ktm_srpen




Nový Triumph Tiger Sport 660 chce na vrchol třídy

U Triumphu to takhle prostě mají. Při popisování nových motorek velmi často uvádí slovíčko class leading, tedy nejlepší ve třídě. Superlativy se to v PR článcích hemží obecně, jenže u Triumphu je to ve většině případů pravda. Z téhle motorky asi malý Tracer, případně obnovený Versys, nebudou mít dobré spaní.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pro letošní sezónu Triumph celkem úspěšně namířil na střední třídu projektil jménem Trident 660, ze kterého se pro rok příští klube ještě o něco univerzálnější kalibr proti konkurenci. Triumph o tom nikde přímo nepíše, ale je logické, že novinka staví na povedeném základu Tridenta. Řadový tříválec je identicky naladěný na 80 koní a 64 newtonmetrů. Tato maxima nastupují v 10 250 respektive 6 250 otáčkách a dle Triumphu je Tiger díky těmto číslům nejsilnějším strojem v kategorii. Když se podíváme na nejbližší konkurenci, má částečně pravdu. Tracer 7 a Versys 650 mají 73 a 69 koní doplněných o 68 a 64 newtonmetrů. Přesněji řečeno to tak bylo, protože u Kawasaki čekáme na Versyse 650 Euro 5. Když si to ale shrneme, tak koní má Tiger nejvíc, v krouťáku ho o pár drobných porazí Tracer. Výkon ale nejspíš nebude tím hlavním, co bude rozhodovat v prospěch nebo neprospěch Japonců či Brita. Spíš to bude samotná koncepce motoru, kde se střetávají řadové dvouválce s tříválcem, který přece jenom nabídne trošku jiné svezení. Krouťák ve spodu, silné střední pásmo a nejvýraznější vršek, slovy továrny přístupný sportovní charakter s typicky jemnou a lineární dodávkou výkonu. O tom se s Triumphem rozhodně přít nebudeme. Navíc v tomhle segmentu dává hladký příjemný lineární motor s dostatkem síly ohromný smysl.

Hladkou dodávku koní a krouťáku na zadní kolo navíc hlídá elektronický plyn ride-by-wire a dvojice jízdních režimů Road a Rain. To jsou v porovnání s nejbližšími konkurenty také body navíc, i když zrovna tenhle příjemný motor nějaké škrcení výkonu zrovna dvakrát nepotřebuje. Ale motorka i s ohledem na možnost seškrcení pro řidičák A2 míří také na začátečníky, tak proč ne. Zvlášť, když jízdní elektronika člověka nijak neomezuje a platí to i pro ABS či nastavitelnou kontrolu trakce s možností úplného vypnutí. To je zase věc, kterou u konkurence nenajdete. Veškeré nastavování a čtení dalších údajů se odehrává skrze kombinovanou přístrojovou desku, opět známou z naháče, tentokrát ale v rošku jiném obalu. Vše se pohodlně ovládá z řídítek a údaje se ukazují ve vrchní polovině na inverzním LCD displeji, ve spodní pak na malém barevném téeftéčku. To je samo o sobě sice pěkné, mnohem hezčí je ale možnost příplatkové konektivity nabízející kromě klasické telefonní správy také turn-by-turn navigaci. Když už jsme v tom výčtu chytrostí a technologií, zmíníme také kompletní LED osvětlení s blinkry disponujícími funkcí automatického vypínání. U takto pěkně vybavené motorky nám chybí snad akorát USB nabíjení v základu.

Aby tohle všechno mohlo fungovat, potřebujeme k tomu taky zbytek motorky. Její páteří je ocelový trubkový rám doplněný o pěknou kyvnou vidlici. Vede jí jednoduchý tlumič Showa s možností nastavení předpětí, který má navíc své seřizovací kolečko vytažené za levou spolujezdcovu stupačku. Když půjdete pohledem o kousek výš, najdete decentní podsedlovku s integrovanými držáky příplatkových bočních kufrů, hned vedle pěkná madla spolujezdce a na první pohled celkem prostorně vypadající jednodílné sedlo. To má poměrně rozumně nastavenou výšku na úrovni Tracera (835 milimetrů), tak jen uvidíme, jak to bude s celkovým prostorem na palubě. V tom Tracer oproti zástupci Kawasaki mírně ztrácel a Trident také není nijak přerostlá motorka. Na to si ale budeme muset počkat, při prohlížení novinky si ale všimneme, že stupačky jsou oproti nahatému Triumphu umístěné o dost níž a víc vpředu. Ona celkem logicky je celá ergonomie jezdce objímajícího 17litrovou nádrž dost jiná, o dost víc vzpřímená a uvolněná. Přitom bude svírat kónická hliníková řídítka a schovaný bude za plexištítem jednoduše nastavitelným jednou rukou. Právě jsme se dostali do přední části motorky, kde najdeme obrácenou 41mm vidlici Showa s rozdělenými funkcemi pro každou nohu a zdvihem 150 milimetrů, což je stejná hodnota jako pro zadní tlumič. Na spodku přední vidlice jsou pak dvoupístky Nissin a dvojice 310mm kotoučů, které možná nevypadají nijak světově, ale brzdit umí překvapivě dobře. Na chvilku se ještě zastavíme u samotných kol. Ráfky s pěticí paprsků obouvají pneumatiky Michelin Road 5 v sedmnáctipalcovém rozměru. Proto také bereme jako výhradní konkurenty právě Kawasaki, která se snad pro příští rok vrátí, a Yamahu.

Popis techniky máme za sebou, teď je na čase vzhled. I když, má to cenu? Triumph prostě dělá poslední dobou krásné motorky a Tiger Spor 660 není výjimkou. Dravý, originální, decentní, elegantní, jeho vzhled jde popsat asi hodně slovy, málokdo by ale asi použil výraz ošklivý. Na to jsou tu jiní adepti. Triumph svou novinku nabídne hned ve třech barvách – v modré, v červené se stříbrnou grafikou a v decentní šedé.

Kromě detailů na špičkové úrovně je Triumph známý také svou nabídkou příslušenství, která čítá přes 40 položek. Boční kufry už jsme zmínili, cestovatelé je můžou doplnit ještě o velký 47litrový topcase, nechybí možnost vyhřívaných rukojetí, konektivity, je možnost připlatit za oboustranný quickshifter nebo třeba monitoring tlaku v pneumatikách. Takhle vybavený Tiger vyjde určitě o dost dráž než samotný základ. Základní cenu zatím neznáme, jakmile se ji dozví český dovozce doplníme, takže zatím můžeme jenom hádat. V Británii je Tiger o cca 14 % dražší než Trident, takže by se jeho cena mohla pohybovat kolem 230 000,-, ale berte to opravdu jako hrubý odhad. Přesnou cenu doplníme hned, jak ji budeme vědět, první kousky by se u dealerů měly objevit už na konci ledna 2022.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist