tento odstín vytváří kontrast s elegantními kovovými detaily v saténové úpravě, které zase mají evokovat technický svět s nádechem industriální estetiky: hliník zvýrazňuje obrys předního štítu a lemuje světlomet i zadní světlo, zatímco mosaz dodává charakter mřížce na krytu řízení i ráfkům kol – ty navíc zaujmou obráběným povrchem technologií diamond cut. Vespa Officina 8 navíc vrací na scénu ikonický odznak z mosazi a modré pryskyřice, který nosili členové historické vývojové dílny. Na zadním štítku skútru jej nově interpretuje trojrozměrný emblém. Dvojité čalounění sedla je zpracováno s maximální péčí, sedací část s vodorovným tepelným prošitím lemují dvojité kontrastní švy, a leštěné mosazné nýty odkazují na klasické řemeslo a tradici. Model GTV 310 Officina 8 je navíc vybaven štítkem na řídítkách v barvě karoserie, který má připomínat kapotáže závodních modelů Vespa a podtrhovat sportovní charakter. Barevné provedení doplňuje řada matných černých detailů a všechny modely dostaly sportovní zrcátka na koncích řídítek, rovněž v matném černém provedení. Ty jim fakt seknou.
Nebyla by to Vespa, kdyby nevymyslela ještě něco navíc. Ke každé Officině 8 náleží elegantní uvítací sada, což je stylová plechová dóza v barvách této speciální edice, která ukrývá tzv. Owner’s Book. Ale nejde o klasický manuál k obsluze, tento jedinečný svazek, vycházející z původních archivních materiálů, mapuje historii vývojové dílny – legendární Officiny 8, kde vizionářské myšlenky a technická brilance formovaly budoucnost značky. To abyste se mohli vzdělat v tom, co jste si to vlastně pořídili. A chybět nemůže ani kolekce příslušenství a oblečení Officina 8, ať už jde o topcase, jet přilbu, rukavice, větrovku, mikinu, tričko… no však znáte Italy. Pokud se vám Primavera nebo GTV ve verzi Officina 8 líbí a uvažujete o koupi, musíte ještě vydržet – ani cena, ani dostupnost nejsou známy. No však znáte Italy :-)