QJMotor ukazuje café racer s motorem V4 a velké cestovní enduro s tříválcem

Expozice značky QJMotor patří na milánském výstavišti mezi ty fakt velké. Číňané vystavují přes 60 motocyklů a skútrů a ve většině případů se jedná o novinky pro evropský trh, vedle nich si navíc do Milána přichystali ještě pět světových premiér.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

QJMotor jako značka je vlastně docela mladá, založena byla teprve před pěti lety. Ovšem QJMotor jako výrobce, donedávna známý jako Q.J. nebo Qianjiang Motorcycle, oslavil letos 40. narozeniny, a to otevřením úplně nové hi-tech Industry 4.0 továrny. Od roku 2012 je nepřetržitě jedničkou na čínském trhu v segmentu nad 250 cm3, vyrábí modely pro Harley-Davidson, Peugeot nebo Kymco, patří mu Benelli, závodí v MotoGP a WSBK, prodává ve více než 150 zemích světa, a když se podíváte do výrobního katalogu pro poslední kvartál letošního roku, tak v něm na více než 250 stranách najdete snad 150 různých modelů nejen motocyklů a skútrů, ale i sajdkárů, čtyřkolek, ATV, SSV či malé městské elektroauto. A u spousty z nich v technických údajích stojí E5+, čili homologováno pro Evropu podle nejnovějších platných norem. Bude tedy jenom na národních importérech, jaké modely se rozhodnou dovážet. To jenom pro představu, jak moc vážně to Číňané s tím útokem na Starý kontinent v posledních letech myslí… Není v našich silách ukázat všechno, co QJMotor v Miláně vystavuje, zejména když mnoho modelů vůbec do Česka nepůjde, proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější.

EQVVS 600 Café Racer

Opticky asi největší lákadlo na celém stánku, koncept café raceru s motorem V4 známým už z cruiseru SRV 600 V. Jenomže tady ten unikátní motor je jenom jedním z prvků, které „stojí za to“. Tenhle kafáč je totiž krásným designérským cvičením, a to jak po stránce stylingu, tak konstrukce podvozku. O vzhledu si každý udělá svou představu, ale asi se nemusíme bavit o tom, že kdyby vám tuhle motorku někdo předhodil s tím, že ji udělalo nějaké slovutné italské studio, tak jenom pokýváte hlavou a řeknete, že jasně, je to vidět. Tedy ono je klidně možné, že ji Italové dělali, vždyť tam QJMotor má také svůj vývoj… Co praští do očí člověka milujícího techniku, je zajímavě řešený dvojitý hliníkový rám, Číňané jej nazývají Structural Bridge Frame, jenž sedí jakoby nahoře na motoru, jenž má v sobě integrovaný čep neméně působivé kyvné vidlice. Fascinující je, že i když EQVVS, tedy Kůň, je aktuálně zcela jistě pořád ještě koncept, Číňané už u něj udávají technická data i plnění normy Euro 5+! Nicméně jsme přesvědčení, že o tom, jestli se tahle motorka někdy na Starém kontinentě bude prodávat, rozhodne až její přijetí na domácím trhu – pro pár Evropanů ji určitě Číňané dělat nebudou… Pokud by vás zajímaly technikálie, tak vězte, že motor je vidlicový čtyřválec 561 cm3 s parametry 51 kW (69 koní) a 53 Nm, sedmnáctipalcová vyplétaná kola obutá do sportovních gum 120/180 mají osy vzdálené od sebe 1465 mm, sedí se v 802 mm a s plnou 16litrovou nádrží má motorka vážit 205 kg.

Rino900

Zatímco nad kafáčem slintají romantici, tahle druhá novinka slavící na veletrhu EICMA svou světovou premiéru přitahuje pozornost praktičtěji založených motorkářů. Doposud byl největším modelem v kategorii dobrodružných cestovních strojů SRT 900 S/SX, tedy mohutný stroj vybavený řadovým devítistovkovým dvouválcem. Velký, hřmotný a sice pohodlný, ale také docela těžký. Rhino 900 ADV, ovšem v katalogu uvedený i jako SRT 900 X3 či Rhino 900 ADV, je stroj úplně nové koncepce a pod kapotáží s hodně agresivním tvarováním se ukrývá úplně nový řadový tříválec o objemu rovných 900 cm3 (vnitřní parametry 78 x 62,7 mm), který jsme zatím u kvéjéčka v ničem neviděli. Motocykl je postavený na kolech 19“/17“ a navzdory zubatému vzorku to bude spíše silniční záležitost, jak napovídá výška sedla nastavitelná do dvou poloh 815 a 830 mm nebo světlost 185 mm. Rhino se má vyrábět ve dvou verzích, Touring Expedition s integrovanými nosiči a nastavitelným plexi, a Sport Adventure s kompaktnější zádí a ostřejší geometrií – čert ví, jestli nebudou třeba i jiná kola, jako to mají všechny stávající modely SRT-S… Každopádně nový tříválec se pyšní moc pěknými hodnotami 88 kW/120 koní při 10 000 otáčkách a 93 Nm při 8000 otáčkách, a jelikož má celá motorka vážit 220 kg s plnou 20litrovou nádrží (pokud si Číňané zase ten výraz „curb weight“ nevysvětlují po svém), mohlo by jít o dynamicky i ovladatelností výrazně odlišné svezení od toho, co nám QJMotor servíroval doposud. Čínská odpověď na Yamahu Tracer 9? To ukáže až budoucnost.

SRK 450 RS

Nová generace supersportu pro mladé. Kvéjéčko u nás sice nikdy kapotovanou čtyř- až pětistovku nenabízelo, ale značka jako taková jich vyráběla a dosud vyrábí hned několik (vedle dvouválců třeba i čtyřválce). A tohle RS přináší novou krev hlavně v otázce stylingu, v němž značka zúročuje své již několikaleté zkušenosti ze závodního prostředí, a využívá vrstvenou aerodynamickou kapotáž s křidélky. Protože výkon pro třídu A2 je jasně daný, ten nesmí přesáhnout 35 kW/48 koní, což je přesně ta hodnota, kterou krátkozdvihový dvouválec o objemu rovných 450 cm3 disponuje (točivý moment je 41 Nm), stejně jako nic moc nenaděláte s hmotností, která u takhle výkonné motorky nesmí klesnout pod 175 kg (RS má 178 kg), takže se musíte soustředit na efektivitu – a dobře zvolené převody spolu s aerodynamikou jsou klíčem k úspěchu. SRK 450 RS působí jako drobný obratný stroj, však má rozvor pouhých 1380 mm, ale i když se tváří jako krutopřísný sportovec, vystavuje na odiv své letmo uložené zadní kolo a řídítka se zrcátky na koncích jsou závodně sklopená dolů, tak sedlo je ještě výrazně pod nimi a údaj o jeho výšce 785 mm říká, že se počítá i s každodenním provozem. Nenechte se zmást číslicí 500 na kapotách, sami Číňané ještě nemají jasno, s jakým označením na kterém trhu budou tuhle motorku prodávat.

SRK 300 SA & SRK 300 R1

Čtvrtou a pátou světovou premiérou na stánku značky QJMotor je sourozenecké duo naháče a kapoty a také tyto dva stroje reprezentují úplně nový stylingový směr – lehkost, agresivita, vrstvená aerodynamická kapotáž a jednoramenná zadní kyvná vidlice. Oba stroje pohání shodný jednoválec o objemu 299,1 cm3, uložený v příhradovém ocelovém trubkovém rámu, a ten motůrek ze sebe dostane 24 kW/33 koní a 27,5 newtonmetru. Což nezní jako nic moc extra, na druhou stranu hmotností 144 kg tohle duo dokáže trumfnout i některé stopětadvacítky. Platí to co u čtyřistapadesátky, s tím označením je to trochu divočina. Světovou premiéru má třístovka, ale vystavené motorky mají nápisy 250, které ale QJMotor také vyrábí, ve stejném designu budou i stopětadvacítky...

SRT 800 RX

A teď už pojďme na novinky, o nichž víme, že se 100% budou vyrábět a že si je budeme moci koupit i u nás v Česku. Písmena SRT na začátku u značky QJMotor znamená adventuru, resp. cestovní enduro, ovšem na konci jsme zatím znali akorát S nebo SX, a tohle je RX. Odteď už budeme vědět, že to je označení pro terénní modely a tahle osmistovka nemá s tou aktuálně ještě pořád prodávanou řadou společného vůbec nic. I agregát je jiný a vypadá to na další čínský klon KTM LC8c, zde s parametry 70 kW/95 koní a 87 Nm. Er-ikso je postavené na kolech 21“/18“ a zdvihy odpružení bohužel neznáme, ovšem víme, že světlost činí 210 mm a sedlo má mít výšku buď 830, nebo 860 mm. Nádrž na 21 l dává motorce dobrý dojezd, hmotnost 198 kg zase potřebnou lehkost. U RX i všech následujících novinek známe už i české ceny, včetně trojice kufrů bude osmistovka stát 214 900 Kč.

SRT 450 RX

Malé RX (vystavené se samolepkami 500) s tím velkým sdílí design i zaměření. Když ty motorky nemáte vedle sebe, skoro byste nepoznali, na kterou se díváte, a tak hlavním vodítkem budou brzdy – čtyřipade má vepředu jenom jeden kotouč. Kvéjéčko tady jde jasně ve šlépějích CFMota, jehož 450MT má celosvětově obrovský úspěch. I tohle RX nabídne kola 21“/18“, sedlo má však jedinou výšku 835 mm. Že se do nádrže vejde o dva litry méně, tedy 18 l, je u úspornější čtyřipade určitě úplně jedno, dojezd bude jistě dostatečný. Stejně jako výkon rovných 35 kW/48 k, doplněný o 41 Nm točivého momentu jako u sportovního SRK, vždyť jde o stejný řadový dvouválec. Hmotnost Číňané slibují 184 kg pro standardní provedení nebo 196 kg pro variantu se třemi kufry, která se bude prodávat v Česku, a to za 149 900 Kč.

COV 125 & COV 125 X

K extrémně dobře prodávanému kapotovanému silničáku přibude napřesrok hned dvojice modelů pro ty, kdo rádi sedí vzpřímeně a láká je i svět mimo asfalt. Dá se říci, že právě enduro a motard kvéjéčku u nás docela výrazně chyběly, přičemž rozdíl je tradičně v kolech a následně výšce podvozku, potažmo sezení. Motard je postavený na sedmnáctkách, i tak má světlost 280 mm a sedlo v 860 mm, a enduro na kombinaci 21“/18“ je ještě vyšší – motorem byste neměli štrejchnout až do 310 mm, zato na to sedlo v 920 mm abyste si před školou brali štafle… Jako pohon slouží známý kapalinou chlazený čtyřventil o výkonu 15 koní, slibně vypadá údaj o mokré hmotnosti 129 kg. A potěší určitě i cena, motard se bude prodávat za 74 900 Kč a enduro za 78 900 Kč. Uvidíme, jestli se k nám v budoucnu dostane i další novinka ukázaná v Miláně, a sice enduro COV ve verzi s velkým 35kW jednoválcem 450, nebo případně od něj odvozená rallyová verze SRT 450 CX s nádržemi na 32 litrů!

Fort 125 N

Zatímco Číňané se v Miláně snaží oslnit Italy hlavně novým SQ 350, což je vlastně taková Honda SH350i, tedy městský skútr na velkých kolech, anebo dvouválcovým modelem Fort 600, pro český trh bude důležitější model Fort 125 N. Pro představu zůstaneme ve světě Hondy – zatímco momentálně jediný prodávaný stopětadvacítkový skútr MTX je konkurentem hondího PCX, tak Fort je ze stejné kategorie jako maxík Forza. Prostorný skútr s rozvorem 1480 mm, posazený na kolech 15“/14“, pohání opět kapalinou chlazený agregát o výkonu 10,8 kW a točivém momentu 12 Nm, hmotnost by měla činit 160 kg. Ránou pod pás Forze bude cenovka 94 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 0 Kč od 0 uživatelů.



TOPlist