globalmoto_duben_nolan




Royal Enfield představil evropskou verzi cruiseru Meteor 350

Je to skoro přesně měsíc, co indická značka Royal Enfield představila svůj zbrusu nový model, cruiser jménem Meteor 350. Ten na domácím trhu nahrazuje model Thunderbird X a od začátku bylo jasné, že se podívá i dále do světa. Teď jsme se konečně dočkali evropské verze, která je… Stejná!

Kapitoly článku

Fakt, do šroubku. Tohle je poměrně velké překvapení, protože aspoň nějakou změnu jsme čekali, když už jsme si museli měsíc počkat. Tedy vlastně jo, dvě odlišnosti tam jsou – indická varianta má navíc „sárí-guard“, tedy v Indii obvyklý kryt zadního kola, aby se tam vaší paní nezamotal její elegantní ohoz, a držák RZ vpředu pod světlem. Tyhle dva prvky na evropské variantě chybějí. Ale jinak je stejná a stejně naladěný je i motor. Meteor 350 je totiž globální model a jeho agregát plní jak indickou normu BS6, tak evropskou Euro 5, jež si jsou velice blízké.

VIDEO: Royal Enfield Meteor 350

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Nicméně ono to nějaký důvod mělo, tohle časové posunutí, ať už to byla finalizace evropských cen nebo kdovíco jiného, a podle online tiskové konference, kterou k představení Meteoru 350 evropská pobočka Royal Enfieldu tento týden uspořádala, je evidentní, že na tomhle modelu značce bude hodně záležet. Jak už řekl šéf Royal Enfieldu Siddharta Lal v předloňském rozhovoru týkajícím se tehdy nových dvouválců 650, jeho značka je zvyklá jít vlastní cestou a necpat se tam, kde je přeplněno. I proto tedy nejspíš objem 350, přestože Evropané dnes, když nemají pod zadkem minimálně půllitr, jsou nesví. Jenže on 350 je tradiční evropský objem (a fakt se to nebere podle Jawy) a jak potvrdil Simon Warburton, šéf vývoje RE z evropské pobočky sídlící v britském Bruntingthorpe, s žádným dalším zvětšováním se nepočítá. Nebude třipade pro Indii a pětistovka pro Evropu, Meteor byl vyvinut takhle, takhle funguje s podvozkem a navíc prý dynamicky působí hodně porovnatelně s již nevyráběnými OHV pětistovkami.

Co do síly samozřejmě nemůže třistapadesátka s pětikulí soupeřit, jejích 28 koní a 41 Nm nemá, ale má jiné kvality. Tohle je úplně nový motor, od základu, dokonce ani s Himalayanem nemá nic společného. Má rozvod OHC a vyvažovací hřídel, to je proti starším agregátům obrovská změna, a také je chlazený jak vzduchem, tak olejem. Z objemu 349 cm3 dokáže vydolovat 20,2 koně a 27 newtonmetrů, a i když Meteor není vlastně o nic lehčí (191 kg proti 195 u verze Classic 500), motor má být živější a mělo by to dát právě tu podobnou dynamiku jako u Bulletu 500. Ba co víc, díky tomu vyvažováku tady budou i delší jízdy vyššími rychlostmi snesitelnější a příjemnější než na starém vibrátoru. Přitom ale pořád bude mít nezaměnitelný charakter Royal Enfieldu s typickým zvukem a zátahem odspodu, však je to také pořádný dlouhozdvih s rozměry 72 x 85,8 mm.. Krásně je to slyšet na videích - buď v tom nahoře, nebo na další stránce.

Moment, padlo tady slovíčko „příjemnější“? Trefa! Tahle charakteristika by pro Meteor 350 měla platit beze zbytku. Taková milá motorka pro každý den. Když jsem tak koukal na tu prezentaci a jak o Meteoru mluvili všichni ti vývojáři, dávalo mi to čím dál větší smysl. Jízdní pozice je cruiserová, ale ne extrémní, nohy jsou pokrčené a ne natažené, řídítka výš, ale ne ape hangers. Rám je mnohem tužší, odpružení pohodlné – za tím jsou spousty (údajně milion, jestli jsem dobře pochytil) testovacích kilometrů po mnoha silnicích celého světa v rukách různých typů jezdců i důkladné testování na „vytřasadlech“ v továrnách v Čennaji i Bruntingthorpe. Žádný drncák, jak někdy cruisery vzhledem k nedostatečným zdvihům odpružení dokáží být, vpředu je zdvih 130 mm, vzadu bohužel netušíme, ale mělo by to být dost na rozbité indické silnice, občas postrádající asfaltový povrch, i evropské městské záludnosti. Čili na českých komunikacích by Meteor měl být jako doma. Brzdy jsou kotoučové a velké, vpředu 300, vzadu 270 kotouč, samozřejmě s dvoukanálovým ABS. Jeden z britských novinářů se také ptal na to, jak bude motocykl odolávat nástrahám místní zimy, a Simon Warburton mu odpovídal, že stroj byl koncipován na opravdu každodenní jezdění, tedy i v nasolených silnicích, na nichž by neměl trpět jinak než jiné stroje. Žádná pokojová květinka, prostě motorka „sedni a jeď“. Tomu odpovídají i servisní intervaly 10 000 km.

Royal Enfield Meteor 350 by měl být motocykl pro hodně širokou zákaznickou skupinu – na městské dojíždění do práce i výlety mimo město, na přechod z malých objemů, pro navrátilce do jedné stopy, pro studenty, začátečníky i zkušené jezdce jako další stroj do garáže. Znáte to, když se snažíte udělat motorku pro kohokoli, nakonec nemusí být pro nikoho, nicméně doba se s příchodem Covidu a potřebou prostředků individuální mobility zásadně mění a dostupná a snadno ovladatelná jednostopá vozidla jednoznačně budou vytlačovat ty velké drahé silné motocykly. A tohle bude Meteor splňovat skvěle. Měl by být za hodně zajímavou cenu, ta česká ještě není úplně definitivní, neboť stroje se k nám dostanou zřejmě až na počátku května, takže na její finalizaci je ještě brzy, ale jestli se nějak nezblázní euro, měli bychom být do 120 tisíc korun. A to i pro nejdražší ze tří verzí. Tou nejlevnější je Fireball, verze s černými výfuky, blatníky i kastlíky a jen červenou nebo žlutou nádrží a stejně barevnými proužky na ráfcích. Nad ní je Stellar, což jsou celobarevné modely (vínová, tmavě modrá a matná černá) s chromovanými výfuky, řídítky a opěrkou pro spolujezdce, a nejdražší bude Supernova, modro-černá nebo hnědo-černá varianta s hnědými sedly, opěrkou a plexi.

Všechny varianty budou mít na řídítkách vedle velkého kulatého budíku, kombinujícího po obvodu rychloměru a uvnitř LCD displej se všemi potřebnými údaji, také menší barevný kulatý TFT dislej. Na tom se budou zobrazovat informace navigace Royal Enfield Tripper, která bude propojena pomocí appky s vaším smartphonem. Jde o „turn-by-turn“ navigačku, čili žádné zbytečnosti, jen šipky a vzdálenost. Funguje na platformě Google Maps, pěkná ukázka je opět ve videu na další straně.

Co se také hodně řešilo, byly doplňky. V téhle oblasti Indové opravdu hodně zamakali a na Meteor připravují spousty originálního příslušenství, nosiče, jiná sedla, třeba jenom padáků je asi osm druhů. Customizace je další z hesel moderního světa a pro zákazníka je samozřejmě vždycky příjemné, když ví, že daný komponent na jeho motorku 100% pasuje a ještě na něj má od výrobce motocyklu záruku. Ta mimochodem u Meteoru 350 bude tříletá bez omezení kilometrů plus by k ní měla být ještě tříletá záruka mobility, jejíž přesná podoba se teprve dolaďuje. Tenhle Royal Enfield možná nebude výjimečným strojem po stránce výkonů či designu, ale ve finále by to pro Indy mohla být hodně dobrá trefa, co se prodejů týče. Správná motorka ve správný čas? Uvidíme za pár let.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 27 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PajaSP přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
SLAY přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
JURA35O přispěl 3 Kč
šrekvtx přispěl 3 Kč
Hery22 přispěl 3 Kč
Vladimir přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist