yamaha_demo_tour




Suzuki představuje novou Katanu a upravené GSX-R 1000

Na rozdíl od jiných výrobců, nechala si Suzuki své novinky na nadcházející modelový rok až na právě probíhající veletrh. A má tady co nabídnout. Vedle upraveného GSX-R 1000, stává se nejzásadnější novinkou japonské značky hlavně úplně nová Katana.

Kapitoly článku

Dlouho jsme čekali a těšili se, že Suzuki reinkarnuje svůj dnes již legendární název Katana a teď je očekávaná novinka konečně venku. Kromě názvu má zpět svůj ikonický vzhled, odkazují zpět do raných osmdesátých let.

Právě vzhled má potenciál stát se hitem. Ostře řezaná polokapotáž Katany, v níž dominuje hranatý světlomet, se zdála být parádní a nadčasová už v roce 1981 při původním uvedení, a nejinak je tomu i dnes. Právě přední partie zůstala historickému předchůdci stoprocentně věrná včetně log, což novince prostě sluší. Zároveň je tu ale několik ryze novodobých prvků. Jmenovat lze třeba zadní blatník uchycený přímo na kyvce nebo fakt, že je veškeré osvětlení motorky realizováno LED diodami. Jistou kontroverzi docela určitě vzbudí nízko umístěný výfuk, jehož černá koncovka navazuje na masivní „hrnec“ katalyzátoru. To je holt daň za splnění nejnovějších emisních limitů.

V hliníkovém rámu, do značné míry totožném s GSX-S 1000, se našlo místo na litrový řadový čtyřválec, převzatý ze stejného modelu. Stejně jako GSX-S má nová Katana podladěný motor, převzatý z ostřejšího GSX-R starší generace, vyráběné mezi lety 2005 a 2008. Agregát byl naladěný pro potřeby naháče na 150 koní a dostal vyhlazenou křivku točivého momentu, excelující hlavně v nízkých a středních otáčkách. Maximum krouťáku je nastaveno na 108 Nm při 9 500 otáčkách za minutu.

Novinka se sice nedočkala přeplňování, ale zejména pro puristy se jedná spíš o dobrou zprávu. Už teď je nám docela jisté, že ani s atmosférickým plněním nebude Katana s litrovým motorem žádný lenoch. Motor využívá sání s dvojicí škrticích klapek pro každý válec, má snížená vnitřní tření a odlehčené písty. Zejména pro méně zkušené jezdce disponuje elektronika taky asistentem pro jízdu v nízkých otáčkách, kdy pomáhá s rozjezdy a plynulým proplouváním městskou dopravou.

Jelikož je Katana jen do určité míry překopaná GSX-S 1000 a některé prvky jsou dokonce zcela totožné, taky pozice za řídítky je spíše naháčová. Sedlo je 825 mm nad zemí a jezdce přivítají klasická vysoká řídítka, ale taky digitální budík, zobrazující nejrůznější údaje.

Vpředu se o pružení starají obrácené vidlice KYB o průměru 43 mm, disponující plejádou nastavení, vzadu potom podobně nastavitelný centrální tlumič. Bezpečné zastavení mají na starosti dva čtyřpístkové brzdiče vpředu, zakusující se do kotoučů o průměru 310 mm. Jednotku ABS dodala společnost Bosch a k dispozici je pochopitelně i systém kontroly trakce, nastavitelný ve třech úrovních účinnosti. Nádrž na standardním místě má objem 12 litrů.

Katana se tedy tváří slibně, ale novinek je víc. Spíše drobných změn se dočkal pro rok 2019 zmiňovaný supersport GSX-R 1000, potažmo jeho lépe vybavená verze R. Navenek je toho jen poskromnu. Oba modely si dopřejí novou grafiku na kapoty a baňatý výfuk po pravé straně je nyní černý, doplněný tepelným chráničem pro spolujezdce.

O něco zásadnější je obutí nových pneumatik Bridgestone Battlax Racing Street RS11. Ty disponují novým dezénem a při stejném výkonu v zatáčkách by se měly méně opotřebovávat. K dvojici brzdových kotoučů vpředu vedou u vychytanější GSX-R 1000R pancéřované hadice a naopak levnější standardní GSX-R 1000 dostala ve standardu oboustranné rychlořazení, které bylo až dosud za příplatek.

Střelci, co to myslí opravdu vážně s okruhovým ježděním, by měli ocenit taky nastavitelný čep kyvky, měnící geometrii rámu. Tato technologie, převzatá ze závodních motorek, se v běžné produkce vyskytuje jen výjimečně.

Kromě zmíněného, zůstalo u GSX-R 1000 vše při starém. V hliníkovém rámu pořád zurčí litrový čtyřválec o výkonu 202 koní, o odpružení se starají špičkové komponenty Showa BPF potažmo BFF u verze R a k mání je celá plejáda elektronické asistence, sahající od kontroly trakce až po rozjezdový launch control.

Oficiální video Suzuki Katana

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Oficiální video Suzuki GSX-R1000 a GSX-R1000R

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 6 Kč
DoktorMax přispěl 6 Kč
Capt.Orr přispěl 6 Kč
standamz přispěl 6 Kč
Kaja-SV přispěl 6 Kč
vopák přispěl 6 Kč
Bulit69 přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
Zdenda6 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist