ktm_listopad




Suzuki se vrací k chlazení olejem, zatím jen v Indii

 Čekání na evropské novinky, které nás čekají za necelý měsíc z veletrhu EICMA v italském Miláně, si můžeme ukrátit sledováním dálných trhů, kde se produktová nabídka velkých výrobců dost liší. Suzuki teď v Indii přišla se sportovní kapotovanou dvěstěpadesátkou s novým výkonným motorem a překvapivě to není vodník.

Kapitoly článku

Možná jste stačili postřehnout, že Suzuki v Indii pořádá Gixxer Cup. Ovšem pokud se domníváte, že jde o tradiční anglickou přezdívku motocyklů řady GSX-R a půjde o soutěž šestistovek nebo litrů, jste totálně vedle. Gixxer je totiž skutečně název modelu prodávaného v Indii a jde o malý motocykl s jednoválcem o objemu 155 cm3, který má 14 koní i newtonmetrů. Nabízí se buď jako naháč, nebo v kapotovaném provedení SF. A ne, podoba s evropskými motocykly GSX-R125 a GSX-S125 tam není vůbec žádná.

Letos v létě přišla indická Suzuki s úplně novým motocyklem, od kterého si hodně slibuje. Sice má v nabídce i čtyři velkoobjemové motocykly, známé i od nás (Hayabusu, V-Stroma 650XT, GSX-S750 a GSX-R1000R), jenže ty si může dopřát jen velmi málo Indů. Nový Gixxer 250, resp. Gixxer SF 250 tam bude plnit funkci střední třídy. A Indové teď na začátku října při závodech Gixxer Cupu dokonce představili i jeho závodní verzi! Je tedy vysoce pravděpodobné, že napřesrok se tento pohárový závod bude jezdit už na nových čtvrtlitrech.

Co nás mohlo na indické dvěstěpadesátce, již pravděpodobně pouze s výjimkou Nepálu nenabízí žádná další asijská země, zaujmout natolik, že o ní píšeme? Její motor. Suzuki čtvrtlitr už dávno má a používá ho ve více modelech. Pamatujete nahatou Inazumu 250 a její kapotovanou cestovní ségru Inazumu F? Ty v nabídce předloni vystřídal hezky sportovně tvarovaný model GSX250R, jenž je ovšem pořád tím samým strojem, akorát v jiném hávu. A jen pár dalších změn dělí Inazumu od adventury V-Strom 250. Všechny tyhle modely kromě podvozku spojuje také motor, dlouhozdvihový dvouválec o výkonu 25 koní a točivém momentu 23 Nm. Děsnej nezmar. Ten motor nemá naléhavost moderních sportovních agregátů, on prostě jenom tak jede. Jemně, nenásilně, s minimální spotřebou. Říkal jsem si, že určitě musí pocházet odněkud z Indie.

No a vidíte to, Indové na něj ukázali dlouhý nos a přišli s jednoválcem. Ovšem s velmi zajímavým. Když vám řeknu, že má jednovačkový rozvod OHC a nemá vodní chlazení, začnete si myslet něco o GN250. Prostě nějaké obstarožní dýchavičné jádro, které bude možná spolehlivé a úsporné, ale to je asi tak vše, co se o něm dá říct. Jenže druhá část informací pochází z čistě moderních strojů: tenhle motor má totiž čtyři ventily, je silně krátkozdvihový (76 x 54,9 mm), používá vstřikování a šestistupňovou převodovku a má Suzuki Easy Start System, kdy stačí ťuknout do čudlíku a startér točí, dokud motor neblafne. Výkonové parametry jsou velmi pěkné, 26,5 koně při 9000 otáčkách a 22,6 Nm při 7500. To jsou stejná čísla, jaké na místním trhu nabízí Honda CBR250R s dvouvačkovým vodníkem, a je to víc, než kolik dává čtvrtlitr v F.B Mondialu Sport Classic 300i, který známe od nás.

V čem je tedy zakopaný pes? V tom chlazení. Suzuki celá 80. léta ve sportovních strojích odmítala instalovat vodní kabát, jako měly konkurenční ZXR či FZR, protože měla svůj vlastní pokrokový systém SACS (Suzuki Advanced Cooling System), který coby chladicí médium používal olej. Motory byly chlazeny částečně vzduchem a částečně olejovou náplní, jež měla dva okruhy – jeden mazací, druhý chladicí. Sice toho oleje bylo potřeba víc a byl víc namáhaný, ale zase odpadala chladicí kapalina, plášť, další pumpa… Bylo to jednodušší a lehčí řešení. Nový Gixxer SF má chlazení nazvané SOCS, což je zkratka pro Suzuki Oil Cooling System a je to už jen čistě olejové chlazení. Chladicí žebra tady úplně chybí, agregát zvenčí vypadá jako chlazený vodou , přestože není. Zajímavé. Na litrové superbiky to asi nebude, ale v rozumně namáhaném malém objemu by to mohlo být dostačující.

VIDEO: Jak funguje SOCS?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Když už jsme mluvili o tom, že je olejové chlazení lehčí než vodní, nepřekvapí, že Suzuki je lehčí než Honda. A docela o dost, stroj s křídlem na nádrži váží 167 kg, zatímco samuraj 161 kg, oba přitom mají ABS. Suzuki je vůbec sportovněji postavená, má široké pneumatiky stejných rozměrů, jaké se kdysi dávaly na Mita a Aprilie RS, a vepředu velký 300mm kotouč. Přístrojová deska je plně digitální, nemohou chybět světla z LED diod, hezky vypadá také výfuk.

 

Milovníci starých poměrů na našem webu tohle pochopitelně nikdy neocení, nicméně když se podíváme na to, co se vyrábí po roce 2000, je tenhle Gixxer SF opravdu celkem sportovní stroj. Jestli se dostane někdy do Evropy? Vzhledem k přicházející normě Euro 5 opravdu velmi pochybujeme. Nicméně věříme, že v Asii bude časem pohánět celou novou řadu motocyklů.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist