gmoto_lambretta2




Burgman 400 dostal kontrolu trakce a plní Euro 5

Těmito dvěma informacemi v nadpisu by článek o čtyřstovkovém Burgmanu od Suzuki mohl začít a zároveň i skončit. Ale to by k legendě nebylo fér a navíc ta euro-pětka nebyla úplně zadarmo. Co se tedy na Burgmanu 400, jenž přijde na trh až později tento rok coby model 2022, změnilo?

Kapitoly článku

Pamatuji si to, jako by to bylo dnes. Psal se rok 1998 a Suzuki přišla s pěkným maxiskútrem, který měl do té doby naprosto nevídaný objem motoru 400 kubíků. Čtyřstovka ve skútru, proboha proč? Do té doby všem stačila dvěstěpadesátka. Dnes jsou čtyřstovky v maxiskútrech střední třída… Ovšem u Suzuki se Burgman 400 opět dostává na pozici největšího člena rodiny, šestpade už sežraly euro-normy, a je to vlastně takové stylové pokračování. Do nové éry Euro 5 stále s tím modelem, který to před více než 20 lety všechno začal. A jen tak mimochodem, až se vám nějaká značka bude chlubit, že prodala sto tisíc kusů nějakého modelu, tak se jí můžete vysmát do předních světlometů. Suzuki svého Burgmana, v Japonsku nazývaného Skywave, nabízela v Evropě, Asii a Severní Americe, kromě čtyřstovky ještě v objemech 125, 200 a 650, a do prosince 2020 jich dokázala prodat neuvěřitelných 760 000 kusů! Jasně, Honda Super Cub se svými desítkami milionů za půl století to není, ale tady se bavíme o prémiovém maxiskútru a dvou dekádách existence. Asi není jasnější signál pro potenciální zákazníky, že s Burgmanem vedle nešlápnou.

Burgman 400 je navíc skútrem, který nepotřebuje upravovat každý druhý rok, aby si dokázal přitáhnout pozornost. Doposud si vystačil se třemi generacemi, druhá přišla v roce 2006 a třetí 2018. Do ní můžeme počítat i nyní představený model 2022, neboť ten je zvenčí úplně stejný, když dostává akorát jedno nové barevné provedení, matnou stříbrnou s modrými koly a prošíváním sedla, k již známé šedé a černé. A budu zcela upřímný, mně to vůbec nevadí, že se designéři v Japonsku nepokoušeli o nějaké „změny pro změny“, Burgman 400 má takový ten styl solidního elegána, na kterého je spoleh, a vypadá dobře i po těch pár sezónách.

Úplně 100% stejný ovšem, samozřejmě kromě již zmíněné barvy, nový Burgman 400 jako ten dosavadní není. Že máte tu čest s novinkou, poznáte, až se posadíte na palubu. Na pravém řídítku totiž přibyl čudlík kontroly trakce a na displeji mezi dvěma krásnými ručičkovými budíky vidíte její ikonu. Trakce je jednoduchá jednostupňová a je fajn, že ji můžete snadno deaktivovat a nepotřebujete se přitom hrabat složitě v nějakém menu. Když si vzpomenu, jak jsem šílel na jednom nejmenovaném evropském maxiskútru při snaze zdolat kratičký nezpevněný úsek do mírného kopce u chalupy, když ta bestie akorát stála a kuckala a já to zaboha nemohl nikde naklikat… Opačnou činnost, tedy brzdění, bude hlídat nová jednotka ABS, jež je o 36 gramů lehčí než ta současná. Tady ovšem přemýšlím, jak s touto informací u skútru s hmotností 218 kg naložit…

Kdo má technická data čtyřstovkového Burgmanu v malíčku, tak ví, že přibral 3 kg. A z dat motoru uvidí i velice lehké poklesy maximálních hodnot, ale je to fakt o chloupek a navíc u skútru je to hodně o naladění variátoru. Každopádně nově se Burgman 400 bude moci pochlubit parametry 21,5 kW/29,2 k při 6300 otáčkách a 35,2 Nm při 4900 otáčkách, ovšem maximálka se zvedla o dva kiláčky na 135 km/h. Všechno samé drobnosti, což platí i pro spotřebu – ta průměrná zůstává na rovných 4 l/100 km, při rovné šedesátce po rovince ale motor bude brát o decku méně, konkrétně 3,68 l/100 km. I to je zásluhou přísnější euro-normy, která konstruktéry donutila sáhnout do motoru a podívat se efektivitu jeho hospodaření s přiděleným palivem.

Srdcem Burgmanu 400 i nadále zůstává dvouvačkový jednoválec s kapalinovým chlazením a objemem rovných 400 cm3, jenomže nově v jeho hlavě najdeme dvojici zapalovacích svíček a také systém sekundárního spalování vzduchu. Velice lehoučce se také změnilo časování ventilů, výfuk zůstal, sací vačka ale otevírá o chloupek později. Ještě lepší rozprášení paliva má na svědomí 16dírkový vstřikovač namísto 10dírkového a čmoudíky účinněji likviduje výfukové potrubí s dvojicí katalyzátorů, dříve tu byl jeden osamocený. Přidejme nakonec ještě informaci o systému Suzuki Easy Start, kdy stačí ťuknout do tlačítka a startér točí, dokud motor nenaskočí, a víte o Burgmanu 400 modelového ročníku 2022 vše.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 20 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist