Puig Pista je R 1300 GS pro ty, kterým se standardní design BMW nelíbí
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 12.11.2024 | Zobrazeno: 10 585x
Tak jako loni, objevila se i letos na stánku výrobce příslušenství Puig přestavba, soustředěná zejména na aerodynamiku a prezentaci doplňků. Jenže zatímco loňská Yamaha MT-09, přestavená do podoby DiabloX, byla hodně divokou podivností, letošní stroj Pista, postavený na základech BMW R 1300 GS, vypadá vlastně dost dobře. Ruku na srdce, vlastně by nám vůbec nevadilo, kdyby podobně vypadalo sériové R 1300 RS.
Kapitoly článku
Zjednodušeně řečeno – Pista je vize toho, jak by se dal adventure základ GS využít pro zlou sportovně-cestovní silnici s okruhovými choutkami. A to i přesto, že s výjimkou kol zůstala veškerá technika letošního R 1300 GS, v čele s novým boxerem a rámem, kompletně zachována.
Právě kola jsou jedinou, ovšem dost důležitou technickou změnou. Puig totiž sáhl po sedmnáctipalcových ráfcích Rotobox, vyrobených z karbonu. Obě kola jsou obuta do sportovních pneumatik Pirelli Diablo, přední je navíc osazeno novými brzdovými kotouči Galfer a částečně schováno pod sofistikovaný blatník. Ten vedle svojí běžné funkce slouží i jako nádech vzduchu k brzdám, a zároveň by měl eliminovat turbulence od předního kola.
Z pohledu designu je ovšem nejdůležitější to, co se odehrálo nad předním kolem. R 1300 GS totiž přišlo o standardní kapotáž, kterou Puig nahradil kompletně novou, téměř šípovou maskou se zamračenými „světlomety“ (ve skutečnosti jsou na jejich místech jen černé lišty), výhružně vystrčenou kupředu. Jezdce chrání jen maličký, výškově nastavitelný aerodynamický štítek s výrazně vodorovnějším sklonem, a velmi efektní jsou i doširoka rozpřažená aerodynamická křidélka, slibující blíže neurčenou dávku přítlaku na přední kolo.
Tím ale téma aerodynamiky teprve začíná. Nad válci vystrčenými do stran najdeme boční deflektory, které lze podle potřeby zavřít nebo otevřít – záleží na tom, zda chceme, aby nám vzduch kolena obtékal, nebo naopak směřoval na ně a chladil. Pod motorem se zabydlel klín, který má zlepšit obtékání vzduchu pod motorkou, a po vzoru MotoGP je tu i spodní spojler před zadním kolem, vtipně implementovaný na centrální stojan. Jen by nás zajímalo, jestli když křidélko skutečně vygeneruje nějaký přítlak, nezačne stojan vyklápět k zemi…
Nádrž zůstala zachována, ovšem je přes ní nasazený plastový kryt, který eliminuje přední „výběžek“ sedla a posouvá pozici jezdce o kousek vzad, a zároveň pěkně navazuje na přední kapotáž. Sportovní akcent podtrhuje krovka na sedlu spolujezdce.
Zbytek je o větších či menších detailech. Maličkatá zrcátka jsou integrovaná do krytů páček, ale nové jsou i páčky jako takové, stejně jako hliníkové kryty nádobek na brzdovou a spojkovou kapalinu. Pista má také jiné stupačky, kryt jednostranné kyvky nebo výfukový systém od Arrow.
Jedná se sice jen o „showbike“ určený k prezentaci výrobce Puig, ale i tak musíme uznat, že Pista nevypadá vůbec špatně. Jak bylo výše řečeno, vůbec bychom se nezlobili, kdyby chystané BMW R 1300 RS převzalo z tohoto „konceptu“ pár designových fines.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)