husqvarna_svartpilen_801_2




Novinky Triumph naživo: V hlavní roli Tiger 1200

A rozjíždíme to po roce zase! Jelikož se veletrh Motosalon opět konat nebude, připravujeme pro vás virtuální Motosalon 2022 a přehlídku novinek letošního roku, jak postupně přicházejí na showroomy, začínáme u Triumphu. Tam je superstar jasná…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Britská značka z Hinckley slaví letos 120 let své existence, v dubnu 1902 se začaly prodávat první motocykly Triumph, a na konci minulého roku oslavila také miliontý vyrobený motocykl v novodobé éře od doby, kdy ji z klinické smrti před třemi dekádami resuscitoval John Bloor. Dneska je ve vedení značky jeho syn Nick a Triumph jede svá prodejní maxima, když ve fiskálním roce 2020-2021 (který u Triumphu končí v červnu) prodal 76 000 strojů, které se vyrábějí v Thajsku. Tedy vlastně už nejen tam, ten nárůst prodejů znamenal, že Triumph vrátil část výroby zpět do Hinckley, kde by se z CKD kitů dodaných z Thajska mělo letos postavit zhruba 10 000 motocyklů. Půjde o Tigery 900, možná Speed Triply a zcela jistě zde vznikne i část produkce nových Tigerů 1200. A v Česku si teď můžete prohlédnout první kus!

Tiger 1200

Ten první kousek, který se v Česku (a také na Slovensku) bude v následujících týdnech vyskytovat, ještě není tak úplně prodejní. Jedná se o prototyp, který se importérovi podařilo zajistit z Anglie, aby si ho zákazníci mohli osahat a vyzkoušet na vlastní kůži, akorát tedy bez jízdních zážitků, nastartovat nejde. U jednotlivých dealerů se bude točit na týdenní bázi, k vidění bude vždy od úterý do pátku, přičemž zastávky jdou po sobě v pořadí České Budějovice, Brno, Bratislava, Banská Bystrica, Olomouc a Hradec Králové. Začínalo se minulý týden samozřejmě v Praze u importéra, a tam jsme pro vás nového Tigera vyrazili důkladně prozkoumat s kamerou i foťákem.

Nový Tiger 1200 přichází přesně po 10 letech od premiéry jeho předchůdce, s nímž se Triumph vlastně poprvé postavil ikoně velkých adventur, BMW R-GS. Motorka, která přichází teď, nemá s předchozím Tigerem, který v průběhu let nesl různá doplňková přízviska (nejprve Explorer, poté všechna ta písmenka XC a XR), společného snad vůbec nic. A začíná to už označením, které v Triumphu chvályhodně zjednodušili. Nabízet se bude v pěti verzích, z čehož tři budou silniční (GT, GT Pro, GT Explorer) a dvě terénní (Rally Pro, Rally Explorer). Rozdíly budou ve výbavách a také v tom, že obě varianty Explorer nabídnou větší dojezd díky obrovské 30litrové nádrži namísto standardní 20litrové. Motorka, která je u nás aktuálně k vidění, je zřejmě v nejočekávanější specifikaci Rally Pro, tedy ta s offroadovými ambicemi. Poznáte ji bezpečně podle velkého 21“ předního kola s vyplétaným bezdušovým ráfkem Akront, vzadu je poctivá osmnáctka, takže opravdu terénní kombinace. Verze GT mají liťáky a vpředu s 19“, jak byste čekali, ovšem pozor, vzadu najdete též osmnáctku! Rozdíl je také v odpružení, gétéčka disponují zdvihy 200 mm, varianty Rally nabídnou 220 mm. Ve všech případech dostanete semiaktivní tlumiče Showa.

Sezení je samozřejmě u „relíčka“ vyšší, nicméně těch 875 mm se sedlem v nižší poloze je celkem v pohodě i pro 174cm prcky mého typu. Když si sezení zvýšíte na 895 mm, už je to fakt docela žirafa, ale pořád nemáte pocit, že by každé zastavení mělo skončit katastrofou. Proč, to si řekneme dále, teď ještě krátce k tomu nastavování sedla. Princip je jednoduchý, klíčkem odemknete sedlo spolujezdce, které sundáte, a po odjištění plastové páčky byste měli to řidičovo vytáhnout směrem dozadu. Doufejme, že to bylo jenom záležitostí tohoto prototypu, že to nešlo zrovna snadno, gumové konce na koncích kovových tyček, jejichž přesunem do horní či spodní polohy si ladíte výšku sedla, totiž jsou o fous větší, než by bylo záhodno pro plynulý posun v připravených kolejničkách. Vlastně ven šlo to sedlo ještě dobře, zpátky už podstatně hůř. Ale jak říkám, snad to byla jen záležitost tohoto předprodukčního kusu. Princip je to každopádně jednoduchý a funkční.

A proč vám vyloženě nevadí, ani když se sedí hodně vysoko a mácháte nožičkami ve vzduchu? Protože nový Tiger 1200 je proti té předchozí almaře úplně jiná motorka, která zhubla (podle verze) až 25 kg! Dříve to byl prostě panský kočár, teď tahle verze Rally Pro působí opravdu jako motorka, s níž se nemusíte bát vyrazit do terénu, pakliže na to máte dovednosti. Mně se dokonce stalo faux pas – když jsem přišel na prodejnu do pražských Modřan, hledal jsem, kde je dvanáctistovka schovaná, protože ta motorka přede mnou, která je ke mně postavena čumákem, je přeci devítistovka. Až po chvíli mi došlo, že devítistovka stojí o kus dál a přede mnou je opravdu ta nová dvanáctka. No jo, je to trochu širší… Z boku už je to potom samozřejmě jasnější, ale pořád je nová dvanáctistovka podstatně blíže devítistovce než svému předchůdci. A není to jenom barevným provedením.

Ale nechápejte mě špatně – když si na dvanáctistovku sednete, víte hned, že to je vlajková loď. Jízdní pozice je velice prostorná a tužší sedlo nabídne tolik místa v předozadním směru, že já bych se na něj vešel dvakrát. Na šířku je tak akorát, není to rozlehlý gauč, nýbrž sedlo, které vás neomezuje, když se postavíte do stupaček. Ty mají vyjímatelné gumy, které jsou jen nacvaknuté, žádné šroubování, takže úprava před vjezdem do terénu je velice rychlá. Ještě otočit trnem zadní brzdy, čímž si ji trochu zvýšíte, a můžete se postavit. A ta jízdní pozice vestoje je hodně přirozená, možná by se pro čistě terénní hrátky hodila řídítka ještě o malinký kousek výš, ale na univerzální stroj je to velice dobré. Řídítka sedí do rukou jak při stání, tak při sezení. Paráda. A po celou dobu cítíte, jak je ta motorka štíhlá a relativně (na svou kategorii) lehká. Otázkou je, jak s vámi nadšení bude sdílet spolujezdec, jehož sedlo mi přijde poměrně krátké, řekl bych, že konkurence nabídne víc. Na druhou stranu, působí pohodlně, stupačky jsou v dobrém místě, že nemáte moc ohnutá kolena, a madla po stranách jsou taky fajn.

Co se mi moc líbí, je nový systém nastavování rozumně velkého (v terénu nebude omezovat) plexi fakt jedním prstem, stačí zatlačit nahoru nebo dolů a jen cítíte, jak v mechanismu cvakají zoubky. Ochranu proti povětří dále zajišťují malé průhledné deflektory vedle pléga, na rukojetích jsou plastové kryty a vaše kolena poměrně pěkně kryje nádrž, resp. její kryt, který v sobě má zabudované ještě chladiče. Ty jsou po stranách kvůli tomu, abyste zaprvé mohli posunout motor blíž k přednímu kolu, což zlepšuje jízdní vlastnosti, a zadruhé mají lépe vytahovat teplo pryč z motorky, takže by nový Tiger neměl tolik topit. A že tepla bude v motoru asi dost, tříválec stejné platformy jako ve Speed Triplu, tedy s objemem 1160 cm3, je tady vyladěný na 150 koní a 130 newtonmetrů! Nechybí u Triumphu v poslední době propagovaná T-klika (vlastně takový tříválcový Big Bang) a díky bohu, že se podařilo zachovat kardan. To bude pro Brita velká konkurenční výhoda, zejména když se konstruktéři prsí, že má zvládat i terénní hrátky.

Ač nefunkční prototyp, nabízí vystavený Tiger možnost aspoň zapnout bezklíčkové zapalování a prozkoumat 7“ TFT displej. Intro má pěkné, akorát to načtení budíku by mohlo být o pár vteřin rychlejší. Potom se před vámi objeví grafika, kterou známe už ze Speed Triplu, tedy kruhový otáčkoměr s údaji uprostřed, další se vyvolávají po straně po zmáčknutí některého z tlačítek na řídítkách. Tady pro Triumph nemám zrovna slova chvály, s logikou tohoto ovládání bojovali už loni kluci při testu Speed Triplu RS a vyloženě intuitivní není ani tady. Ale když tu motorku budete mít doma a nebudete ji střídat s jinými, naučíte se to. Dříve než někdy na přelomu března a dubna to ale nebude, to by se první prodejní kusy měly dostat na náš trh. Ceny začínají na 450 tisících za základní GT a končí na 572 tisících za Rally Explorer. Objednávat je samozřejmě můžete už teď.

Speed Triple 1200 RR

Stejná cenová hladina a stejné ovládání (menšího 5“) displeje se stejnou grafikou, to jsou atributy, které se váží i k druhé letošní novince Triumphu. V Hinckley to vzali opačným směrem – zatímco běžně to funguje tak, že se vezme kapotovaná motorka, kterou očešete, dáte jednodílná řídítka a vznikne streetfighter, loni totálně předělaný dvanáctistovkový Speed Triple vznikl nejprve ve verzi RS jako streetfighter a letos přijíždí verze RR, která má nízká řídítka a neo-retro polokapotu.

Tedy, ono toho je víc, co se v tom 60tisícovém příplatku (512 místo 454 tisíc) ukrývá. A co je rozhodně dobrá zpráva, že zatímco RS je v těch svých matných tmavých barvách až trestuhodně nenápadné, tak RR je prostě nádherné. Tady fakt vidíte, za co ty prachy dáváte. Vystavit v obýváku? Klidně, s chutí. Už ta základní bílá je krásná, ale s hlubokým tmavě červeným lakem je to vyloženě lahoda. Baví vás kolem ererea chodit a prohlížet si ty detaily a spoustu karbonových prvků v kokpitu, pod nádrží, blatníček…

Co se techniky týče, je tady proti RS zásadní rozdíl, a sice že RR je vybaveno semiaktivními Öhlinsy Smart EC 2.0. To je další z věcí, které takhle při statickém obhlížení dělají pořádnou práci při dojmu z motorky. V menu si můžete přepnout, jestli chcete adaptivní funkci, nebo „pevné“ nastavení, tedy když se vám zrovna podaří trefit ten správný čudlík… Nicméně v sedle RR bude určitě lepší se soustředit hlavně na jízdu a ne nějaké displeje. Jízdní pozice je poměrně přísná, dost vás protáhne, a i když i s náplněmi váží Speed pod dva metráky, při manipulaci na místě cítíte, že máte pod sebou plnotučný superbike. A věřím, že se tak bude i chovat. Tohle je motorka pro ty, co chtějí stylovku, ale ne veterána. Takový neo-Thruxton na steroidech.

Tiger Sport 660

Tuhle motorku už jsme vám představili dostatečně detailně při prvním testu v prosinci, takže pokud chcete vyloženě jízdní dojmy, podívejte se na tento odkaz. U prodejců si již můžete prohlédnout první prodejní kousky a já jsem se teď po dvou měsících rád rozpomněl, jaké to v prosinci v Portugalsku bylo. Tiger Sport je poměrně kompaktní motorka, která má ale docela dlouhé sedlo pro řidiče, takže se na něm neztratí ani větší postavy. Design je jednoznačně líbivý, i když jednoduchý, a stejně jako u dražších modelů vás i tady baví prohlížení detailů a toho, jak je celkový design čistý, uklizený.

Zároveň samozřejmě nepřehlédnete, že jde o rozpočtovku, ale dobře udělanou. Je tady přesně to, co zákazník, který si jde pro motorku za 225 tisíc, potřebuje. Přední vidlice nastavitelná není, zato zadní péro si můžete nastavit hydraulicky. Komponenty jsou od Showy a fungují moc pěkně, stejně tak brzdy. Jednoduché dvoupístky od Nissinu, a přitom koušou jak vzteklý čokl. Plexi se nastavuje vlastně stejným způsobem jako na dvanáctistovce Tiger, jen musíte víc zabrat, je tady přehledná přístrojovka s konektivitou, dva jízdní režimy a spousta možností příplatkových doplňků. Škoda jen, že sem kvůli výfuku pod motorem nedáte centrální stojan. Ale to u konkurence, kterou je Kawasaki Versys 650 a Yamaha Tracer 7 za úplně stejnou cenovku, vlastně také ne. Vzhledem k dlouhým servisním intervalům, agilitě podvozku i charakternímu tříválci by Tiger Sport mohl být klidně králem silničně laděných adventur střední třídy. Uvidíme, co na to zákazník.

Speciální edice

Modelové novinky má Triumph pro rok 2022 tři, ty jsme si představili výše. Ale kromě nich má ještě „barvičkové“, když ke spoustě modelů nabízí pro letošek také speciální edice. I ty už jsou u dealerů k vidění a vždy jsou za příplatek 19 000 Kč k základu. U malých Bonnevillů s cenou do 300 tisíc se možná zákazník bude trochu rozmýšlet, u těch dražších modelů je to ale skoro bezpředmětné. Zejména když ty speciálky vypadají, jak vypadají, což prezentuje třeba Rocket 3 ve variantě 221. V té je k dostání jak muscle-naked R, tak cruiser GT a je to vždy o hlubokém červeném laku a černých doplňcích včetně nápisu 221 na nádrži. Proč zrovna 221? Odpověď hledejte v maximálním točivém momentu monstrózního 2,5litrového tříválce…

Téměř celou řadu Bonneville si potom můžete pořídit ve speciální edici Gold Line, netýká se to akorát modelů Street Twin a Thruxton RS, které mají jiné edice. My jsme z „goldek“ měli možnost prozkoumat Bonneville T100 v zeleno-stříbrné a Scrambler 1200 XC a Bonneville Bobber v červeno-černých a zejména u té dvojice dražších modelů bych se vůbec nerozmýšlel. Na těch ručně malovaných zlatých linkách je cosi neodolatelného…

Pokud máte na nové Triumphy spadeno, klidně vyrazte k dealerům se podívat naživo. Tiger Sport 660 i Speed Triple 1200 RR už na showroomech najdete, stejně tak barevné speciální edice, akorát toho nového Tigera 1200 to chce vychytat, aby zapůjčený prototyp byl k vidění v daný termín zrovna u vašeho prodejce. Žádné speciální akce momentálně zastoupení Triumphu pro zákazníky naplánované nemá, ale mrtvo samozřejmě také nebude. Až se udělá trochu počasí, začnou se na jednotlivých dealerstvích zprovozňovat testovací stroje, abyste se mohli svézt, a když všechno klapne, měli bychom se na konci léta těšit na další ročník oblíbeného srazu majitelů Triumphů.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist