ktm_duben




Royal Enfield vzpomíná na trialky 50. let

U indické značky se poslední rok všechno točí kolem nových dvouválců. Ovšem neměli bychom zapomínat, že základem jejího portfolia jsou jednoválcové stroje v čele s modelem Bullet. To je nejdéle vyráběný motocyklový model na světě a Royal Enfield teď přichází s edicí, která jinak celkem nevýrazný Bullet mění v objekt naší touhy.

Kapitoly článku

Novinka se jmenuje Bullet Trial Works Replica, což je opravdu dlouhé označení. Sice by se tahle motorka vůbec nemusela jmenovat Bullet, mnohem více nám svou očesanou zádí připomíná model Classic, jenže ony jsou vlastně technicky stejné, takže je buřt, jak je nazvete, a v tomhle případě jméno Bullet má své velké opodstatnění v minulosti.

Model Bullet začala tehdy ještě britská značka Royal Enfield vyrábět v roce 1932 a za těch 87 let nebyla výroba přerušena! Jasně, dnešní Bullet je něco jiného než ten ze 30. let, ale prostě Bullet tady od toho letopočtu je pořád. Každý rok, a snad mu to ještě nějaký čas vydrží. Vždycky platil za extrémně spolehlivý stroj, což zejména v první půlce minulého století byla vlastnost, kterou si majitelé cenili víc než výkonu nebo nějakých designových kudrlinek (které tehdejší motocykly beztak neměly). A platilo to i pro závodníky. Tehdy se vlastně výrobci různých závodů účastnili především proto, aby prokázali odolnost svých strojů v extrémním nasazení.

Zatímco dnes je trial na okraji zájmu veřejnosti (škoda, je to nádherný sport), tehdy byl důležitý. Vlastně to svého času byly jediné terénní závody a vůbec nepřipomínaly dnešní akrobacii ve výškách po jednom kole. Spíše takové enduro, kde záleželo na schopnosti přenést výkon na kluzké podloží, ovladatelnosti a spolehlivosti. V tom Bullet exceloval, už v roce 1935 si na své konto připsal dominantní vítězství v prestižní soutěži International Six Days Trial (ISDT), o dva roky později potom získali jezdci na Bulletech (motory 250, 350 a 500) 37 medailí z trialových závodů včetně šesti zlatých z ISDT.

Byl to ale poválečný Bullet 350, představený v prototypové variantě v roce 1948 a o rok později už prodávaný sériově, vybavený zadní kyvnou vidlicí s olejovými tlumiči, který změnil trialový svět. A společně s ním jistý Johnny Brittain, který vládl trialu neskutečných 15 let. Něco jako dneska Toni Bou. První zlato z ISDT získal v roce 1950 a v následujících letech dokázal dvakrát vyhrát náročnou soutěž Scottish Six Days Trial (1500 km terénem během šesti dnů), dvakrát Scott Trial, dvakrát British Experts Trial… Právě úspěchy Bulletů v trialových soutěžích vedly indickou armádu k tomu, že v roce 1952 objednala 800 těchto motocyklů pro své horské patroly v oblastech Kašmíru a Radžastánu a o tři roky později vznikla společnost Enfield India.

Bullet Trial Works Replica je vzpomínkou na Bullet 350 z roku 1949, na němž jezdil Johnny Brittain. My bychom tuhle motorku dneska označili za čistokrevného scramblera v tom starém stylu. Úpravy na podvozku žádné (zdvíhy 135 a 80 mm nejsou na žádné skákání), na motoru jakbysmet, jen se prostě motorka trochu očeše a upraví. Na kola, vpředu 19“ a vzadu 18“, se nazuly hrubé pláště. Přední chromovaný blatník je zkrácený, zadní vlastně úplně jiný. Zadek totiž připomíná model Classic, taky je tady jednodílné odpružené sedlo, ale za ním se usídlil malý nosič, který má unést 15 kg nákladu! Kolik smějí vézt vzadu dnešní velká cestovní endura, třetinu?

Scramblerovská jsou vyšší řídítka s hrazdičkou a především výfuk, který má koncovku zvednutou do nebe. Parádní prvek! Motorku si budete moci vybavit pěti příplatkovými prvky, a to malými padáky, hliníkovým šusplechem pod motor, číselnou tabulkou, krytem hrazdičky a grilem na přední světlo. A to je vše. Víc prý na blbnutí po lesních a polních cestách nepotřebujete. Když tohle stačí v Himálaji, v Brdech musí taky.

 

V Indii se Trial Works Replica bude prodávat ve dvou verzích, které od sebe rozeznáte podle barvy rámu. Červenou má 350, zelenou 500. Menší motor dává 20 koní a 28 newtonmetrů, ale je krmen karburátorem, takže v Indii také zůstane, ovšem větší pětikilo se stříkačkou a parametry 27 k/41 Nm by se ale do Evropy dostat mohlo, vždyť normální Bullety se tady běžně prodávají. ABS na obě kola tady také nechybí. Teď to bude spíš o tom, aby celou produkci nespolkl indický trh, protože své kupce by si tyhle „trialky“ našly i u nás!

VIDEO

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 27 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



Continental
Objednat reklamu
TOPlist