ktm_cervenec




Hvězdy závodního světa se chystají na rychlostní rekordy

Max Biaggi a Guy Martin. Těžko hledat někoho, kdo by tyhle dva pány neznal. Biaggi jako šestinásobný mistr světa proslul svou bohatou kariérou v MotoGP a WSBK, Guy Martin je zase díky svému zápalu a lásce ke všemu benzinovému miláčkem nejen fanoušků road racingu. První jmenovaný se chystá na elektrickém speciálu Voxan pokořit 330 kilometrů v hodině, druhý s konvenčním druhem pohonu míří také na číslici 300, jenže s tradičními britskými jednotkami rychlosti.

Možná si na zmínku o Biaggiho plánech pamatujete. Informovali jsme o nich prvně loni v květnu, kdy si spolu s francouzskou značkou Voxan respektive Venturi plácli. Venturi je totiž nový vlastník značky Voxan, která už s tou původní bohužel nemá moc společného. Ale to vůbec nevadí. Díky mateřské společnosti Venturi může vzniknout dostatečně šílený stroj pro „Šíleného Maxe“. K překonání rychlostního rekordu potřebujete hlavně dvě věci – dobrou aerodynamiku a pokud možno co nejvyšší možný výkon motoru. První zajistí klasická aerodynamická kapotáž, tu známe z většiny podobných strojů. V tomhle případě jí navrhl Sacha Lakic, muž, co stojí například za vzhledem bývalých dvouválcových Voxanů. Kapoty jsou samozřejmě vyrobené kompletně z karbonu a jejich tvar vznikal v aerodynamickém tunelu.

Nouze by neměla být ani v případě výkonu. Venturi má totiž s rychlostními rekordy své bohaté zkušenosti. Například její poslední speciál VBB-3 poháněly elektromotory o výkonu 3000 koní a od roku 2016 drží rekord mezi elektrickými stroji s hodnotou 549 km/h. Krom toho dělá také do závodů Formula E a právě motor z tohoto automobilového speciálu má Maxovi udělit potřebnou rychlost. V útrobách závodní formule má motor 350 koní a šílených 969 Nm, k překonání rychlostního rekordu by měl být stroj naladěný na 367 koní a zatím blíže nespecifikovanou hodnotu krouťáku. K tomu je potřeba samozřejmě také pořádný zdroj elektrické energie, v tomhle případě jde o soustavu složenou z 1470 článků, která je schopná vyprodukovat 317 kW. A protože jsou to baterky, tak taky něco váží, v tomhle případě to je víc než polovina hmotnosti stroje, která činí 140 kilogramů.

No, a teď si na chvíli chytněte svůj chytrý telefon, vyždímejte z něj plný výkon nebo ho dejte na rychlé nabíjení. Nezdá se vám najednou nějaký horký? Jasně, baterie se zahřívají a teď si představte co asi budou dělat na stroji, kde jich je tolik. Ale chlazení mají ve Venturi opět promyšlené. Není tu klasické vodní chlazení s radiátorem a ventilátorem. Místo toho je za sedlem umístěná nádoba se suchým ledem, skrz kterou se čerpá chladící médium. No, ani tak by nás asi do sedla nikdo nedostal. Zkrátka dost šílená technologie a kdo jiný by na ní měl sednout, než ten, kterému se přezdívá stejným přídavným jménem. Původně měl svůj rekordní pokus odjet během letošního léta, ale všichni víme, co dělo a stále děje, takže je termín pokusu posunutý na příští léto.

Zatímco v případě představení Biaggiho na jeho novém stroji nemáme moc informací o dosažených výsledcích, u Guye Martina to je jiné. Ten opět vytáhl svou upravenou Hayabusu, se kterou míří za metou 300 mil za hodinu s pevným startem. Aby to bylo dostatečně jasné, 300 mil za hodinu je 482 km/h! S pevným startem! Pokud by se to Guyovi povedlo, byl by prvním člověkem na světě, který to dokázal. A nakročeno má slušně. Loni v září ustanovil nový britský rekord, když s pevným startem zajel 270,965 mil za hodinu. Tentokrát se bez zadní kapotáže a sedla, ve větru a s kluzkým asfaltem dostal „jen“ na 247 mph (397 km/h). Prostě pohoda, jenom testování, znáte to… :)

Pro tuhle rychlost to chce taky nějaké ty koně. Potřebné stádečko pod Guyovým zadkem pochází z notně upravené Suzuki Hayabusa, kterou pro Martina upravil Jarrod ‘Jack’ Frost ze společnosti Holeshot Racing. Motor má stejný objem jako sériovka, takže 1340 kubíků, ale všechno ostatní je uvnitř jinak. Výsledkem je více než 830 koní na zadním kole! K tomu je tu samozřejmě nový podvozek s extra dlouhou zadní kyvnou vidlicí a aerodynamická kapotáž. Tak jsme zvědaví, jestli taková porce výkonu bude stačit, každopádně oběma jezdcům držíme palce, protože to budou potřebovat. Překonávání rychlostních rekordů je nebezpečný sport, což dokazuje Američan Bill Warner, současný držitel rekordu, který svůj pokus o prolomení 300 mph s pevným startem nepřežil.

Bill Warner

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist