yamaha_zari




Triumph Speed Twin má opět vyšší výkon a tentokrát i verzi RS

Jestli je Triumph Speed Twin v rámci nabídky značky „nejmodernější z klasiků“ nebo naopak „nejklasičtější z moderny“, to ať si vyhodnotí každý sám. Podstatné je, že i když model spadá v hierarchii nabídky do „Modern Classics“, ve své podstatě je sportovním naháčem téměř se vším, co do téhle kategorie náleží.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Triumph představil velký Speed Twin s motorem o objemu rovných 1 200 cm3 na podzim roku 2019 a od té doby už stihnul i jednu modernizaci pro rok 2021. Nyní přichází modernizace druhá, spojená s „rozmnožením“ modelové řady. Ke standardnímu Speed Twinu totiž přibyl ještě Speed Twin RS, vybavený lepší podvozkovou technikou a brzdami, ale i rychlořazením.

V první řadě si pojďme říci něco ke vzhledu, který na první pohled zůstal veskrze zachovaný – s kulatým světlem, kolébkovým rámem, baňatou nádrží a krásným dvouválcovým motorem, doplněný o nová zbarvení a samozřejmě spoustu hliníku. Na druhou stranu se to ale bez novinek neobešlo. Víka motoru jsou nová, ostřeji řezaná, a jsou tu i nové broušené kryty škrticích klapek. Dále zde našel své místo nový výfuk, nové rovnější sedlo, nová kola nebo pozměněné přední světlo. Zdá se, že se vše udrželo v rámci očekávatelných mezí u modelu, který tak silně odkazuje na klasické Bonnevilly, jenže je tu i jedno jablko sváru – budík. Není to poprvé, co u modelu tohoto střihu nahradil dvojici analogů jeden digitální budík, v tomto případě navíc s až příliš jednoduchou grafikou, kde je otáčkoměr v horní půlce řešen přibývajícími jednobarevnými segmenty. Na model s tímto zpracováním a cenovkou to prostě není adekvátní.

Bez větších změn se nicméně obešel motor. Řadový dvouválec o stále stejném objemu 1 200 cm3 má zachovaný točivý moment 112 Nm v 4 250 otáčkách, a proti vyššímu výkonu nikdo nic namítat nebude. Z rovných 100 koní udělali u Triumphu 105, které přichází v 7 750 otáčkách za minutu – tedy o 500 výš než dosud. Motor se tak ještě dravěji žene k omezovači, který zasáhne v rovných 8 000 za minutu. Vůbec poprvé pak Triumph na tento motor nasadil standardně dodávané rychlořazení. Jde o výsadu modelu RS, a stejně tak je výsadou lépe vybavené verze i jízdní režim Sport.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Šasi doznalo změn v geometrii, které se na první pohled zdají spíše kosmetické, ale jsou specifické pro základní verzi a RS. Základní Speed Twin má „tupější“ geometrii s úhlem řízení 22,6 ° a závlekem 92 milimetrů. Pocitově mnohem podstatnější bude nižší výška sedla 805 milimetrů, uvolněnější pozice stupaček a vyšší řídítka oproti stávajícímu modelu, který stál po stránce šasi mezi oběma novinkami. Co do komponentů, základní Speed Twin si zachovává konfiguraci tlumičů – tedy nenastavitelnou 43mm USD vidlici Marzocchi vpředu a dva zadní tlumiče stejné značky. Na předních brzdičích, okusujících 320 milimetrů kotouče, už ale nenalezneme nápis Brembo – místo toho je tu prostě Triumph. Pořád se jedná o čtyřpísty, ale účinek už podle všeho nebude tak ostrý. Speed Twin vyjíždí standardně na pneumatikách Metzeler Sportec M9RR.

Pro RS se posunul úhel řízení ze stávajících 22,3 ° na 22,4 °, a závlek se zkrátil z 91,5 milimetru na rovných 91. Řídítka jsou níž – tak jako u aktuální verze, je tady ovšem sedlo ve výšce 810 milimetrů a sportovnější pozice stupaček. RS také jede na lepších komponentech. 43mm vidlice Marzocchi je zde vpředu komplet nastavitelná, stejně jako zadní tlumiče Öhlins. Na předních kotoučích pak najdeme monobloky Brembo Stylema, tak jako u dosavadního modelu. Lepší konfiguraci odpovídají i ryze sportovní gumy Metzeler Racetec RR K3.

Obě novinky mají shodnou pohotovostní hmotnost 216 kilogramů a shodně taky do výbavy přibylo náklonové ABS, kombinované s kontrolou trakce.

Speed Twin a Speed Twin RS lze rozlišit i podle laků. Základ má tři zbarvení – konzervativní šedivé, a dále dvoubarevné rudo-černé či bílo-černé, doplněné velkými číslovkami „1200“ na nádrži.

Ostřejší RS můžete koupit ve výrazné oranžové barvě Baja Orange, nebo v umírněnější černé, vždy s rychlými pruhy a písmeny RS na nádrži.

Zatím jsou k mání britské ceny, podle nichž vychází Speed Twin na 12 495 liber (v přepočtu 372 tisíc korun) a Speed Twin RS na 14 495 liber (v přepočtu 431 tisíc korun). Oficiální české ceny se teprve dozvíme, ale neměly by na sebe nechat dlouho čekat - první kusy dorazí k dealerům již v prosinci.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Normik přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist