ktm_duben




Triumph inovoval řadu Bonneville, nabídne více stylu i síly

Nejsou to velké změny, ale změny to jsou. Sedmičku Bonnevillů uvádí Triumph se sloganem: „British Icons. Beautifully evolved.“ Tedy krásně vyvinuté britské ikony. Všechny modely samozřejmě spojuje přechod na emisní normu Euro 5, nicméně Britové k tomu dokázali nadělovat i více koní nebo méně kilogramů.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ještě než si všechny inovované modely probereme jeden po druhém, řekneme si, jak je to se zbývajícími modely řady Bonneville, jejíž kořeny sahají až do roku 1959. První euro-pětkou byl Thruxton RS, představený coby novinka loňské sezóny, a dodneška také poslední. Teď přibude dalších sedm modelů, ale ono jich v téhle řadě je ještě víc. Jak to bude s nimi? Co se ví, že Bobber Black už dál nejde, některé jeho prvky převzal Bobber 2021. Také se ví, že modely Street Scrambler a Scrambler 1200 představí Triumph ve dvou etapách v druhé půlce dubna. Ovšem co je zatím velkou neznámou, je osud standardního Thruxtonu a sportovně laděného naháče Speed Twin. Ty mají zatím jenom euro-čtyřkové agregáty a Britové o nich zarputile mlčí. Ale spíš než tichou smrt bychom čekali nějaké milé překvapení. A teď už pojďme na ty novinky.

Street Twin

Základní model řady Bonneville s lehce moderním sportovním přístupem je zároveň také ten nejprodávanější. Silnější motor dostal již před dvěma lety, ovšem teď bude plnit onu přísnější euro-normu, aniž by se to jakkoli dotklo jeho parametrů – pořád je tu 65 koní při 7500 otáčkách a hlavně 80 Nm při pouhých 3800. Akorát že lepší emise u něj souvisejí také s nižší spotřebou paliva, konkrétně 4,1 l/100 km. Co se výkonu týče, může být snížen na 35 kW pro řidičák A2.

Street Twin modelového ročníku 2021 poznáte bezpečně podle trochu jiných kol a bočních kastlíků s průřezy, před nimiž jsou jiné kryty vstřikovacích hrdel, na nádrži také najdete ve spodní části decentní proužek a přední LED světlo je uchyceno v nových držácích. Sedlo slibuje více komfortu díky novému, o 10 mm vyššímu polstrování, přesto se výška sezení zvedla jen nepatrně na 765 mm.

Street Twin Gold Line

Pěkná limitka nemusí být vždycky jen z těch nejdražších modelů. Dalo by se říci, že Street Twin si ji za své věrné služby už také zasloužil. I levná motorka totiž může vypadat hodně exkluzivně, což je tady záležitostí danou matným černým safírovým lakem doplněným o ručně malované zlaté linky. Jinak jsou technické změny samozřejmě stejné jako u standardního Street Twinu a překvapivě nebude moc jiná ani cena, v UK si připlatíte akorát nějakých 600 liber. Akorát musíte být hodně rychlí, protože „Zlaťáků“ bude vyrobeno pro celý svět pouze 1000 kusů, přičemž ke každému dostanete samozřejmě i potvrzující certifikát.

Bonneville T100

Posledním z nových „malých Bonníků“, tedy s dvouválcovými agregáty o objemu 900 cm3, je klasická té-stovka. Tady těch změn proběhlo více, především proto, že tenhle model si doposud vystačil s původním slabším agregátem. Do roku 2021 vjíždí posílený o 10 koní, aktuálně jich tedy bude mít 65 jako Street Twin a stejný je i počet metrů pana Newtona, rovných 80. Zajímavé však je, že otáčky těchto maxim jsou o fous nižší, 7400 a 3750. Pro pohodový charakter je zdaleka nejdůležitější fakt, že 80 % točivého momentu je k dispozici od 2000 do 7000. Ten nárůst síly prý oproti předchozímu modelu začnete pociťovat kolem 3500 otáček a pokračuje to dál až do omezovače, který je o pětistovku výš.

Bonneville T100 se dočkal změn i na podvozku, celá motorka teď (i díky změnám na motoru) váží o 4 kg méně, tedy 228 kg s plnou 14,5l nádrží, lepší ovladatelnosti mají přispět také kvalitnější cartridge v přední vidlici. A když se náhodou při kochání trochu zapomenete, určitě vám přijde vhod přední dvoupístkový brzdový třmen vyšší specifikace. Zvenčí model 2021 poznáte podle nového vzhledu dvojice analogových budíků a černých deklů motoru – možná trochu škoda, ty lesklé dávaly motorce klasičtější vzhled. Na druhou stranu zmizely harmoniky na přední vidlici, takže se trochu opticky projasnil alespoň předek stroje. Vodítkem mohou být i výfuky, takové matné, a modro-bílá verze má navíc černé ráfky, u červeno-bílé a černé jsou v barvě hliníku. Zkrátka letošní T100 už tak nezáří, ale fešanda je to pořád.

Bonneville T120

Té-stodvacítka je větším bráchou výše uvedené devítistovky a tímto modelem se také přesouváme do vyšších sfér, mezi stroje vybavené dvouválcem o objemu 1200 cm3. Ten prošel významnými úpravami, dostal lehčí klikovku, další snížení rotujících hmot proběhlo na spojce a vyvažováku, a i když se výkonové parametry nezměnily (80 koní při 6550 otáčkách, 105 Nm při 3500), agregát má rychlejší a citlivější reakci na plyn a dokáže si vystačit s 4,7 litry benzínu na 100 km. Stejně jako menší devítistovky, i tenhle motor má servisní intervaly dlouhých 16 000 km.

A stejně jako té-stovka, i stodvacítka se dočkala odlehčení, v tomto případě dokonce o 7 kg na velmi pěkných 236 kg. Velký vliv na to mají nové hliníkové ráfky (vpředu 2,75x18, vzadu 4,25x17), jež bezpečně poznáte při každém pokusu o změnu směru, a další změnou jako u menšího sourozence je lepší přední třmen. Tedy vlastně třmeny, protože T120 má vepředu kotouče dva.

Motor většího Bonnieho zůstal lesklý, to bude teď další z poznávacích znaků proti menší devítistovce. Mezi ty další bude patřit nové železné logo na nádrži, tentokráte na pozadí tří linek, a i majitel T120 se bude dívat na nové budíky, tady dokonce s 3D efektem. Co ho ale potěší určitě ještě víc, je nyní sériově montovaný tempomat.

Bonneville T120 Black

Veškeré změny, uvedené u standardního „lesklého“ T120, se samozřejmě týkají i verze Black. Ta je celá černá s výjimkou hnědého sedla, přičemž si dokonce můžete vybrat ze dvou černých provedení, lesklého a matného.

Bonneville Speedmaster

Řada Bonneville, to nejsou jenom naháče a Speedmaster je takový hodně specifický custom v britském stylu, který si však za tři roky existence dokázal najít své publikum. A také on dostal stejně upravený motor jako Bonneville T120, tedy verzi High Torque s lehčí klikovkou, veselejší reakcí a také silnějším středním pásmem. Ve Speedmasteru je totiž dvouválec naladěn trochu jinak, má o fous nižší výkon, 78 koní při nižších 6100 otáčkách, a naopak vyšší krouťák 106 Nm při 3850, přičemž až do 5750 je ho pořád k dispozici 90 %.

Co se podvozku týče, těží nový Speedmaster z masivnější přední vidlice Showa s trubkami o průměru 47 mm, která přidá jistotu a ovladatelnost, vzadu zůstává ten typický schovaný tlumič pod sedlem, takže rám vypadá jako hardtail. A jestli tohle sedátko jezdce bylo slušně pohodlné už do loňska, model 2021 bude ještě komfortnější, když dostane oddělenou bederní opěrku a jinou konstrukci, přičemž spolujezdec nemusí žárlit, na toho čeká o 11 mm více polstrování. I Speedmaster potom dostane jiný vzhled svého jediného budíku.

 

Bonneville Bobber

A máme tady posledního ze sedmi. Toho však čeká náročný úkol, bude muset vstřebat dvě osobnosti do jedné – jak už jsme říkali na začátku, letošní Bobber je kombinací loňského Bobberu a Bobberu Black. Ten nebyl jenom černý, měl i technické odlišnosti. A nový Bobber je vlastně víc Bobber Black.

Co je samozřejmé, že model 2021 dostává ten stejný High Torque agregát, jako všechny výše jmenované dvanáctistovky, tedy s lehčím vnitřkem, lepší reakcí a silnějším středním pásmem. Pokud si potrpíte na číslice, tak si za uši zapište 78 koní při 6100 otáčkách a 106 Nm při 4000. Tenhle motor je celý černý (s výjimkou vrchních žeber jako u ostatních modelů) a vlastně je černá celá motorka včetně nového budíku.

Nový Bobber vypadá drsněji, ale není to jen zásluha té barvy. Svůj nemalý podíl na tom má také masivnější přední 47mm vidlice, jež vede nové 16“ přední kolo namísto devatenáctky – prostě celý předek je z Bobberu Black. Z čeho budou mít majitelé určitě radost, to je větší 12litrová nádrž, nahrazující tu předchozí, která měla objem pouze lehce přes devět litrů. Přitom to na ní ani není skoro vidět. Ale tak je to vlastně se všemi těmi upravenými Bonnevilly – skoro to nepoznáte, ale jsou jiné. Decentní evoluce. Pro každý z modelů má navíc Triumph připraveny desítky prvků doplňkové výbavy.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 25 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist