V Alabamě vydražili motorky za 1,5 milionu dolarů

Pro většinu motorkářů byl tento víkend důležitý kvůli německému veletrhu Intermot, plnému zbrusu nových modelů. Ovšem ti, koho zajímají naopak ty nejstarší kousky motocyklové historie, upírali své zraky do Ameriky. Aukční síň Bonhams v Barber Motorsport Museu dražila spoustu zajímavých kousků v čele s motocykly Steva McQueena. Ve finále z toho byl pěkný balík peněz.…

V Alabamě vydražili motorky za 1,5 milionu dolarů

Pro Bonhams tohle byla taková malá premiéra. Dražby motocyklů tohoto slavného aukčního domu byly totiž doposud spjaty s britským Staffordem a americkým Las Vegas. Ovšem Barber má to kouzlo, že jde o muzeum uprostřed velkého moderního okruhu, a když se zde navíc tento víkend konal Barber Vintage Festival… My jsme vás o připravované aukci informovali již na konci července zde, teď už známe výsledky a některé nás doslova šokovaly. Pozitivně i negativně.

Aukce se do značné míry točila kolem legendárního herce Steva McQueena. Tohle jméno má dneska ohromný zvuk, a pokud chcete přilákat lidi, začněte s ním operovat. Nicméně Bonhams by asi takový podlý marketing neměli zapotřebí. A i kdyby, tak tady se nedražily cetky, nýbrž velké věci.
Největším otazníkem bylo, jestli se prodá Husqvarna 400 Cross z roku 1970, hlavní tahák celé aukce, na níž McQueen jezdil ve filmu On Any Sunday a byl na ní vyfocený polonahý na obálce časopisu Sports Illustrated. A tady si organizátoři mohli mnout ruce, protože stroj s rozsáhlou dokumentací „šel do světa“ za neočekávaných 230 500 USD, čili bezmála 5,2 milionu korun!

V seznamu byl i další McQueenův motocykl, jenž herec v roce 1978 vyměnil za Indian Chief s jistým Earlem Chalfantem, a sice od značky Vincent. Stroje Vincent vždy patří mezi nejdražší exempláře, ovšem tohle nebyl velký litrový dvouválec Black Lightning, nýbrž Comet Series-C z roku 1953, vybavený jednoválcem o objemu 498 cm3. Krátkozdvihový jednobuch s rozvodem OHV, dávající motocyklu rychlost skoro 150 km/h, má své kořeny už v meziválečných letech, řada C se vyráběla v letech 1948-54, kdy ji vystřídalo „déčko“. Prodáno za 63 250 USD (přes 1,4 milionu korun).

Dražit se měl ještě jeden McQueenův motocykl, unikátní dánský motocykl Nimbus 750 cc Model C Luxus Combination (to je jméno, že?) z roku 1939, doplněný o sajdu neznámé značky. Tento stroj poháněl vzduchem chlazený řadový čtyřválec 746 cm3 o výkonu 22 koní, uložený podélně. McQueen jej měl ve sbírce až do své smrti, a když se poprvé dražil v roce 1984, zakoupil jej jistý Robert Mercer, jenž jej nechal před devíti lety citlivě zrestaurovat, takže motocykl je aktuálně ve špičkovém stavu. Mercer před dvěma lety zemřel, ovšem do aukce tento víkend nakonec motocykl nešel, byl stažen z nabídky. Ale určitě se časem někde objeví a je otázkou, kolik bude vyvolávací cena. Teď se počítalo, že by se stroj mohl prodat za 65 až 85 tisíc dolarů, čili cca 1,5 až 1,9 milionu korun.

Nedražily se ovšem jen motocykly. Kolekce „Automobilia“, tedy všechny možné plakáty, nálepky, medaile apod. se rozprodala do posledního. Bylo v ní i vybavení slavných. Za otevřenou helmu Bell, kterou nosil Steve McQueen, s jeho jménem a logem jeho produkční společnosti Solar Productions zaplatil nový majitel značných 21 875 USD, tedy asi 490 tisíc korun!

Podstatně menší sumu, i když také docela děsivou, dal zájemce za „kokosku“ Cromwell, s níž ve svých raných závodnických létech jezdil Mike Hailwood: 3750 USD, na české více než 80 000 Kč.
Objevil se i Hailwoodův závodní ohoz, což se stává skutečně zřídkakdy. V nabídce byla červeno-bílá kožená kombinéza Bates, v níž „Mike The Bike“ jel v americké Daytoně na sedmsetpadesátce BSA roku 1971, plus černé kožené boty Ray. Vydraženo za 16 875 USD, v přepočtu nějakých 380 000 Kč.

Zdálo by se, že motocykly slavných herců se budou prodávat jako čerstvé koblihy (pekařské, ne koňské), ovšem Steve McQueen je jenom jeden a ostatní evidentně nejsou tak zajímaví. Přitom Bonhams měli v nabídce pár raritních kousků. Třeba Husqvarnu 250 Cross z roku 1970, kterou si koupil novou, jak dokazují přiložené papíry, Dennis Lee Hopper, známý hlavní rolí z kultovního snímku Easy Rider. Očekávalo se, že „půjde do světa“ za 20-25 tisíc dolarů (kolem půl milionu korun).

A přímo z Easy Rideru tady dokonce byl jeden motocykl, na němž na začátku filmu pro změnu jezdil Peter Fonda. Šlo o červené Bultaco Pursang 250 z roku 1968, je k němu i faktura na Pando Company, Fondovu společnost, která pomáhala s produkcí filmu. Tady se počítalo s finální částkou 60-70 tisíc dolarů (1,3 až 1,6 milionu korun), nakonec se však dostatečně movitý zájemce nenašel. Pokud vám šlo o Pursanga jako takového, mohli jste sáhnout po výrazně mladším (1979) modrém kousku, na kterém závodil legendární americký motokrosař Jim Pomeroy, první americký vítěz motokrosové GP. Jeho stroj se prodal za pouhých 3220 USD/72 000 Kč.

„Na ocet“ zůstal i motocykl další filmové hvězdy. Paul Newman na něm jel motokrosový závod ve filmu Tak mě někdy napadá (1970), který je jinak z dřevařského prostředí a který si Newman i zrežíroval. Našince může potěšit, že tím motocyklem byla motokrosová ČZ 250 z roku 1967, ovšem nikdo z kapsy předpokládaných 35-45 tisíc dolarů (tři čtvrtě až milion korun) nevytáhl.

Co Bonhams bude určitě mrzet nejvíce, že se neprodal potenciálně nejdražší stroj aukce, o němž jsme již také psali v červencovém článku a u něhož se předpokládala prodejní cena 400-500 tisíc dolarů, tedy kolem devíti až jedenácti milionů korun! Šlo o Vincent Black Lightning Series-B z roku 1949, druhý vyrobený kousek s kompletní historií a po citlivé renovaci.

Nicméně byla tady spousta jiných drahých strojů. Za úplně stejných 230 500 USD (světový rekord pro motocykl této značky) jako McQueenova Husqvarna se vydražil Windhoff 746 cc Four, poměrně neznámý německý čtyřválcový motocykl z roku 1928. Tehdy to byl velmi inovativní stroj, jeho podélně uložený motor byl chlazený olejem, měl rozvod OHC a dokonce sloužil jako rám, k němuž byla přišroubována hlava řízení a trubky držící zadní kolo.

Sice „jen“ něco málo přes polovinu ceny Windhoffu a McQueenovy Husqvarny, ale pořád dost značných 137 000 USD (přes tři miliony korun) bylo zaplaceno za nádherný exemplář Ducati 750 SS z roku 1974, kterých v tomto letopočtu bylo vyrobeno jen něco přes 400 a kdo ví, kolik jich přežilo do dnešních dnů. Motocykl prodaný do Austrálie má najeto jen něco přes 16 000 km a dlouhá desetiletí strávil v muzeu.

Sto patnáct tisíc dolarů (2,5 milionu korun) byla částka zaplacená za úzkostlivě zrestaurovaný Brough Superior SS80 z roku 1936 (najeto 22 000 mil) a dál už ceny výrazně klesají. Vítězný stroj z americké série AMA Pro Twins 1987 a 1988, Ducati-NCR 850 s rámem Harris, se podařilo vydražit za 46 000 USD/milion korun, flattrackový speciál BSA Gold Star z roku 1956 za 40 250 USD/900 000 Kč a krásnou Hondu CB750 z první série z roku 1969 za 36 800 USD/830 000 Kč.

Docela zajímavé ceny byly k vidění u youngtimerů vyhledávaných dnes v Evropě. Za téměř novou Hondu RC30 od prvního majitele s najetými méně 5000 mílemi dal nový majitel přes 27 000 USD/600 000 Kč, což je o třetinu méně, než za co „třicítky“ najdete na Starém kontinentě.

Ještě větší rozdíl, a to až o polovinu, jsme viděli také u dalších motocyklů. Krásná dvoudobá tříválcová Suzuki GT750 našla svého nového pána za 4025 USD/90 000 Kč, dvojice šestiválcových Hond CBX1000 se prodala za v přepočtu 110 (kapotovaný Pro-Link z roku 1982) a 130 (klasika z roku 1979) tisíc korun. Třešničkou na dortu byla raritní Suzuki RE5 s Wankelovým motorem z roku 1975, prodaná za 6900 USD/155 000 Kč.

 

Autor článku obdržel prémii 45 Kč od 15 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist