Umíte správně číst značení pneumatik na motorku?

Pneumatiky na motorku jsou jedinými styčnými body jezdce a stroje s vozovkou, proto byste jejich výběru měli věnovat zvýšenou pozornost. Správně zvolené moto pneumatiky se starají nejen o bezpečnost při jízdě, ale také o komfort a úsporu peněz. Značení pneumatik vám řekne mnohé nejen o tom, zda je „obutí“ vhodné pro vaši motorku.

Umíte správně číst značení pneumatik na motorku?

Značení pneumatik na motorku zahrnuje kromě značky, produktové řady, modelu pneumatiky a země výroby také spoustu čísel a písmen, o kterých vám přinášíme podrobný přehled.

Rozměry moto pneumatik a index nosnosti

Při výběru pneumatiky na motorku se vždy řiďte rozměry a indexy zapsanými v technickém průkazu.
Příklad: 120/80 R18 63 M TT

  • 120: Číslo před lomítkem udává šířku moto pneumatiky v milimetrech při nahuštění doporučeném výrobcem.
  • 80: Číslo za lomítkem znamená poměr výšky bočnice oproti šířce v procentech.
  • R: První písmeno označuje konstrukci pláště – R = radiální, D nebo pomlčkou (-) = diagonální, B = bias belted (smíšená).
  • 18: Číslo za písmenem udává průměr ráfku v palcích.
  • 63: Následující číslo informuje o indexu nosnosti, tedy maximálním zatížení jedné pneumatiky. Tabulky indexů nosnosti a rychlosti najdete zde.
  • M: Písmeno na předposlední pozici označuje rychlostní index, tedy maximální povolenou rychlost při maximálním zatížení jedné moto pneumatiky.
  • TT: poslední zkratka oznamuje použití duše – TT = Tube Type (pneumatiky pro použití pouze s duší), TL = bezdušové pneumatiky, TL/TT = bezdušové pneumatiky s možností použití duše.

Homologace pneumatiky na motorku

Homologace je úředně potvrzené osvědčení o tom, že moto pneumatiky splňují technické a bezpečnostní standardy pro jejich užití. Homologace pro Českou republiku má značku E8 v kolečku, ale je zde platná i značka dalších zemí, které přijaly vzájemnou dohodu.

E1 – Německo, E12 – Rakousko
E2 – Francie, E13 – Lucembursko
E3 – Itálie, E14 – Švýcarsko
E4 – Nizozemí, E15 – býv. NDR
E5 – Švédsko, E16 – Norsko
E6 – Belgie, E17 – Finsko
E7 – Maďarsko, E18 – Dánsko
E8 – Česká republika, E19 – Rumunsko
E9 – Španělsko, E20 – Polsko
E10 – Srbsko a Černá hora, E21 – Portugalsko
E11 – Velká Británie, E27 – Slovensko

Směr otáčení moto pneumatiky

Šipka udává směr otáčení pneumatiky při jízdě a je tedy ukazatelem postupu montáže.

DOT kód

DOT je dvanáctimístný kód, v němž se nacházejí informace o výrobně, kde pneumatika vznikla, rozměry a označení, které používá výrobce pro svou evidenci.
Poslední 4 čísla jsou údaj o stáří pneumatik na motorku. První dvojčíslí znamená pořadí týdne v roce, druhé rok výroby. Je-li tedy například poslední čtyřčíslí 3617, znamená to, že moto pneumatika byla vyrobena ve 36. týdnu roku 2017.

Další zkratky a označení, se kterými se můžete setkat

A/T – pneumatiky určené pro silniční i terénní použití
AW – celoroční moto pneumatiky
MFS, FR – ochranný lem ráfků
ML – ochrana bočnice proti poškození
MS (nebo také M+S, M/S) – pneumatiky na motorku vhodné pro zimní sezónu
RF, XL – zesílené pneumatiky s vyšší nosností v daném rozměru
ULW – pneumatiky s ultra lehkou konstrukcí

Jaké pneumatiky na motorku jsou nejvhodnější pro váš stroj a styl jízdy, vám rádi poradí zkušení prodejci kvalitních moto pneumatik z AZ Pneu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 24x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist