Statistiky registrací za 2024: Nárůst prodejů kvůli Euro 5+ a slevám?
Text: Filip Tichý | Foto: Filip Tichý | Zveřejněno: 16.1.2025 | Zobrazeno: 8 349x
V loňském roce bylo v ČR registrováno celkem 30 330 nových motocyklů, což je slušný nárůst o více než 14 % v porovnání s rokem 2023 s celkem 26 575 registracemi nových motocyklů. Jak ale ukazují statistiky za jednotlivé měsíce, začátek zimy se nesl ve znamení slev a registrací na prodejce kvůli normě Euro 5b.
To ovšem nic nemění na tom, že motorkám se na našem trhu dařilo. Mimo jiné i díky cenovému zápolení mezi novými čínskými značkami a zavedenými japonskými a evropskými výrobci jsou na trhu výkonné velkoobjemové stroje za hodně atraktivní ceny. Za všechny jmenujme třeba CFMoto 800MT s 398 prodanými stroji a Hondu XL750 Transalp se 400 registracemi. Ovšem titul nejprodávanější velké motorky si i letos zasloužilo BMW R 1300 GS/GSA, po součtu standardního GS a modelu Adventure je registrací hodně přes 400 (díky uživateli bledemon za datovou rešerši z výpisů kódů modelů). Než se ale dostaneme k jednotlivým kategoriím, pojďme se podívat na celkovou situaci.
Jak se dařilo jednotlivým značkám
Prodejům nových motocyklů mezi hlavními značkami již tradičně drtivě dominuje Honda s celkem 6686 prodanými motocykly a skútry. Její podíl na trhu se sice snížil z loňských 26 procent na letošních 22 procent, ale i tak je její náskok drtivý. Podle celkové statistiky za kategorii L by na druhém místě měla být značka CFMoto s rovnými 3000 stroji, ovšem po odečtení čtyřkolek je mezi motocykly a skútry na druhém místě Yamaha s 1967 registrovanými stroji. Třetí místo patří KTM s 1635 ks, která v registracích ale tak trošku „podváděla“ a v prosinci registrovala pár stovek strojů na dealery. Ovšem nebyla v tom sama, podobný postup zvolily i další značky, důvody si vysvětlíme v druhé části článku. Ve statistikách hodně vynikají tři skokani roku, kteří vloni razantně povyskočili v číslech prodejů. Jmenovitě je to CFMoto s 1559 registracemi motocyklů (předloni 870), BMW s 1460 stroji (předloni 1154) a Aprilia s celkem 1333 mašinami (předloni 997).
Jsme na serveru Motorkáři.cz, takže nás zajímají hlavně motorky. Jak budou vypadat statistiky, když oddělíme zrno od plev, to znamená motorky od stopětadvacítkových skútrů? Výsledek sice není úplně přesný, protože odečte i stopětadvacítkové motocykly, ale základní představu poskytne. I po odečtení skútrů a malorážek vítězí Honda s 3810 motocykly a maxiskútry, ale na druhém místě už se bezpečně usadila značka CFMoto s 1559 motocykly. Třetí je KTM s 1530 stroji, následuje BMW 1460 motocyklů a Yamaha 1210 motocyklů.
Teď trochu přeskočíme a vynecháme menší objemy, kde statistiky nic zajímavého neodhalují. Podíváme se na větší motocykly 500-800 cm3, kde v minulosti tradičně kralovaly hlavně japonské značky.
A poslední objemová kategorie patří opravdu velkým mašinám nad 800 cm3, tady už je jasná dominance BMW.
Další zajímavá čísla
S růstem prodejů nových motocyklů souvisí i fakt, že se vloni dovezlo mnohem méně ojetin. První registrace ojetých strojů v ČR byly vloni pouze 12 536, strojů, jen rok předtím to bylo mnohem víc, celkem 16 067 mašin. Zajímavé číslo ukázaly dovozy ojetin Jawa ve výši 1161 motocyklů s průměrným (!) stářím 57 let. To dokazuje, že je tu stále vlna zájmu o veterány české výroby.
U automobilů bylo vloni velké téma rostoucí počet elektrických vozů, které stát zadotoval formou příspěvků v celkové výši téměř jedné miliardy korun. U motocyklů je elektrický pohon stále doménou spíš malých přibližovadel, prodávaných v různých supermarketech, které tvoří drtivou většinu z 1325 registrovaných strojů. Z velkých motocyklů se na našem trhu prodalo pouze 7 strojů Zero, slušný úspěch s elektrickými skútry měla Honda s 23 kusy a ještě víc se dařilo BMW s celkem 37 elektrickými skútry.
Prosincové registrace a šance na slevy?
Jak už jsem naznačil, rok 2024 byl speciální, protože 1. ledna 2024 začala platit přísnější emisní norma Euro 5b, označovaná také jako Euro 5+. Ta sice nezvýšila celkové limity vypouštěných škodlivých látek a ponechává i stejný limit hlučnosti 80 dB(A), ale vyžaduje podstatně přísnější kontrolní mechanismy. Je nutné průběžné sledování stavu katalyzátoru a u většiny nových modelů je nyní třeba použít ještě další lambda snímač za katalyzátorem, aby bylo možné porovnávat údaje a sledovat stav katalyzátoru po celou dobu jeho životnosti. Když emise budou dlouhodobě víc než 20 % nad homologačním limitem, na přístrojovce se rozsvítí chybová kontrolka poruchy a majitel musí zamířit do servisu. Praktické důsledky jsou diskutabilní, tato změna sice má potenciál vylepšit emisní zátěž, která ale u velkých motocyklů tvoří jen mizivou část z celkové dopravy.
Nová část předpisů Euro 5b se vztahuje na všechny nové modely uvedené na trh v roce 2024, ale od 1. ledna 2025 se vztahuje na úplně všechny prodávané nové motocykly. I z toho důvodu řada značek letos nabízí hodně zajímavé podzimní slevy na modely 2024. Aby dopad na plánování importérů a na celý český trh nebyl tak destruktivní, ministerstvo dopravy podobně jako v roce 2021 povolilo výjimku v podobě omezeného počtu kusů od každého modelu, které je možné i s homologací podle Euro 5 ještě doprodat během následujících dvou let. Importéři motocyklů musí do konce letošního roku ministerstvu dodat seznamy VIN těchto motocyklů. Pokud vám tedy nějaký šedý dovozce v lednu nabídne model 2024 za podezřele výhodnou cenu, zbystřete, takovou motorku možná v ČR vůbec nepřihlásíte na značky!
Schválně se podívejte na prosinec, poslední oranžový sloupeček v grafu výše. To je skok, co? Oficiální importéři a autorizovaná dealerství během podzimu připravili hodně zajímavé slevové akce, ale i tak se v prosincových registracích motocyklů letos objevil pořádný výkyv, kdy bylo registrováno navíc téměř 2000 nových motocyklů v porovnání s prosincovými statistikami v předchozích letech a jen menší část byly registrace na soukromého provozovatele, tedy finálního vlastníka. Nemalý počet motocyklů Euro 5 importéři zaregistrovali do provozu tzv „na dealery“ a tyto motocykly většinou budou v nabídce za zvýhodněné ceny. Když se podíváme na statistiky registrací v prosinci, z řady výrazněji vybočuje třeba KTM s 445 registracemi nebo Aprilia s 247 stroji.
Výhodná sleva ale nemusí být vždy jednoznačně výhodná. Velká část zavedených značek své modely 2025 kromě úpravy motoru doprovodila také větším či menším faceliftem a celkovým vylepšením. Pokrok jde totiž stále dál, a když už výrobce musel stávající model rozšířit o novou elektroniku a snímače, v řadě případů se tím také podařilo získat nová data a zapracovat i na softwaru řídicích jednotek a nejen předejít snížení maximálního výkonu, ale naopak také navýšit zátah v těch nejvyužívanějších otáčkách. Výše uvedená výhodnost podzimních slev tak rozhodně neplatí stoprocentně, protože nové a lepší funkce i aktualizovaný design nových modelů 2025 můžou podstatně zamíchat kartami a znamenat i výhodnější koupi.
Jak na situaci reagují hlavní značky? Zeptali jsme se tří velkých importérů
Za nejprodávanější značku Honda situaci komentoval Petr Kříbala, Honda Central Europe: „Přechod k nové Euro normě již tradičně znamená poměrně velkou modelovou obměnu. Pro rok 2025 přichází Honda s dvacítkou nových či inovovaných modelů, zákazníci tedy budou mít z čeho vybírat. Zároveň to ale přináší tlak na doprodej letošní série a tím i možnost velmi výhodného nákupu modelů Euro 5 do konce tohoto roku. V našem případě jsou to velmi atraktivní nabídky na modely jako např. populární skútr PCX125 nebo velmi oblíbený Transalp s velkou sadou příslušenství už v základní ceně.“
Na slevy upozorňuje i Eduard Šlampa ze společnosti Journeyman CZ, dovozce motocyklů CFMoto: „Značka CFMOTO nabízí pro zákazníky v segmentu čtyřkolek zajímavé akční balíčky s praktickým příslušenstvím k vybraným modelům. U motorek pak může zákazník v prodejní síti Journeyman CZ v ČR i SR narazit na mimořádně zajímavé ceny motorek s rodokmenem 2024. Na přechod na novou normu jsme byli připraveni a skladové zásoby motocyklů tak v normě EU5 nepřesáhly nějaká velká čísla. O to větší však může být pravě teď zájem o určité typy motorek, jako například o letošní nejprodávanější motorku ČR, cestovně terénní enduro CFMOTO 450MT, které ještě na některých prodejnách potenciální zákazník, když bude mít štěstí, najde.“
Za společnost Piaggio Group, která v ČR nabízí značky Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio a Vespa, doplňuje Adam Žert: „V naší dealerské síti na přelomu roku pořídíte za zajímavé ceny zejména skútry. Aprilia SR GT 125 teď začíná pod 80 tisíci, to je výrazné snížení, začínala se prodávat před dvěma lety za sto tisíc. Na velmi zajímavou cenu 65 900 Kč klesla cena jednoho z nejprodávanějších modelů Piaggio Liberty a pozadu nezůstává ani Vespa GTS, kde se cena dle jednotlivých modelů změnila až o 17 tisíc. Z motorek se pak nejvíce vyplatí sáhnout po modelu Aprilia Tuareg, který už v základu zlevnil o 30 tisíc korun.“