globalmoto_duben_nolan




Happy Birthday Vespa!

23. dubna Vespa oslavila 70. výročí představení vůbec prvního a dnes již legendárního prototypu prvního modelu MP6. V roce 1946 započala éra nekončícího komerčního úspěchu - celkový počet prodaných Vesp se odhaduje na 17 milionů, přičemž za loňský rok 2015 to bylo téměř 170 000 kusů. Vstup prvních skútrů Vespa na poválečný trh přitom provázely značné rozpaky, a v tak úspěšnou budoucnost zpočátku věřil - kromě vizionáře Enrica Piaggio - jen málokdo.

Kapitoly článku

Památeční datum 23. dubna 1946 se váže konkrétně k zapsání patentu na skútr Piaggio MP6, přičemž už o něco dříve znali první Vespu z fotek čtenáři z časopisů Motor a La Moto. Později ve stejném roce byla tato převratná novinka představena také na motocyklové výstavě v Miláně.
Sériová výroba prvních skútrů s motorem 98 ccm se však před sedmdesáti lety rozbíhala za rozpačitých reakcí veřejnosti na celkovou koncepci i zcela nevídaný design. Do té doby po silnicích nic podobného nejezdilo, a k tehdejším motocyklům měla Vespa hodně daleko.

Přesto Enrico Piaggio - mimo jiné i díky skvělé marketingové strategii - dokázal poměrně rychle přesvědčit zákazníky o praktických výhodách svého vynálezu, a už za pár let byla poptávka po Vespách tak veliká, že musel rozšířit výrobní kapacity o další továrnu v Německu, ke které postupem času přibyly další. To už se prodané skútry Vespa počítaly na statisíce, a nejen v Itálii se v padesátých letech staly fenoménem. Na obrovské vlně úspěchu skútrů Vespa se pochopitelně chtěly svézt i konkurenční značky, ale žádná z nich nemohla rozjetý vlak zastavit.

Pokud jde o sílu vztahu zákazníků ke značce (nebo značky k zákazníkům?), můžeme přirovnat Vespy snad jedině k motocyklům Harley-Davidson. Zakládání Vespa klubů, které dnes fungují snad ve všech zemích světa, přitom inicioval samotný Enrico Piaggio krátce po zahájení výroby prvního modelu MP6. Každoroční setkání Italian Vespa Days se pak koná už od roku 1951, kdy se prvního ročníku zúčastnilo neuvěřitelných dvacet tisíc majitelů Vesp.

Zrod legendy s názvem se datuje k 23. dubnu, a k tomuto významnému výročí přichází na trh vybrané modely Vespa v limitované edici Settantesimo, jejíž název v překladu připomíná sedmdesáté narozeniny. Jedná se o 6  variant modelů GTS, Primavera a PX, všechny ve dvou výročních barvách Azzurro 70 a Grigio 70. Kromě barev se výroční modely odlišují bohatou standardní výbavou, a navíc při jejich zakoupení v rámci akce  Vespa Happy Days, která probíhá ve dnech 23.4. až 31.5.2016, obdrží každý nový zákazník  přilbu Vespa V1J v barvě své výroční Vespy.

V limitované edici se vyrábí tyto modely:

  • GTS 125 / 300 SE 70°
  • Primavera 50 4T4V / 125 iGet ABS SE 70°
  • PX 125 / 150 SE 70°

Nadstandardní výbava zahrnuje:

  • sedlo s potahem v tmavohnědé barvě
  • zadní chromový nosič
  • elegantní kožený kufr v barvě sedla

Náš tip

Více se o historii skútrů Vespa dozvíte v tomto článku.

 

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist