Suzuki Katana s drobnými změnami a cesťák GSX-S1000GT

Japonská Suzuki nepatří mezi značky, které by chrlily jednu novinku za druhou, a raději sází na promyšlené stálé portfolio, což je přístup, který má něco do sebe. Nové modely navíc představuje průběžně. Pro Miláno si ale nechala aspoň lehce upravenou Katanu, nicméně větší zájem mezi lidmi určitě bude o první osobní setkání s novým cesťákem GSX-S1000GT.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ano, nejste sami. I my jsme čekali faceliftovaný V-Strom 650, jenž poslední upgrade prodělal v modelovém ročníku 2017 zároveň s litrem, z něhož se před dvěma lety stala deset-padesátka se zajímavým hranatým designem ve stylu starých DR Bigů. Nicméně nestalo se tak a V-Strom 650 jede stále dál ve standardní i XT verzi v identickém designu, a jelikož má motor homologovaný nově na Euro 5, klidně takhle může vypadat ještě dalších pár let. Ale stejně tak ho může Suzuki představit za měsíc v úplně jiné podobě, ona nám ta pandemie s významem veletrhů dost zamávala a výrobci jednoznačně začali preferovat online premiéry. Inu, uvidíme. Každopádně v Miláně vystavuje Suzuki novinky 2022, které už známe, a přidává ještě pár drobností pro Katanu, s nimiž jsme zatím tu čest neměli. Prohlédnout jste si mohli i závodní modely.

Katana

Že nám ta motorka prokoukla! Pokud ale začínáte hledat fotky původního modelu, představeného v roce 2020, abyste zjistili, které plasty jsou jiné a jestli tu není také odlišné světlo, tak vás hned zastavím – všechno je při starém. Vlastně až na řídítka, která jsou nově uložena v gumě, ale toho si těžko všimnete očima. Jediný rozdíl je v barvách. Když Katana před dvěma lety přišla, Suzuki ji nabarvila tak, aby připomínala svého legendárního předchůdce ze 70. let, tedy stříbrnou a černou. Teď Katana dostává pro změnu barvy, které jsou čistě soudobé, a jak matovky moc nemusím, tak tady zvedám všechny palce nahoru. Na výběr bude mezi matnou modrou metalízou a matnou šedou, přičemž obě provedení potěší ještě zlatými kluzáky přední USD vidlice (dříve černé), dvoubarevným sedlem a hlavně barevnými ráfky, zlatými nebo červenými. Ty pozvednou každou motorku. V zadní části také už nebude řvát do světa červená pružina centrálního tlumiče, bude šedá. Že Kataně moderní matné barvy sluší, to jsme viděli už v dubnu, kdy Suzuki udělala virtuální stánek na zrušenou Tokyo Motorcycle Show, tyhle nové evropské jsou trochu jiné a řekl bych, že i hezčí.

Ovšem Katana 2022 není jenom o barvách, přičemž další změny se dají odhadovat docela jednoduše. Jelikož je Katana pouze jinak oblečené GSX-S1000, dostává stejné úpravy, jakými disponuje agresivně tvarovaný naháč, představený už před půlrokem – mimochodem už jsme ho měli i v testu. Takže motor a elektroniku. Řadový čtyřválec, jenž má kořeny v kultovním GSX-R1000 K5, plní normu Euro 5 a fakt to není jenom o jinak nastavené řídicí jednotce – jsou tady jiné vačky, pružiny, napínák, spojka, výfuk, airbox… Zvýšení maximálního výkonu ze 150 na 152 koní při 11 000 otáčkách sice potěší, ale daleko důležitější je výrazné vyčištění křivky ve středním pásmu, kde to dříve bylo pěkné schodiště.

S tím vyhlazením pomáhá již avizovaná elektronika, řízená novou 32bitovou jednotkou přes CAN sběrnice. Katana dostává elektronický plyn a asistenty sdružené do zkratky S.I.R.S., tedy Suzuki Intelligent Ride Systém. To máte tři motorové mapy (výkon stejný, liší se průběh a reakce na plyn), pětiúrovňovou kontrolu trakce (dříve tři), obousměrný quickshifter, Suzuki Easy Start System a Low RPM Assist, prostě samé věci, nad nimiž puristé budou protáčet panenky, ale ve finále Kataně opravdu prospějí. Hlavně to rychlořazení! Trochu škoda, že se inženýři trochu víc nerozvášnili i u LCD displeje. Ten dostává další segmenty na indikaci zvoleného motorového režimu plus aktivního rychlořazení, jinak rozložení i font jsou stejné a upřímně řečeno, konkurence tyhle věci umí líp. V Suzuki alespoň přidali měnící se podbarvení, v noci je jantarové, ve dne bílé – tak snad to bude čitelnější než doposud.

GSX-X1000GT

Gétéčko představila Suzuki před dvěma měsíci, ale konečně v Miláně ho vidíme naživo. A fakt je to hodně zajímavá motorka, ono taky jsme si za tu dobu už na ten neotřelý design trochu zvykli. Technicky je to samozřejmě stejná písnička jako Katana, tedy základ v novém GSX-S1000, zde doplněný o cestovní schopnosti – posez je uvolněný, kapotáž vypadá, že bude krýt slušně, a hlavně se tady koukáte na úplně jiný (a lepší) barevný 6,5“ TFT displej s konektivitou. Proč ho nemůžou mít i ostatní modely?

GSX-S1000 & GSX-S950

Tyhle dva stroje sice Suzuki představila již v první půlce letošního roku, ale jedná se o modely 2022, tak v našem výčtu novinek z Milána nemůžou chybět. A proč je dáváme dohromady? Protože vypadají úplně stejně a rozeznáte je pouze podle přední vidlice a brzdových třmenů, plus samozřejmě podle grafiky a barev. Technicky jsou to také naprosto identické motorky, vybavené litrovým čtyřválcem, a jediný zásadní rozdíl, kvůli němuž se jmenují každá jinak, je ve výkonu. Tisícovka má 152 koní, zatímco devět-pade jich nabídne pouze 95. Důvod? Možnost seškrtit na polovinu (35 kW/48 koní) pro řidičák A2. Urostlí osmnáctiletí tak dostávají možnost, řídit rozměrově opravdu velkou motorku, nemusejí se pořád krčit na nějakých SV650 a jim podobným. I tady je ale potřeba se do nového hranatého vzhledu trochu zakoukat a platí to i pro setkání tváří v tvář, nejen na obrázcích.

 

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist